בקריאה ראשונה: רב ראשי אחד • דרעי: “פתאום עכשיו רוצים לחסוך”

הרב אלי בן דהן לח"כים החרדים: "אין סיבה לשני רבנים, תלמדו משנה" • מקלב ללבני ובנט: "אין לכם מושג מה תפקידו של רב" • דרעי: "הבית היהודי, אתם לא יודעים להפסיד בכבוד?" • הרבנים הראשיים: "החוק - המשכו הישיר של גל החקיקה האנטי-דתית"
כ"ו סיון התשע"ד / 23.06.2014 21:56

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק הממשלתית, לפיה יכהן רק רב ראשי אחד. בהצעה שעברה בקריאה ראשונה תמכו 22  ח”כים ו-14 התנגדו.

חוק הרבנות הראשית לישראל שפעל עד היום, קבע כי ייבחרו שני רבנים ראשיים לישראל, האחד ספרדי והשני אשכנזי, וכי הם יכהנו בתפקידם עשר שנים.

על פי החוק החדש, אותו יזמו שרת המשפטים ציפי ליבני, ושר הכלכלה נפתלי בנט, יכהן במועצת הרבנות הראשית רב ראשי אחד כראש מועצה, במקום שני רבנים שהאחד משמש כנשיא בית הדין הרבני הגדול.

לפי ההצעה בתפקיד נשיא בית הדין ימלא דיין מדייני בית הדין הרבני הגדול שייבחר בידי הוועדה לבחירת דיינים וימונה על ידי נשיא המדינה בהתאם להוראות החוק.

הצעה תיקון נוספת מבקשת לקבוע תפקיד של משנה לנשיא בית הדין הרבני הגדול, קציבת תקופת כהונה של נשיא בית הדין ומשנהו וכן לקבוע כי ראש אבות בית הדין, יתמנה רק מקרב אבות בית הדין ולא מכוח היותו דיין שנבחר לרב עיר.

החכי”ם החרדים: מה לכנסת ולרבנות?

יוזמת החוק, שרת המשפטים ציפי לבני, אמרה: “הצעת החוק הזו, שהוגשה יחד עם שר הכלכלה נפתלי בנט, החוק מבקשת לעשות את המובן מאליו… יש לישראל נשיא אחד, יו”ר כנסת אחד רמטכ”ל אחד והגיע הזמן שיהיה לה רב ראשי אחד, לא חשוב מאיזו עדה. ההפרדה הזאת של שני רבנים התחילה לפני כמעט מאה שנה ואין לה היום כל הצדקה. ההצעה תמומש לאחר סיום כהונתם של הרבנים הראשיים הנוכחיים”.

ח”כ אורי מקלב לא קיבל את הסבריה של השרה ושאל: “מדוע החוק הזה חוקק? האם יש הפרעה ששני רבנים מכהנים? זה מפריע רק למי שלא מבין ולא יודע מה תפקידו של הרב”.

גם ח”כ ישראל אייכלר התקשה לקבל את ההיגיון מאחורי החוק החדש: “מה לכנסת ולרבנים ראשיים? מישהו בדק כמה עובדות סוציאליות, פקידות בביטוח הלאומי, קצינים ועוד שלא עושים שום דבר? אני בכלל לא בטוח שצריך רב ראשי. אם זאת הייתה מדינה יהודית היה לנו רב בכל בית כנסת. עצם העובדה שהכנסת עוסקת בזה, זה בכוונת מכוון לפגוע ביהדות ובדת. כל הדיונים האלה על הרבנות הראשית הם חלק מהרוח הרעה של הכנסת הזו איך להרוס את הממסד היהודי. הרבנות הראשית רלבנטית כמעט כמו הערוץ הראשון ולא זה מה שיקבע”.

ח”כ משה פייגלין, מיוזמי הצעת חוק פרטית הדומה להצעתם של ליבני ובנט, ניסה להשיב לחכי”ם החרדיים ואמר: “רציתי להגיד לח”כ אייכלר שמי שיזם את החוק הזה הוא עבדכם הנאמן, ובוודאי שהמטרה שלי היא לא לפגוע בדת. כשהתורה הופכת לדו ראשית, מה יכול להיות יותר מרומם מחזרה אל האומה המאוחדת שיש לה תורה אחת. זה הכיוון שאליו שואף החוק”.

בן דהן לחרדים: תלמדו משנה

ח”כ אריה דרעי (ש”ס) תקף בחריפות את החוק החדש ואמר: “אחדות ישראל זה לא מה שעומד מאחורי הצעת החוק הזו. רוב חברי הבית שתומכים בהצעה הזו, היו תומכים באותה מידה בהצעה לבטל את הרבנות הראשית. רוב אזרחי מדינת ישראל רוצים רבנות ראשית, רוצים מסורת, רוצים יהדות אורתודוקסית. אבל הם הרוב הדומם ואנחנו שומעים בעיקר את המיעוט הצעקני”.

דרעי הוסיף: “כל כך הרבה אנחנו מבזבזים המדינה ופתאום עכשיו רוצים לחסוך. יש תחושה שאם התוצאות לבחירות לרבנות הראשית לפני שנה היו שונות, הבית היהודי לא היו תומכים בחוק הזה. אתם לא יודעים להפסיד בכבוד?”

ח”כ יעקב אשר קרא לשר הכלכלה נפתלי בנט: “בהצעת חוק זו אתה משמש כתלמיד העולה על רבותיו, ראש הממשלה נתניהו לא רצה את רובי ריבלין כנשיא, ולכן פעל לביטול מוסד הנשיאות, ואתה השר בנט, כשראית שנבחרו רבנים ראשים מקרב המגזר החרדי על אפך וחמתך, יצאת במסע לביטול משרה של רב ראשי אחד, לפחות  אינך מגלה מידה רבה של צניעות ומסתפק בביטול רב ראשי אחד ולא בסגירת מוסד הרבנות הראשית כולו”.

אשר המשיך: “דמותו של הראשון לציון עמדה כדמות מופת במשך מאות שנים בפני קהילות מכובדות בתפוצות ישראל, מה עשו לך מאות אלפי יהודים  יקרים החפצים בדמותו של הרב הראשי, בדמותו של מנהיג העדה שמיצג את היהדות הנאמנה בפני העולם כולו?” – שאל. אחר כך קבע: “ההפסד כולו שלכם, ילדכם לא יכירו מה היא צורת רב, בושה למדינת ישראל וממשלת ישראל, שמנסה להפוך אותנו להיות עם ככל העמים”.

סגן שר הדתות ח”כ אלי בן דהן נשא דברים גם הוא, וטען כי בדיון נאמרו דברים שאין להם שום קשר לחוק המוצע: “החוק הזה מחזק את הרבנות הראשית לישראל. מעולם לא היה בעם ישראל מצב של שני רבנים ראשיים, תלמדו משנה.

“זה נעשה כאן לצערנו הרב בגלל גלות של 200 שנה, אבל אחרי 75 שנה שהמדינה תהיה קיימת אין שום סיבה לשני רבנים ראשיים. אתם מטעים את הציבור. תפקידם של הרבנים הראשיים זה לפסוק בהלכות ציבור ושם אין שום הבדל בין אשכנזי לספרדי. בעזרת החוק שלנו, לא יקרה מצב בו נשיא בית הדין הרבני הגדול מעולם לא כיהן כדיין, ולא יודע אפילו איך פותחים תיק. החוק הזה לא קשור בכלל לרבנים שנבחרו, והראייה היא שהוא בכלל לא חל על הרבנים הנוכחיים אלא רק בעוד עשר שנים. מי יודע מה יהיה בעוד עשר שנים?”

הרבנים “מתנגדים נחרצות”

הרבנים הראשיים ומועצת הרבנות הראשית הודיעו הערב כי הם “מתנגדים נחרצות לחוק רב ראשי אחד.  תפקיד הרבנים הראשיים כיום נותן מענה לציבורים רחבים במדינת ישראל והוא איננו כפול כפי שמשתמע לכאורה מהגדרת התפקיד.

“על פי החוק – הרבנים הראשיים מכהנים בשתי מערכות שונות. האחד כנשיא בית הדין הרבני הגדול העומד בראש המערכת המשפטית הדתית של מדינת ישראל ואחראי על מערכת בתי הדין, כאשר הרב הראשי השני מכהן בתפקיד נשיא מועצת הרבנות הראשית ואחראי על כל נושא הנישואין הכשרות ומגוון רחב של נושאי דת וחברה, תפקיד שהוא שונה לחלוטין במהותו.

“הראשון לציון ממשיך מסורת מפוארת של 380 שנים בהם כיהנו גדולי הדורות פארי גדוליה של יהדות ספרד,  ואילו הרב הראשי מחזיק במסורת מפוארת של למעלה ממאה שנה של שושלת רבנים.

“הניסיון לחוקק חוק שיקטע מסורת מפוארת זו וימנע מציבורים רבים את שירותי הדת אותם הם צורכים הוא המשכו הישיר של גל החקיקה האנטי דתית אליו אנחנו נחשפים בחודשים האחרונים. הרבנים הראשיים ומועצת הרבנות קוראים לראש הממשלה ולחברי הכנסת להתעשת ולמנוע את העברת החוק”.

יצוין, כי אין כל השלכה בחוק המוצע על הרבנים הנוכחיים והתנגדותם לחוק היא עניינית מתוך ראיה צופת פני עתיד ודאגה  לזהותה היהודית של המדינה.

“מצער מאוד שבימים בהם העם מתאחד סביב דאגה לגורל החטופים, הכנסת עסוקה בחקיקה חסרת תכלית הפוגעת במסורת ישראל ובציבור המסורתי בישראל, אשר רואה ברבנים הראשיים את מנהיגיו הרוחניים”, כתבו.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בית של גויים כך קבע מרן זעי
    23/06/2014 23:13
    שי
  1. נכון? זה מה שמפריע להם תורה תורה ורק תורה בושה

    • noko   24/06/2014 08:50

      אם היו נבחרים רבנים שהחילונים תמכו בהם החוק הזה לא היה עובר קריאה ראשונה או שבכלל לא היה מוצע
      כואב להם הלב על הצלחת הרבנים החרדים

  2. דרעי: פתאום עכשיו כשאני דוחף למנות את אחי יהודה דרעי?
    24/06/2014 14:39
    יוצמח
  3. רעים!