תאריך לאומי חדש: ה-30 בנובמבר – יום הזכרון לגירוש יהודי ערב

שרי רוט
|
כ"ז סיון התשע"ד / 25.06.2014 11:40
הצעתו של חבר הכנסת שמעון אוחיון עברה בקריאה שניה ושלישית • היום יצויין בטקס לאומי, ארועים בכנסת, ופעילות בבתי הספר • אוחיון: “מעטים מדי יודעים שיהודי ערב עברו טיהור אתני”

30 בנובמבר הוא היום בו תציין מדינת ישראל מידי שנה את היום הלאומי לציון היציאה והגירוש של יהודי ארצות ערב ואיראן.

היום הלאומי החדש אושר כהצעת חוק שעברה בקריאה שניה ושלישית, של ח”כ שמעון אוחיון מישראל ביתנו, יו”ר השדולה למען הפליטים היהודיים ממדינות ערב.

את היום תציין המדינה באמצעות טקס לאומי, יום מיוחד בכנסת, פעילויות בבתי ספר ואזכורים ופעולות של משרד החוץ בהיבטים בינלאומיים.

ח”כ אוחיון בירך את העברת החוק, ואמר: “במשך שנים רבות התעלמו בישראל מההיסטוריה של יהודי ארצות ערב ואיראן והזניחו את סיפורם, היום תיקנו עוול היסטורי. החל מהשנה הזאת, כל ילד בישראל ילמד ויכיר פרק טראגי בהיסטוריה היהודית”.

אוחיון הסביר, כי מעט מידי אנשים מכירים את הנושא בישראל, ובעולם עוד פחות אנשים. לדבריו, ורבים אינם מודעים לכך שהיהודים עברו טיהור אתני, רדיפות ופוגרומים בעולם הערבי.

“850 אלף יהודים השאירו מאחוריהם נכסים ורכוש רב, כפול ממספר הפלסטינים שעזבו את בתיהם בישראל ב-48′. אותם יהודים לא היו מעורבים בסכסוך או מלחמה ונפגעו אך ורק בשל היותם יהודים. כאשר מדברים על הסכם שלום, צעד ראשון וחשוב מצד העולם הערבי צריך להיות קבלת אחריות על מה שנעשה לקהילות יהודיות עתיקות אלה”.