אולטימטום של ליצמן: לעצור כל עבודות הרכבת בשבת או שפורש

אריה ריבקינד
|
ו' כסלו התשע"ח / 24.11.2017 00:45
שר הבריאות נפגש הלילה עם נתניהו ושר הרווחה והבהיר: אם יאושרו עבודות ברכבת בשבת אני מתפטר מיד, בהוראת הרבי מגור • בפגישה הציג השר כץ מתווה לפיו יאושרו רק עבודות של “פיקוח נפש”, אולם ליצמן סירב – ונטש את הדיון ללא הסכמות • השר אלקין הוזעק לסייע במציאת פתרון

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הרווחה חיים כץ והשר יריב לוין נפגשו הערב (ליל שישי) עם שר הבריאות – כדי למצוא פתרון לאולטימטום שהציג השר יעקב ליצמן:  ביטול כל העבודות המתוכננות ברכבת ישראל בשבת הקרובה – או שהוא יתפטר מתפקידו בממשלה, כפי שהורה הרבי מגור.

אחרי שעתיים של דיונים, לקראת חצות הלילה, עזב ליצמן את הדיון, מבלי שנרשמה פריצת דרך. במקום ליצמן הצטרף אל הפגישה השר זאב אלקין, הנחשב למומחה במשא ומתן, כדי לנסות לסייע במציאת פתרון.

ביום שישי בבוקר התחדשו המגעים בין גורמי הקואליציה. מקורבי ליצמן אמרו ל’כאן’:” הוא אוהב את הקואליציה ומאמין שיש לה הרבה הישגים – אך אינו יכול לשבת בממשלה המחללת שבת”.

במהלך הדיון הציג שר הרווחה חיים כץ – האחראי על הענקת אישורי העבודה בשבת – בפני ליצמן את המתווה שגיבש עם הנהלת רכבת ישראל, לפיו העבודות שתוכננו יצומצמו בשבת הקרובה מכ-12 נקודות עבודה לכארבע נקודות בלבד – ורק העבודות שיוגדרו כ’פיקוח נפש’ יתבצעו.

אלא שליצמן סבור כי גם העבודות המוצגות על ידי הנהלת הרכבת וגורמי המקצוע כ’פיקוח נפש’ אינן חיוניות, ודורש – לפי הוראה נחרצת של הרבי מגור – את ביטול כל העבודות בשבת. כיוון שכך, לא הושגו הסכמות – והדיונים נמשכים אל תוך הלילה.

ביום חמישי בבוקר, אמר יו”ר הקואליציה דוד ביטן  באולפן “חדשות הבוקר” של קשת: “לא נסכים להפסיק את העבודות ברכבת כמו שדורש השר יעקב ליצמן. ננסה למצוא פשרה אבל זה יכול להפוך למשבר אמיתי. אי אפשר לנהל ככה קואליציה. החרדים קיבלו הרבה בממשלה הזו, לא נעמוד דום כל פעם שיש להם בעיה. נמצא פתרון אבל זה לא יקרה מהיום למחר”.

יצוין כי במשבר הנוכחי מתנהל ליצמן כמעט לבדו, אם כי הוא זוכה לגיבוי שקט מיתר ראשי הסיעות החרדיות. לעומתו,  יו”ר ש”ס השר אריה דרעי ויו”ר דגל התורה ח”כ  משה גפני מעדיפים לפעול לזירוז החקיקה שתצמצם את חילולי השבת בפתיחת עסקים ובעבודות רכבת ולא להתעקש על שבת סצפיפית.