משה אבוטבול בראיון אמיץ: “משל ה’בריכה’? ראיתי. אבל אני אתמודד”

ראש העיר בית שמש התראיין ב'פאנל הכוורת' ונשאל: מה תעשה אם יכניסו אותך ל''בריכה' וימכרו אותך תמורת עיר אחרת? תרוץ בכל זאת, באופן פרטי, כמוישה אבוטבול? • לקט שאלות ותשובות מתוך הראיון
ה' כסלו התשע"ח / 22.11.2017 23:33

אחרי שסיים להשיב לשאלת המראיין, יהודה גרובייס, על נפוטיזם בעיריית בית שמש, הסתערו השניים על תפוח האדמה הלוהט – הכרזתו של משה אבוטבול כי הוא רץ לקדנציה שלישית בראשות העיר.

אבל השניים בחרו לפתוח בכמה מילים מתוך ההיסטוריה של ראש העיר. “אומרים לי, משה אבוטבול שיחק אצלך בסרט…”, אמר גרובייס. “אז בוא נגיד, שלצערי פספסתי, היית בסרטים חרדיים, אבל אצל המתחרה שלי…”

אתה חוזר בתשובה, מזכיר לו גרובייס.

“כן”, עונה אבוטבול, “אבל מגיל קטן. כיתה ה’, ו’, משהו כזה. גדלתי בבאר שבע, למדתי בבית ספר ‘צאלים’ הממלכתי, לאחר מכן עברתי ללמוד בירושלים בפנימייה שנקראת ‘בלומנטל’ בגאולה. לאחר מכן התחלתי ללמוד בישיבה הקטנה ‘איתרי’, הליטאית, אצל הרב בוקסבוים… ובישיבה גדולה אצל הגאון הרב אליפנט”.

• ואז הפכת להיות שדרן רדיו…

“לא. קודם למדתי כמה שנים ב’כולל’… ואז עסקתי שנים רבות בחינוך, ניהלתי את מוסדות ‘דיסקין’, תלמוד תורה בבית שמש, וכן, בין השאר הייתה השדרנות ברדיו 10 המיתולוגי, וגם בסרטים שציינת”.

• ואיכשהו נכנסת לפוליטיקה, והפכת לראש עיריית בית שמש. צריך לומר, ש”ס היא גוף יחסית קטן בעיר, יש הרבה מאד חסידים, ליטאים, קנאים… איך בדיוק המפלגה הקטנה ש”ס, עם בן אדם חסר ניסיון קודם, קיבלה את ראשות העיר?

“אני חייב לומר שש”ס היא לא המפלגה הקטנה ביותר. יש את אגודת ישראל, סיעת שלומי אמונים, דגל התורה. מתוך 19 מנדטים יש לי קואליציה של 16 מנדטים. לשלומי אמונים יש 2 מנדטים, לאגודת ישראל 2 מנדטים, לדגל התורה 3 מנדטים, לש”ס 2 מנדטים”.

• כלומר, החרדים 9 מנדטים, וש”ס יחסית קטנה.

“כן, אבל אתה צריך להבין שאמנם הגודל חשוב, אבל חשוב לא פחות מי יכול להביא קהלים מגוונים כדי ליצור את הקואליציה הבאה. ובפרט בעיר כל כך מגוונת כמו בית שמש. ואני, פעמיים סיפקתי את הסחורה והבאתי קולות שלאו דווקא מגיעים מהמגזר החרדי, אלא מהציבור הוותיק של בית שמש – שתמך בי. וזה היה כפסע שנציג חילוני ייקח את ראשות העיר. אילולי היינו עובדים חזק… זה היה בסך הכול הפרש של 1000 קולות!

“וגם היום זה לא שיש לך ב’הליכה’ את הראשות. צריך לדעת שאם אחינו החילונים יזהו שסע, אם ירוצו שני מועמדים חרדים, הם כבר הודיעו שהם יציבו מועמד חילוני שיכול בהחלט לנצח אותנו”.

• נעבור לנושא הפוליטי, ואתחיל בקטע מתוך הכוורת. אראה לך קטע של פרשנות פוליטית.

“משל הבריכה?” – שואל אבוטבול, ונראה כמי שצפה בתכנית הכוורת.

• אתה יושב בבריכה, עושים מסחרה, תקשיב, זה מטורף! יושבים פה אנשים שלא גרים בעיר, איפשהו כמו בתיאטרון בובות מלמעלה, ומשחקים בקלפים – תן לי את זה, אתן לך את זה. אם עשית או לא, זה לא מעניין. זה נראה לך הגיוני? נורמלי?

“אני בעזרת ה’ מאמין שלא נגיע לבריכה הזו… כי אני בטוח שבסופו של יום התושבים שלנו מכירים אותי, רבני השכונות מכירים אותי היטב, אני בקשר איתם על בסיס שבועי”.

• מה, אתה לא מודע לסחר-בחש הזה?

“אני מודע, אבל אני סומך גם על הזכרון של הציבור, כי בעוד שבערים אחרות לא רצו להסתכל על הציבור החרדי, הנה פה אכלסנו בהרחבה. ואנשים לא ישכחו”.

• אז אתה אומר שזה קשקוש? לא עושים מסחרה בין הערים, בין המפלגות?

“היה נהוג לעשות את זה, יכול להיות שזה ימשיך, אינני יודע. אני רק יודע שאני בא עם סל מוצרים שנתתי, יש מפלגות שרוצות שאמשיך”.

• למה אתה לא קם ואומר, חבר’ה, תוציאו את בית שמש מהבריכה? תשמע, יש פה משהו מטורף!

“ואז מה יהיה לכם העיתונאים לעשות שנה שלמה? זו עונת המלפפונים, זה הזמן הכי יפה שלכם. נמליך את זה, נוריד את זה. אתה יודע לאן כבר לא שלחו אותי בתמורה לכל המסחרה? לערד, לפה, לשם, לערים דרוזיות. אמרתי, אל תשלחו אותי למקום דרוזי, כי אני לא יודע את השפה”.

• אבל זה מה שקורה. לא נעים לי להגיד לך, אבל אתה קיבלת את תפקידך, פחות או יותר, בערך ככה…

“לא, מה פתאום. ואני רוצה לספר לך שבזמנו רצו שאחתום על רוטציה, וסירבתי. כך שאני לא מחויב לכלום. בבני ברק הרב חנוך זייברט חתום על רוטציה, אצלי אין, כך שאני פנוי להובלה, אם רק ירצו”.

• אם ישחקו איתך, שרוליק פרוש פה, אתה שם, זה תמורת זה…מה תעשה? תרוץ בכל זאת, באופן פרטי, כמוישה אבוטבול?

“מי שמנחה אותי וכך היה במשך כל השנים, אני 25 שנה בעירייה, זה גדולי ישראל. אני כנוע אליהם, ואני יודע שאעשה מה שהם יורו לי. כרגע הודעתי שאני מתמודד לראשות העיר, אני יודע על גופים גדולים שנמצאים איתי כעת, אשמח על כל גוף שישמח לשתף איתי פעולה, ואני רוצה שהקואליציה הנוכחית תמשיך איתי לעוד קדנציה. מדובר פה ב-16 מתוך 19, שזו מאסה של כאלו שרצו איתי ויודעים שאני נותן לכל אחד מה שהוא צריך”.

• ואז אם יקום שמוליק גרינברג או משה מונטג אתה תגיד להם, זה לא מעניין אותי, אני מתמודד?

“כל אחד יכול להתמודד, זה אני שהכרזתי ראשון. מי שרוצה גם להתמודד בבקשה, הכול פתוח”.

• כלומר, גם אם יגישו מועמדות חרדית מולך…אז?

“אני ממשיך להתמודד. יו”ר התנועה שלי, שר הפנים והפריפריה, אמר לי להתמודד, וזה מה שאני עושה”.

• ואם יתברר לך שהוא מוכר אותך תמורת ג’וב כזה או אחר – מה תעשה?

“אני אבדוק אם הבחירה הייתה שווה, ומה תו הקניה שהיה כרוך בזה. מה זה מוכרים אותי? חביבי, אני מבין את מה ששרי רוט אמרה, אבל אני רץ”.

• אם דרעי ירצה את צוריאל קריספל באלעד…

“ידידי היקר, אם הוא היה רוצה את זה הוא היה פונה אלי, השר דרעי הוא אדם ישר והגון. ועצם זה שהוא בא בישיבת סיעה בלי למצמץ, ואמר בצורה ברורה שבבית שמש צריך להישאר מוישה אבוטבול ואני אילחם למענו, זה אמירה. ואי אפשר לזלזל באמירה של שר פנים! עכשיו, מה שקורה בשאר הארץ, פחות מעניין אותי. אותי מעניינת בית שמש, ואמשיך לשאוף שהקואליציה שלי תהיה רחבה”.

• אבל אם אריה דרעי לא יהיה מאחוריך, אתה לא תרוץ…

“אם אריה דרעי וחכמי התורה שלי, עם מי אני ארוץ? אני אדם פרטי? אני אדם שניזון מתנועה, מגופים, מרבני השכונות, מהציבור”.

• לפי מה שידוע עכשיו, שמתחת לפני השטח רוחשים הדברים שכן ירוץ או מונטג או גרינברג, אתה אומר, לא מעניין אותי אני רץ בעצמי.

“אולי הם רצים נגדי, כי אני מכהן וכבר הכרזתי? תשאל אותם. וזה לא אני שרץ נגדם. אם ירוצו נגדי, זה עניין שלהם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות