המלצות: לבטל תשדירי התעמולה, להחיל את חוק הבחירות באינטרנט

על פי ההמלצות: במקום התשדירים יקבלו המפלגות 4 דקות, שבועיים ושבוע לפני הבחירות. בנוסף, יוכלו לרכוש זמן פרסום בתקשורת • עוד בהמלצות: לבטל את האיסור שלא תהא תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה בתקופת 60 הימים שלפני הבחירות
אריה ריבקינד
ג' כסלו התשע"ח / 21.11.2017 16:42

החלת חוק הבחירות – דרכי תעמולה על האינטרנט ועל הרשתות החברתיות, קביעת חובת שקיפות בשידורי התעמולה, ביטול הסעיף האוסר על תעמולת בחירות בתקופה של 60 הימים שלפני הבחירות, צמצום תשדירי בחירות, מתן אפשרות לרכישת “פרסומות בחירות” בטלוויזיה וברדיו, ביטול ההסדר הכללי לפיו כל הפרה של חוק הבחירות היא עבירה פלילית ומתן אפשרות להטיל קנסות על מפרי החוק – הם חלק מהמלצות הוועדה הציבורית לבחינת חוק הבחירות-דרכי תעמולה.

הוועדה, בראשות נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית בייניש, הגישה היום (שלישי) את הדו”ח הסופי שלה לנשיא המדינה ראובן ריבלין וליו”ר הכנסת יולי אדלשטיין – וזאת לאחר שקיימה דיונים מקיפים והליך של שימוע ציבורי.

הוועדה הציבורית מונתה לפני כשנתיים על ידי הנשיא ויו”ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20, השופט בדימוס סלים ג’ובראן.

הוועדה כללה גם את השרים לשעבר דן מרידור, יצחק לוי ואופיר פינס, וכן המשפטנים פרופ’ סוזי נבות ופרופ’ קרין נהון.

היא הוקמה משום שחוק הבחירות הנוכחי, שחוקק ב-1959, הוא מיושן וארכאי ואין בו כל התייחסות לאינטרנט, לרשות החברתיות ולאמצעי תקשורת חדשים אחרים.

להלן ההמלצות העיקריות של הוועדה:

•  הוועדה מציעה לבטל את האיסור הקיים כיום לפיו לא תהא תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה בתקופת 60 הימים שלפני הבחירות.

•  הוועדה מציעה כי מורשה לשידורים יקפיד בתקופת הבחירות על מתן ביטוי הוגן, שוויוני ומאוזן למגוון ההשקפות והדעות הבאות לידי ביטוי בבחירות, לרבות בשידוריו באמצעות האינטרנט.

•  הוועדה ממליצה להחיל את הוראות החוק המהותיות גם על מרחב האינטרנט והרשתות החברתיות. ההסדרים הכלליים בחוק יחולו על תעמולת בחירות בכל מדיום שהוא ובכל אקלים טכנולוגי ותקשורתי.

• הוועדה סבורה שאין להתערב בתוכן של תעמולת הבחירות, אלא במקרים קיצוניים. בהתייחס לביטוי גזעני או מסית לאלימות, סבורה הוועדה כי יש לקבוע במפורש בחוק כי תעמולה גזענית במהותה או המסיתה לאלימות אסורה מעיקרה.

•  הוועדה מציעה לבטל הסדרים ארכאיים ובהם: איסור השימוש בכלי שיט ובכלי טיס, הגבלת השימוש ברמקול, איסור על נשיאת לפידים ועל זריקת אור. אלה שוליים ואינם רלוונטים להפצת תעמולה בעידן המודרני.

•  הוועדה ממליצה לבטל את תשדירי התעמולה ברדיו ובטלוויזיה הנהוגים כיום. במקומם יוקצו לכל רשימת מועמדים 4 דקות להציג את מסריה לציבור, ברדיו ובטלוויזיה. 4 הדקות האמורות ישודרו בחלוקה שווה, ביום ה-14 וביום ה-7 שלפני יום הבחירות.

•  הוועדה ממליצה לאפשר למפלגות לרכוש “פרסומות בחירות” בטלוויזיה וברדיו, על מנת להגדיל את האמצעים שבידי רשימות המועמדים להעברת המסרים שלהן לציבור. פרסומות הבחירות יופרדו מהפרסומות המסחריות באמצעות אות מיוחד, וכמותם תהא מוגבלת לפי הסדר שייקבע בחוק.

•  הוועדה ממליצה לבטל את ההסדר הכללי, לפיו כל הפרה של חוק דרכי תעמולה היא עבירה שבצידה סנקציה פלילית ולהותיר בחוק איסורים פליליים בודדים בלבד, כגון גזענות והסתה לאלימות. באשר ליתר האיסורים וההפרות, הוועדה מציעה להטיל עיצומים כספיים משמעותיים בצד צווי עשה וצווי מניעה.

• הוועדה ממליצה להסמיך את יושב ראש הוועדה המרכזית להטיל עיצומים כספיים על הפרה של הוראות חוק דרכי תעמולה. הוועדה ממליצה כי העיצומים הכספיים יהיו גבוהים בכדי להרתיע מפרים פוטנציאליים.

•  הוועדה מציעה מספר תיקונים בכל הנוגע לפרסום סקרי בחירות המבוססים על עקרון השקיפות, על החשיבות של מניעת הטעיה ועל הצורך בדיווח הוגן.

•  הוועדה ממליצה להחיל את עקרון השקיפות גם על מודעות בחירות מטעם גופים חוץ-מפלגתיים.

•  הוועדה החליטה להותיר על כנם חלק מן ההסדרים הקיימים כיום בחוק דרכי תעמולה, כגון האיסור על תעמולה ביום הבחירות באזור הקלפי, והאיסור על תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה משעה 7 בערב ביום שלפני יום הבחירות ובכל יום הבחירות.

• הוועדה מציעה להרחיב את האיסור כך שיחול על פרסום מודעות בעיתונות או באינטרנט באותו היום, למעט קריאה ישירה לבוחרים להצביע. הוועדה החליטה להותיר על כנם, בין היתר, גם את ההסדרים הבאים: איסור על פרסום סקרים מיום שישי ועד לסגירת הקלפיות; איסור על שימוש בנכסי ציבור; איסור על הכללת צה”ל ונפגעי פעולות איבה בתעמולת בחירות; איסור על שיתוף ילדים בתעמולת בחירות; איסור על הופעת אמנים ותוכניות בידור בתעמולת בחירות. באשר לאיסור בדבר חלוקת מתנות בקשר עם תעמולת בחירות, החליטה הוועדה לחדד את נוסחו.

המלצות הוועדה יועברו לוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, שתדון בהמלצות הוועדה ותחליט באם לאמצם ולתקן את החוק בהתאם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות