קסמים זה לא משחק ילדים. סופם הטראגי של כמה מגדולי הקוסמים

דוד ליבוביץ
|
ו' כסלו התשע"ח / 23.11.2017 23:02
רוב הקוסמים עושים שימוש באשליות הנתפסות כמסוכנות בעיני הצופים, אך היו לא מעט קוסמים ששילמו מחיר יקר מאד בהופעות • הכירו את הקוסם שנקבר בעודו בחיים, הקוסמת שמתה מיריית אקדח ואמן החושים האומלל שרק ביקש להציל את הסוס שלו

אם חשבתם שביצוע קסם הוא דבר של מה בכך, לפחות עבור הקוסם, אמן חושים או איך שקוראים לזה היום – כדאי שתכירו את צ’ארלס רואן, ד’אנאקה באסניאייק, וג’ף ריבורן הופר, שסיפורם הטראגי הובא באתר מאקו – והוכיח כי קסמים אינם משחק ילדים.

• צארלס רואן היה קוסם מדרום אפריקה ונודע גם בכינוי “קאר המסתורי”. הוא הדהים את הקהל בעיקר בזכות פעלולים של בריחה מתוך מעילים הדוקים. כדי להגביר את אפקט הסכנה ולהפוך את המופע לבלתי נשכח, רואן שם לעצמו מטרה להשתחרר ממעיל קשור בזמן שמכונית דוהרת לעברו. באופן טראגי, הקוסם לא היה מהיר מספיק והמכונית פגעה בו בעוצמה. התאונה המצערת הובילה למותו של רואן אל מול הקהל ההמום, ביניהם גם ילדים קטנים.

• אחד הקסמים המתאגרים והמוכרים מתבצע כאשר הקוסם מעמיד פנים שנורה על ידי אקדח, ומעניק את האשליה שהצליח לעצור את הקליע ללא פגע. אבל בשנת 1820 זה נגמר באורח טראגי. היה זה כשקוסמת בשם מאדאם קולינסקי ביצעה את הפעלול מול כיתת יורים, אך למרבה הצער אחד מהחיילים השתמש בטעות בתחמושת חיה וירה בה למוות.

• ישנם קוסמים שנכנסים לתוך קוביית קרח למשך שעות, אחרים לתוך האדמה. קוסם בשם ג’אנאקה באסנאייק היה בתחילת דרכו כקוסם מקצועי, נקבר בעודו בחיים וחולץ לבסוף כשהוא במצב קשה. שבע וחצי שעות לאחר תחילת הפעלול המסוכן, נקבע מותו של הקוסם הצעיר.

• הקוסם האמריקני ג’ף רייבורן הופר היה רק בן 23 כשטבע במהלך חזרה גנרלית להופעה. הפעם לא מדובר בקסם עצמו שהשתבש, אלא התערבות מצערת של איתני הטבע שהובילה לסיום הלא מתוכנן. הופר קשר את עצמו באזיקים וקפץ לנהר, הוא אמנם השתחרר בהצלחה, אבל רוחות עזות סחפו אותו הרחק מהחוף. הזרמים החזקים מנעו מצוותי החילוץ להגיע אליו בזמן, והופר מצא את מותו באופן טראגי.

• והיה גם סיפורו העצוב של הקוסם זיגמונד נויברגר. היה זה בשנות התשעים של המאה ה-19, כאשר במהלך הופעה, תקלה במנורה גרמה לשריפה. תחילה חשב הקהל כי מדובר בחלק מהאשליה של המופע, אך כשהבין את גודל הסכנה נחרד לגלות כי פתחי היציאה נאטמו מבעוד מועד, כדי למנוע מסתננים להופעה. נויברגר אמנם הצליח להימלט מהבניין הבוער, אך כשחזר להציל את הסוס איתו הופיע, הוא נלכד באש ומצא את מותו.