“סיכון לביטחון” • המבקר: הממשלה הזניחה את הטיפול באיום הרחפנים

עשרים אלף רחפנים נמצאים בשימוש יומיומי במדינת ישראל, אבל מבקר המדינה קובע: הממשלה מתעכבת בהיערכות לאיומי טרור ופשיעה, וטרם הוסדרה האחריות הלאומית למענה לאיום הרחפנים
חיים טוויל
כ"ו חשון התשע"ח / 15.11.2017 17:11

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם אחר הצהריים (רביעי) דוח מיוחד על “ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים” .

לפי הערכת רשות התעופה האזרחית, מספר הרחפנים בישראל צפוי להגיע עד סוף השנה לכ-20 אלף. זאת בשל הוזלת מחירם, פשטות הפעלתם, שיפור יכולותיהם וזמינות ערוצי הרכש שלהם.

אלא שלצד התועלת הצומחת מהשימוש ברחפנים, גדל הסיכון לשימוש בהם לרעה בהיבטים הביטחוניים, הפליליים והבטיחותיים.

בדיקת המבקר העלתה, כי מאז החל להתהוות האיום טרם הוסדרה האחריות הלאומית למענה לאיום הרחפנים שמקורם בשטח המדינה.

הבעיה העיקרית נעוצה בעובדה שאף גוף לא מוכן לקבל את האחריות לטיפול באיום המתעצם. לפי ממצאי הדוח, צה”ל, המשטרה ורשות התעופה האזרחית משליכים את האחריות בנושא הרחפנים זה על זה.

עוד עולה כי הקבינט המדיני-ביטחוני טרם קיבל כל החלטה אודות דרכי להיערך לאיום ברמה הלאומית. “עקב כך גדל הסיכון לפגיעה בביטחון המדינה. משכך ונוכח התגברות איום זה, ראוי כי הקבינט יקבל החלטה בעניין זה ללא דיחוי”, קבע המבקר.

במל”ל נערכת מזה כשנתיים וחצי עבודת מטה לצורך הסדרת האחריות להגנה מפני איום הרחפנים, אולם כעת לא מתבצעת אכיפה יעילה של דיני הטיס על מפעילי רחפנים ובכך נוצר סיכון לפגיעה בבטיחות התעופה.

לפי הדוח, בשנת 2016 התרחשו בארץ 24 אירועי בטיחות שבהם היו מעורבים רחפנים, לעומת 14 אירועים בשנת 2015 – עלייה של כ-70%.

לפי המבקר, בידי צה”ל לא קיים מענה שלם להתמודדות עם איום הרחפנים, והמבקר מדגיש כי צה”ל חייב להשלים בהקדם את עבודת המטה שהוא מבצע בנושא, כדי לקדם גיבוש מענה לאיום הרחפנים שמקורם מחוץ לשטח המדינה.

מהמשרד לביטחון פנים נמסר בתגובה לדו”ח המבקר: “המשרד לביטחון הפנים באמצעות משטרת ישראל אשר לא טיפלה ולא הוסמכה בעבר לטפל במרחב האווירי, פועלים יחד ולחוד בהיערכות הנדרשת לנושא הרחפנים.

“המשרד ביצע עבודת מטה במהלך השנים האחרונות שמטרתה להגדיר את תחומי האחריות והמשאבים הנדרשים לטיפול באיום החדש”.

בהודעת המשרד נאמר עוד: “רשות התעופה האזרחית לא פנתה מעולם למשרד להסמיך מפקחים לביצוע חקירות פליליות בתחום ועל כן, ולטענתה אין לה כלל כח אדם למשימה והנושא טרם הוסדר”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רחפן
    16/11/2017 09:58
    שלמה
  1. בזמן אמת שום רחפן לא יוכל לעלות לאוויר שכן צהל יפעיל מסוך דבר שגורם להשבתת תדרי רדיו וכו ולידעת הרחפן גם הרחפנים עובדים על תדרי רדיו