נטרול ‘המשתלטים’: האם ועדה מיוחדת תכריע מי יהיו נציגי ‘דגל’?

שרי רוט
|
י"ח חשון התשע"ח / 07.11.2017 11:47
הקרב הגדול: מי יהיה הנציג לראשות העיר ב”ב בקדנציה הבאה – מנחם שפירא או אברהם רובינשטיין? • קווי נייעס התומכים בכל צד הוקמו, ובבתי גדולי ישראל כבר בוחשים • האם תקום ועדה של ח”כי ‘דגל’ ונציגים מבתי ‘הגדולים’ שתנסה לעשות סדר • שאלת מליון הדולר: מי יישאר מחוץ לחדר

האם קלחת הבחירות המקומיות תוביל את המפלגות החרדיות להיערכות מוקדמת יותר מכפי שנהגו בעבר?

לפני מספר ימים התכנסו נציגי ש”ס ברשויות המקומיות במלון רמדה בירושלים, לאירוע פתיחת מערכת הבחירות המוניציפליות. ברקע נערכת גם ‘יחד’, שלא עברה את אחוז החסימה בבחירות לכנסת ה-20, להסתער על מספר ערים ברחבי הארץ, כדי לנסות ולנגוס במנדטים של ש”ס.

ומה קורה ב’יהדות התורה’, זו שנהגה להיזכר שיש בחירות – מוניציפליות ולכנסת – רגע לפני מועד הגשת הרשימות?

ובכן, נראה שהפעם ההתנהלות תהיה שונה.

מה שהדליק את ‘הנורות האדומות’ בכמה בתים בבני ברק היו הבחירות הצפויות, שכבר מתחילות לגעוש ולסעור. לקראת המערכה הוקמו שני ‘קווי נייעס’, ולפי השמועות כל אחד מהם נועד להריץ מועמדות של נציג ציבור אחר לראשות העיר מטעם סיעת דגל התורה. אבל אין לכך אישור רשמי מכל גורם שהוא.

גם בבתי גדולי ישראל נראה שיש מי שמושכים לכיוונים שונים: יש התומכים במועמדותו של מנחם שפירא, המכהן כיום כסגן ראש עיריית בני ברק, ויש התומכים באברהם רובינשטיין, סגן וממלא-מקום ראש עיריית בני ברק ומזכיר מועצת גדולי התורה של ‘דגל התורה’, שאף כיהן במשך מספר חודשים בשנת 2013 כראש העיר.

ב’בריכה’ בה מתערבלים האינטרסים של יהדות התורה מכל רחבי הארץ ואז מחולקים לפי ערים, יש גם גורמים חסידיים הטוענים כי פג תוקפו של הסכם הרוטציה בבני-ברק, שהעניק קדנציה אחת בראשות העיר לנציג הסיעה המרכזית של גור וקדנציה אחת לנציג ‘דגל’ (בקדנציה הקרובה אמור לכהן נציג ‘דגל’) – וכי יש לפתוח את ההסכם למשא ומתן חדש.

בבית ברחוב חזון איש 5 היו עסוקים בשבוע האחרון בטיפול צמוד במרן ראש הישיבה הגראי”ל שטיינמן, שאושפז במחלקה לטיפול נמרץ ב’מעייני הישועה’, אך עם שחרורו נראה ששבים שם לעסוק גם בנושאים פוליטיים שוטפים, וביניהם גם הבחירות המוניציפליות, שהפעם לא ימתינו לרגע האחרון, כמיטב המסורת החרדית.

הרב שטיינמן, הרב קנייבסקי

הגר”ח קנייבסקי בביקור אצל הגראי”ל שטיינמן. צילום: באדיבות המצלם

גם ברחוב רשב”ם 23 – בביתו של הגר”ח קנייבסקי, עוסקים לא מעט בשאלה מי יוצב מטעם ‘דגל’ בראשות העיר, אך שם יש שני פלגים: האחד תומך בנחרצות במועמדותו של אברהם רובינשטיין, בעוד השני טרם קיבל החלטה סופית, אך ניתן לנחש (על אחריות המנחש בלבד) שיישר קו עם החלטות הגראי”ל שטיינמן והגר”ג אדלשטיין. למרות שהגרי”ג אדלשטיין טרם התבטא פומבית בנושא, ניתן לנחש (שוב, על אחריות המנחש) כי הוא תומך במנחם שפירא, מה גם שהוא מצדד בהחלטות הגראי”ל שטיינמן כפי שהן.

מה עושים כדי למנוע לחץ מכיוונים בלתי רצויים?

לפי רעיון חדש שמתגלגל בימים האחרונים, תוקם ועדה מיוחדת, שתפקידה יהיה לבחון את ‘הבריכה’, זו הכוללת ערים חרדיות וערים מתחרדות. בוועדה ידונו גם בערים כמו עפולה, בה צמח הציבור החרדי באופן משמעותי בשנים האחרונות, נצרת עילית, כרמיאל, חיפה ועוד – זאת לצד הערים החרדיות מודיעין עילית, בני ברק, בית שמש, עמנואל, ביתר עילית, ואלעד. וכמובן, איך אפשר בלי להעלות את ירושלים על ראש שמחתנו. או עצבוננו.

“ועדה שכזו תשים קץ ללחצים מצד גורמים שאינם אמורים להתערב בנושא כה רגיש”, אומר לחרדים 10 גורם המעורה מאחורי הקלעים של הקמת הוועדה, שתכלול לפי התכנית את חברי הכנסת של ‘דגל’ ונציגים מבתי גדולי ישראל (שאלת מיליון הדולר: אלו נציגים לא יכללו בוועדה).

הקמת ועדה כזו היא תוצאה של ניצחון הקולות המתונים יותר, מבין מי שסבורים שצריך לנקוט ביד תקיפה יותר נגד מי ש”מנסים להשתלט על בתי הרבנים”, כהגדרתם.

אברהם רובינשטיין
אברהם רובינשטיין. צילום: דוד זר

הקולות היותר תקיפים נגד מי שהם מכנים “המשתלטים”, קראו גם לצנזר מיתד נאמן מכתבים החתומים בידי גדולי ישראל – שהוחתמו על ידי אותם גורמים. אולם, לצעד זה אין כל היתכנות, שכן “ביתד מכניסים כל מכתב של כל גדול בישראל, ואין דרך לנהוג אחרת” – מה גם שצעדים מסוג זה, לדברי הגורמים המתונים, רק יכולים להעצים את ‘המשתלטים’. עוד רעיון היה לבצע שינויים בתפקיד מזכיר ‘המועצת’. גם רעיון זה נראה חסר היתכנות.

באשר לראשות עיריית בני ברק, הסבירות היא שכאשר יכנסו חברי הכנסת של ‘דגל התורה’ אל הגר”ח קנייבסקי לשאול על זהות ראש העיר, הוא יאחל להם “ברכה והצלחה” ויותיר את ההכרעה בידי הגראי”ל שטיינמן, ואיתו בעצה אחת הגר”ג אדלשטיין. אולם, גם כאן, יש החולקים. לדעתם, הגר”ח תקיף בנושא ויאמר אמירה ברורה.

אז כמו תמיד, בעולם הפוליטי, ימים יגידו.