העוקבים בהלם: האם ניצני תשובה מפעמים בליבו של הפרופ’ חצרוני?

אליעזר היון
|
ט"ז חשון התשע"ח / 05.11.2017 17:25
עוקביו הרבים של הפרופסור השנוי במחלוקת אמיר חצרוני הופתעו לגלות תמונה שלו עטור בתפילין ומתחתיה כיתוב העוסק באהבת חינם, הבנת האחר, וקבלת השונה – אפילו אם הוא מזרחי • האם אכן הפרופסור חזר בתשובה? ובכן – התשובה בפנים

“מי אתה ומה עשית לפרופסור חצרוני?”, “היהפוך כושי עורו וחצרוני את שיערותיו?”, “פרצו לך לפייסבוק פרופסור?” – אלו חלק מן התמיהות שהפנו עוקביו של הפרופסור הצבעוני והשנוי במחלוקת אמיר חצרוני, לאחר שבחשבון הפייסבוק שלו הועלתה תמונה שלו כשהוא עטור בתפילין ומתחתיה הכיתוב הבא:

“אחים ואחיות יקרים שלי. כולנו יהודים, גם אם אנחנו לא רוצים! רצח רבין התרחש רק בגלל שנאת חינם. גם אני שנאתי יותר מדי בשנים האחרונות – במיוחד את אחיי האהובים בני עדות המזרח מעיירות הפיתוח היפהפיות, מצביעי ליכוד שמאמינים בשלמות הארץ ומעריצים את הרב הגאון עובדיה יוסף זצ”ל, עובדים קשה למחייתם, וחוסכים פרוטה לפורטה כדי להעמיד שולחן שבת כשר. אני כעת בדרך להבדלה פלוס תפילת מלוה מלכה עם חברים שומרי תורה ומצוות. אחרי זה – ננהל שיחה רצינית על אחדות העם. מבטיח לספר איך היה”.

אז האם מדובר בעוד ספין של האיש המעניין או שבאמת ניצנים של חזרה בתשובה מפעמים בליבו של מי שאמר בעבר לחרדים 10 כי הוא לא מוצא ולו דבר טוב אחד ביהדות.

• פרופ’ חצרוני, יש הרהורי תשובה בליבך?

“ממש לא. שום דבר. היתה פה התערבות פשוטה ביני לבין ידידה האם פוסט שלי בעד עדות המזרח יצליח לגרור לפחות 1000 לייקים ו-500 תגובות. ההתחייבות היתה שהמפסיד קונה לרעהו או רעותו ארוחה בעלת שלוש מנות, קינוח ויין הבית ברשת ‘קפה קפה’ ואני שמח לבשר שאני זה שזכיתי”.

• ובכל זאת, תוכן הפוסט העוסק על אהבת חינם ושנאת אחים לא מדבר אליך?

“מלחמת אזרחים, כמו שאמר פעם פרופ’ ליבוביץ, היא דבר מבורך, הרעיון של קונפליקט בחברה הוא מצויין. ‘כל ישראל אחים’ זה לא דבר שאני מאמין בו. אנחנו לא עם אחד וגם מחקרים גנטיים מראים שהקשר הגנטי בינינו לא כזה גדול”.

• לא מכבר התבטאת בצורה איומה על אב חרדי ל-16 ילדים שנפטר.

“אני לעולם לא אעודד אלימות, וגם אם אראה אדם בסכנת חיים – אני אציל אותו. מצד שני, אם מן השמים התערבו וחרדים בעלי משפחות מרובות ילדים הולכים לעולמם – אין לי כל עצב על כך. להיפך אני שמח. בכלל גם חרדים, גם ערבים וגם מזרחיים עדיף שימותו צעירים. אני לא אתאבל על כך. התרומה שלהם לעולם היא בבחינת ‘פחת’ כלומר חומר מיותר”.

• למה אתה מתבטא בצורה כזו קשה?

“הכלב שלי, זכריה האסקי, תרם לעולם יותר מהם. הם לא תורמים. אם אני שומע על אוזבקיסטני סוחר שטיחים אי שם שמת אני אמור להתאבל עליו? אם יהודון או כושון מתים אין לי כל עצב, זה רק רווח”.

• מה זו התמונה עם התפילין?

“הייתי בכפר חב”ד לצורך עסקת נדל”ן, שם הזמין אותי בן שיחי לביקור בבית הרבי וביקש שאניח תפילין. ראיתי שזה חשוב עבורו והסכמתי להניח מתוך הבנה שהאקט הזה הוא חלק מ’שימון העסקה’. הוא לא ביקש משהו שקשה לביצוע עבורי כמו שמירת שבת, ולא ראיתי בזה משהו שהוא שונה מתשלום למאכער”.

90