מצוות השבת אבידה: מישהו מכם אולי מצא במקרה 100 פצצות אטום?

קשה להאמין אבל כמאה פצצות אטום אבדו עם השנים והן שוכבות במעמקי הים או באתרים נידחים אחרים ורק מחכים שמישהו יבא וימצא אותן • אם מצאתם את אחד ממאה הפצצות מחריבות העולם הללו, אנא דווחו לבעליהם והם יבואו לקחתם על פי סימנים
דוד ליבוביץ
ט"ז חשון התשע"ח / 05.11.2017 13:56

השבת אבידה: אם מצאתם, במקרה, 100 פצצות אטוס, אנא השיבו אותם לידי בעליהם.

המודעה הזו אינה פיקטיבית ואינה הזויה. על פי המדווח בכתבתו של ישי לוי באתר ‘פז”ם’ – 50 ראשי נפץ גרעיניים איבדו ארה”ב ורוסיה במשך השנים – 17 אמריקניים וכל השאר של הרוסים, שכנראה היו ממש חסרי אחריות.

יש הערכות שמדברות על מספר גבוה יותר: 100 פצצות אטום שפשוט שוכבות ומחכות בשקט שמישהו ימצא אותן.

איך מאבדים פצצת אטום? בימי המלחמה הקרה נהגו ארה”ב ורוסיה להחזיק באוויר מטוסים חמושים בנשק גרעיני, כדי שבמקרה של מלחמה הם יהיו מוכנים לתקיפה בכל עת. הבעיה היא שמטוסים נופלים מדי פעם מהשמיים, וככה אבדו לא מעט פצצות אטום. מצב דומה היה גם מתחת לפני הים; במשך השנים אבדו פה ושם צוללות, בעיקר רוסיות, כשעל סיפונן טילים עם ראשי נפץ גרעיניים.

רוסים ואמריקנים

כך למשל, טייס מטוס קרב מסוג F-86 התנגש במהלך תרגיל שהתקיים בשנת 1958 במפציץ B-47 שנשא עליו את פצצת אטום. טייס הקרב נפלט לפני לפני שמטוסו התרסק וצוות המפציץ ניסה להנחית אותו שלוש פעמים, כשהפצצה עדיין עליו. אבל זה לא הלך, ובסופו של דבר הם קיבלו אישור להשליך את הפצצה אל האוקיינוס האטלנטי.

הפצצה הוטלה מגובה של 7,200 רגל וצוות המטוס נחת בשלום. כעבור חודשיים של חיפושים, באפריל 1958, הוכרז שהפצצה אבדה וכולם המשיכו להתנהל כרגיל. אלא שתפנית נרשמה בעלילה בשנת 2004, אז הפצצה התגלתה ממש במקרה.

סיפור נוסף: בנובמבר 2016 יצא דייג קנדי לצלילה שבמהלכה מצא מה שתיאר בהתחלה כעב”ם. הדייג, שון סמיריצ’ינסקי שמו, צלל לחפש דגים כ-80 ק”מ מחופי קולומביה הבריטית כשהבחין במה שהיה ככל הנראה “החץ השבור” – שם קוד לאירועים שמעורבים בהם פצצות אטום. “ערכתי צלילת היכרות במקום וכשהתרחקתי מהסירה ראיתי משהו שלא ראיתי בעבר”, סיפר סמיריצ’ינסקי.

כך גם בשנת 1968 כאשר ארה”ב השאירה צוללת עם טילים גרעיניים בים. זה קרה שוב לרוסים ב-1977, כשראש נפץ גרעיני נפל בטעות מצוללת.

ואירוע נוסף המלווה גם בטרגדיה אנושית, בשנת 1989 איבדו הרוסים את הצוללת הגרעינית K-278. היא לא התנגשה באף אחד, אלא פשוט טבעה יחד עם 42 אנשי צוות (25 ניצלו) ומספר טילים גרעיניים לא רחוק מהחופים של נורבגיה. לאורך השנים לקחו הנורבגים דגימות מהים והתברר שנוצרה דליפה גרעינית קלה, ככל הנראה בגלל שאחד מראשי הנפץ התבקע.

בקיצור אם מצאתם את אחד ממאה הפצצות מחריבות העולם הללו, אנא דווחו לבעליהם והם יבואו לקחתם על פי סימנים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות