“הכלבים” של הח”כ מש”ס הקפיצו את חברות הכנסת מהשמאל • צפו

משרד ראש הממשלה הקצה 20 מיליון לשיפור הרחבה ב'כותל הרפורמי' • ראש התנועה הקונסרבטיבית בצפון אמריקה: "למרות אישור ההסכם בקבינט, בגדתם בנו" • דיון סוער במיוחד בכנסת על מתווה הכותל
אריה ריבקינד
י"ב חשון התשע"ח / 01.11.2017 15:20

דיון סוער במיוחד התקיים היום (רביעי) בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, שהתכנסה כדי לדון בהקפאת מתווה הכותל. יו”ר הועדה, ח”כ אברהם נגוסה מהליכוד, הדגיש בפתח הדברים כי המתווה לא בוטל אלא הוקפא לבקשת הסיעות החרדיות-דתיות, והוקמה ועדה שתבחן אותו.

רונן פרץ ,יועץ מזכיר הממשלה, חשף בדיון כי בשבועות הקרובים יחל שיפוץ ‘רחבת ישראל’ שבכותל, הרחבה המיועדת לזרמים הלא-אורתודוקסים, לאחר שמשרד ראש הממשלה הקצה 20 מיליון ש”ח לטובת השיפוץ.

נחמן שי מהמחנה הציוני אמר: “הושג הסדר שאושר גם בממשלה, ובמקום שההסדר ייכנס לתוקף – הממשלה חזרה בה, ונדון בה הנושא מחדש. זה איננו עניין פוליטי – אלא יהודי, קריטי בינינו ליהדות התפוצות. בנושאי החרם, יהדות העולם מסייעת לישראל, ודווקא בנושא הקריטי להם, אנו מתנערים מהם”.

חברתו לסיעה, יעל כהן-פארן, הדגישה כי הדיון הוא על עצם ההכרה בזרמים הלא-אורתודוקסים, ומתווה הכותל הוא רק סימן וביטוי.

רונן פרץ, יועץ מזכיר הממשלה: “יש להוציא את הפוליטיקה מהדיון. הצוות שהוקם בזמנו עסק במפורש רק בהסדרי תפילה בכותל, ועתה מנסים גורמים לגרור את ההסדר – להכרה גם בנישואין ובגיור, וזה בלתי אפשרי. הממשלה מתקשה ביישום המתווה, אך אנו שואפים להסכמה רחבה ביותר.  ענת הופמן הכריזה במפורש, כי לא תנהל משא-ומתן כל עוד לא יתאפשר לנו הכנסת ספרי תורה לעזרת-הנשים”.

ג’רי סילברמן, נשיא הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה, אישר את דברי פרץ, אך הדגיש: “מרגע שהושג הסכם, יש לעמוד בו, ונסיגה ממנו מכעיסה, מרגיזה ומצערת את יהודי ארה”ב. למרות אהבתנו את ישראל – ישראל איננה אוהבת אותנו”.

סטיב וורניק, ראש התנועה הקונסרבטיבית בצפון אמריקה אמר בדיון: “מרגש לראות כמה חברי כנסת, מכמה מפלגות, מבינים את משמעות הכותל – לא רק עבור יהדות התפוצות, אלא עבור היהדות עצמה, והכרה בכך ש’שבעים פנים לתורה’. למרות אישור ההסכם קבינט – אתם בגדתם בנו”.

יואב בן צור מש”ס הסביר: “יש קווים אדומים שמהם אי אפשר לזוז, ולכן ברחבה המרכזית לא יהיה שינוי, אך אנו תומכים בהקצת התנאים הטובים ביותר לרחבה הייעודית להתפלל איש כדרכו”.

מולו, עליזה לביא מיש עתיד ציינה: “הכותל שייך לכולם, בעבר לא הייתה מחיצה במקום, וסבתי הלכה עם כל משפחתה להתפלל בכותל – וכיום, מוגבהת אפילו המחיצה הקיימת”.

מוטי יוגב מהבית היהודי השיב לה: “לא ניתן להשוות את המציאות שלפני מלחמת השחרור כשהכותל לא היה בריבונותנו, למצב כיום. הרחבה הפנימית, הצמודה, משמשת כמקום תפילה, ומתנהלת כבית כנסת, והרחבות החיצוניות פתוח לכולם לכל שימוש, לריקודים, לאכילה, להשבעת חיילים – ומי שרוצה גם לתפילה”.

מיכאל מלכיאלי ש”ס ציין כי בכל מקום בעולם יש כללי התנהגות, כמו שבמועדון או בטקס רשמי יש מגבלות לבוש או כניסה. בשלב זה, כאשר ח”כ מלכיאלי רצה לציין שלהרבה מקומות יש תנאי כניסה, הוא אמר: “יש בעולם גם מקומות שאסור לכלבים להיכנס אליהם”.

חברות כנסת התפרצו לעברו בזעם. ח”כ מיכל בירן מהמחנה הציוני אמרה: “אני מקווה שאתה לא משווה בין כלבים לנשים”.

ח”כ מוטי יוגב מהבית היהודי הגיב לבירן: “מה אכפת לך מהכותל שאת מעוררת עליו ריב?”

תמר זנדברג ממרצ: “רבים בקואליציה, כולל יו”ר הועדה נגוסה, מרגישים מבוכה כתוצאה מהקפאת המתווה, ואסור להם להיות שבויים בידי תפיסה קיצונית, שהם אינם שייכים אליה”.

יגאל פלמור, מנהל קשרי החוץ של הסוכנות, הזהיר כי כתוצאה מהקפאת המתווה “אנו מאבדים את הדור הצעיר של יהדות התפוצות, כי הוא מאבד עניין בישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות