החוק הצרפתי יעלה מחר? הליכוד: ‎”יעבור”. הבית היהודי: “לא יעלה”‎

בליכוד דורשים להעלות מחר לוועדת השרים לחקיקה את החוק שימנע חקירת ראש ממשלה • יוזם החוק, ח"כ דודי אמסלם ל'פגוש את העיתונות': "הפעם אנחנו מתכוונים ברצינות" • הבית היהודי: "גם מחר החוק לא יעלה להצבעה"
אריה ריבקינד
ט' חשון התשע"ח / 28.10.2017 21:25

ח”כ דודי אמסלם מהליכוד, מי שיזם את ‘החוק הצרפתי’, אמר הערב (מוצאי שבת) בתוכנית ‘פגוש את העיתונות’ בערוץ 2, כי בכוונתו להביא מחר את הצעת החוק לדיון בוועדת השרים לחקיקה. זאת למרות התנגדות שמגלות מפלגות השותפות בקואליציה – ובהן ‘הבית היהודי’ – לחוק.

“החוק הצרפתי יעלה מחר בעזרת השם בוועדת השרים, הפעם אנחנו מתכוונים ברצינות”, אמר אמסלם.

אמסלם הדגיש: “אני לא מעלה שום הצעה שאני לא מתכוון להעביר אותה” – וגילה כי  נפגש עם שר האוצר משה כחלון לפני שבוע וחצי ותיאם איתו את הפרטים.

“מה שקרה זה שהבית היהודי תדרכה את העיתונאים שהחוק בעצם נקבר, לכן נעלה אותו שוב פעם מחר”, הסביר.

מהבית היהודי נמסר זמן קצר אחרי הריאיון: “מדובר בחוק יסוד שלא יכול להתקדם ללא הסכמה. היה סיכום מפורש שהחוק לא יעלה בחודש הקרוב. לכן גם מחר החוק לא יעלה להצבעה”.

ביום ראשון שעבר ההצעה לא עלתה להצבעה בוועדת השרים, לאחר ששרת המשפטים ויו”ר ועדת השרים לענייני חקיקה, איילת שקד, סירבה לעלות את החוק. היא אף התעמתה על כך במשרד ראש הממשלה עם יו”ר הקואליציה דוד ביטן.

באשר לשאלה האם השרה שקד תאפשר להעלות מחדש את החוק – ענה אמסלם: “אנחנו לא 8 מנדטים אלא 30 ומי שאמור לנהל את הקואליציה זה הליכוד עם כל הכבוד לבית היהודי”.

מהבית היהודי נמסר בתגובה לדברים: “מדובר בחוק יסוד שלא יכול להתקדם ללא הסכמה. היה סיכום מפורש שהחוק לא יעלה בחודש הקרוב, לכן גם מחר החוק לא יעלה להצבעה”.

גורמים בלשכת שרת המשפטים איילת שקד הבהירו: “למרות איומי הליכוד, ההצבעה על החוק לא תתקיים”.

‘החוק הצרפתי’ קובע כי היועץ המשפטי לממשלה לא יאשר לחקור באזהרה ראש ממשלה מכהן על עבירות שאינן עבירות חמורות או אלימות או ביטחון או סמים.

כפי שדווח בחרדים 10, במכתב ששיגרה ביום רביעי יו”ר סיעת הבית היהודי, חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי, ליו”ר הקואליציה נאמר כי ההסכם הקואליציוני מונע את קידום החוק הצרפתי, ללא אישורם.

במכתבה ככתבה מועלם: “ההסכם הקואליציוני כולל בתוכו את סעיף 35: ‘הצדדים מסכימים, כי חוקי יסוד חדשים או שינוי בחוקי יסוד קיימים יוגשו ויחוקקו אך ורק בהסכמת כל אחת ואחת מסיעות הקואליציה'”.

מועלם הדגישה, כי “לאור חילוקי הדעות המהותיים שנתגלעו בסיעתנו ולאור סעיף 35 בהסכמים הקואליציוניים, אני מבקשת לא להעלות את הצעת החוק בשלב זה”.

במקביל, שרת המשפטים איילת שקד וח”כ מועלם סיכמו באותו יום – כך לפי הבית היהודי  –  עם יו”ר הקואליציה כי במקום ‘החוק הצרפתי’, יקודם חוק שימנע מהמשטרה להמליץ על הגשת כתב אישום.

על פי היוזמה של ביטן, המשטרה תעביר את ראיות החקירות שלה לפרקליטות ללא המלצה בעד או נגד העמדה לדין.

החוק שיאסור על המשטרה להמליץ על הגשת כתבי אישום נגד אישי ציבור יובא בעוד עשרה ימים לאישור הממשלה.

הערכות הן, כי חוק שכזה יעכב את ההליכים המשפטיים, שכן הפרקליטות תצטרך להשקיע זמן בהחלטה עצמאית לגבי העמדה לדין על סמך הראיות בלבד, ללא חוות דעת משטרתית בנושא.

שלשום תקף היועץ המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט, את הצעת החוק שתאסור חקירת ראש ממשלה מכהן, ואמר כי מדובר ב”הצעה אבסורדית” שהוא “מתנגד לה מכל וכל”.

שר האוצר משה כחלון הודיע בישיבת סיעת “כולנו” כי יתן לחברי הכנסת של מפלגתו חופש הצבעה, במידה והחוק הצרפתי יגיע להצבעה במליאת הכנסת.

לעומתו, יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר כי לא יתמוך ב’חוק הצרפתי’ במתכונתו הנוכחית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות