מרכולים יחללו שבת: גבאי ולפיד מברכים, מרצ צוהלת. והחרדים? ‘לא נאפשר’

ח"כ משה גפני:"מה שבית המשפט קלקל אנחנו נתקן" • ח"כ אורי מקלב: "יהיה חוק עוקף בג"ץ ולא בג"ץ עוקף שבת" • אבי גבאי מרוצה: "מכבדים את הדת, לא מכבדים כפיה דתית" • זנדברג ממרצ צוהלת: "השבת תישאר חופשית ופתוחה בניגוד למגמות החושך והסגירה של דרעי, ליצמן וסמוטריץ"
אריה ריבקינד
ו' חשון התשע"ח / 26.10.2017 11:46

יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני, הגיב להחלטת בג”ץ לאפשר פתיחת מרכולים בשבת: “בית המשפט העליון פשוט מנותק מהעם. השופטים פוגעים בדרך קבע בתורה הקדושה ובמסורת העם היהודי, כל פסקיהם מבוססים על עידוד חילול שבת ופגיעה בציבור המסורתי שומר השבת, לפגוע ברגשותיו מצפונו ופרנסתו.

“על פי ההסכם הקואליציוני נביא ביום ראשון את התיקון לחוק, ומה שבית המשפט קלקל אנחנו נתקן כדי לשמר את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית”.

בנאום בכנס סוכני הביטוח באילת – אמר גפני: “ההחלטה של נאור פוגעת באזרח הקטן ובבעל המכולת שיצטרך לעבוד ביום המנוחה, לא נאפשר את הפגיעה הזאת בהם בשום אופן”.

ח”כ אורי מקלב: “יהיה חוק עוקף בג”ץ ולא בג”ץ עוקף שבת, בית המשפט מנסה לעקוף את תורת ישראל, ולשנות את מהות ותכלית שבת קודש, זוהי פרשנות עקומה שאינה מתאימה לתכלית החוק ולכוונת המחוקק, התחרות הקולקלת בין השופטים בשאלה מי יותר קיצוני מובילה אותם לפסיקות אבסורדיות והזויות,  פסיקות אילו שומטות את הבסיס הציבורי עליו הם יושבים, השבת לא תהיה מוחלשת – הבג”ץ הוא זה שנחלש”.

שר הבריאות ח”כ יעקב ליצמן: “פסיקת בג”צ מנוגדת לעמדת רוב העם בישראל, הרואה בשבת את יום המנוחה הלאומי ובשבילו שמירת השבת מהווה ערך עליון לאורך הדורות.

“כמיטב המסורת הבג”צית הנפיקה הנשיאה היוצאת פסיקה אנטי דתית כ’אות פרישה’ צפוי ומוכר. זהו ניסיון בוטה של שופטי בג”צ לפגוע בצביונה היהודי של המדינה, תוך גרימת עוול מוסרי ורמיסת זכויות אלפי עובדים שפרנסתם נפגעת כתוצאה מפסיקה זו, ומונעת מהם מנוחה משפחתית כזכות בסיסית לכל אדם.

“קיימת תמימות דעים בקרב כל הנציגות החרדית והדתית לסתום את הסכר האנטי דתי שמוביל בג״צ בפסיקותיו אלו ואנו ניאבק לתקן את העוול הזה בחקיקה”.

סגן השר מאיר פרוש: “בפעם המי יודע כמה דורס בג”ץ ברגל גסה את הסטטוס קוו ובצורה לא דמוקרטית גורם לפילוג ושיסוע בעם, ועל הדרך פוגע בסוחרים המרכולים שכל רצונם לשרוד כלכלית מבלי שיכפו עליהם לחלל שבת. הגיע הזמן להעמיד את שופטי בג”ץ במקומם ולהחזיר את ההחלטות מסוג זה לעם”.

ח”כ מיכאל מלכיאלי: “שופטי בג”צ מנסים מוכיחים פעם אחר פעם שהם מנותקים מהעם. איש לא באמת חשב שביום של פסטיבל שכזה עם עזיבתה של נשיאת העליון תצא פסיקה בעד סגירת חנויות בשבת. שוב הוכח כי הגיע הזמן לחוקק חוק שיעשה סוף לשליטת בג”ץ וייתן לנבחרי הציבור בכנסת את היכולת להחליט”.

יו”ר סיעת יהדות התורה ח”כ אליעזר מוזס: “אינני מופתע כלל מהחלטת בגץ בראשות הנשיאה מאור, והיא תואמת את האג’נדה הקבועה של בית המשפט לפסוק נגד כל דבר הקשור למסורת, לדת וליהדות. אני חש כאב עמוק וצער על בזיון השבת שיהודים בכל הדורות מסרו נפשם עליה, ובטוחני שגם הורי הוריה של השופטת נאור בכללם.

“חבל מאוד שזה סמל הפרידה שלה מכס השיפוט. סיעת יהדות התורה תפעל לתיקון הענין בחקיקה”.

סגנית השר ציפי חוטובלי:  “בג”ץ המרכולים מתעדף את הזכות לצרכנות, שהיא ממש לא זכות יסוד, על הזכות שלנו לנהל מרחב ציבורי שמכבד את השבת במדינה יהודית”.

יו”ר מפלגת העבודה אבי גבאי בירך על החלטת בג”ץ המאפשרת פתיחת מרכולים בשבת. “מכבדים את הדת, לא מכבדים כפיה דתית. מברך את נשיאת העליון היוצאת מרים נאור עם פסיקתה האחרונה ומאחל בהצלחה למחליפתה אסתר חיות”.

יו”ר יש עתיד יאיר לפיד מברך על החלטת בג”ץ לאפשר פתיחת מרכולים בשבת: “מברך על ההחלטה לתת חופש החלטה לראשי הערים בפתיחת עסקים בשבת. אף אחד לא יגיד לשני איך לחיות. כך צריך להיות”.

ח״כ תמר זנדברג ממרצ הגיבה בצהלה: “ניצחון ענק לשפיות. השבת תישאר חופשית ופתוחה בניגוד למגמות החושך והסגירה של דרעי, ליצמן וסמוטריץ”.

רועי לחמנוביץ מנכ”ל קואלציית ‘שבת שוויון’: “פסיקת בג”ץ לא מפתיעה אותנו אך אין אנו עוסקים בעבר. אין ספק שכתוצאה מפסיקת העליון יפגעו מאות סוחרים ברמה המשפחתית וברמה הכלכלית.

“אך אנחנו רואים בנזק זה נזק זמני. הפתרון לתיקון העוולה יגיע מהמערכת הפוליטית. הגיעה העת שראשי הקואליציה, מפלגות דתיות חרדיות ובכלל, שעבורם השבת היא בעלת משמעות לא יתנו לפסיקה הזאת להתקרר וכבר ביום א הקרוב יביאו אלו הדואגים לשבת חוק שבת שיתקן פסיקה זו ויאפשר למאות בעלי עסקים לנוח בשבת.

“אם זה לא יקרה – אזי שותפה הקואליציה לעמדת בג”ץ”.

מזכ”ל האיחוד הלאומי אופיר סופר: “יש דבר אחד שצודקת נשיאת בית המשפט העליון באשר לעיצוב השבת הפרטית של כל אחד ואחת, אך כאן מדובר בעיצוב השבת הציבורית. ככל שנאפשר עוד ועוד עסקים שיעבדו יחוייבו מאות אלפי עובדים לעבוד בשבת וכך ישנה סתירה בין השבת הפרטית לציבורית”.

סופר מזהיר מהמהלך:”מאות אלפי אזרחים עלולים למצוא את עצמם ללא עבודה בגלל שיחייבו אותם לעבוד בשבת ומי שלא מוכן יהיה מחוסר עבודה”

עוד הוסיף סופר: “ניכר כי גם במקרה זה ישנו פער בין רצון העם הפשוט לבין אלו היושבים על כס השיפוט. הם אינם מייחסים חשיבות לרצון האזרחים המסורתיים המעוניינים להנות עם משפחתם בשבת. חבל שהשופטת מפלגת את העם ועלולה להביא לכאוס ולפילוג מיותר בעם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות