‘מנהג יהודי קדום’ • שופט: להרחיק 60 יום בשל יריקה על מנזר? קיצוני

ארבע נערות תועדו במצלמות יורקות לעבר מנזר ברחוב וייה דולרוזה: המשטרה דרשה להרחיקן מהעיר העתיקה לחודשיים • השופט התנגד והרחיק למשך שבוע • בן גביר: "אם היה מדובר בערבי שיורק לעבר בית כנסת איש לא היה מעכב אותו ודאי אם היה קטין. והמשטרה פועלת בצורה מחפירה"
חיים טוויל
ו' חשון התשע"ח / 26.10.2017 09:26

בית משפט השלום בירושלים דחה בקשת המשטרה להרחיק בחודשים מהעיר העתיקה קבוצה של חמש נערות ולהשית עליהם הפקדה, בגין כך שארבע מהן תועדו במצלמות המשטרה יורקות לעבר מנזר ברחוב וייה דולרוזה בירושלים.

חמש הבנות עוכבו שלשום על ידי שוטרים במרחק של מספר קילומטרים מהמנזר, ולאחר חקירה ארוכה הוזמנו אתמול לבית המשפט, כאשר המשטרה דרשה את הרחקתן מהעיר העתיקה למשך חודשיים, ודרשה כי יפקידו ערובה בקופת בית המשפט.

עורך דינן של הצעירות, איתמר בן גביר, אמר כי לשופט איתן כהן כי באשר לאחת הנערות – קטינה בת 14 – אין כל ראיה שירקה ולכן יש לשחררה ללא תנאי.

באשר לקטינות האחרות – שטווח הגילאים שלהם נע בן 14 ל-16 – הרי שגם אם ירקו לעבר המנזר,  דבר שלפחות לפי חלק מפוסקי ההלכה אינו פסול – אין בכך עבירה של עלבון דת, כפי שהמשטרה מייחסת לצעירות, ודאי כאשר איש מאנשי המנזר לא נכח במקום, ובכל מקרה הרי שאין בכך עילה להרחקתם מהעיר העתיקה, כי גם במקומות אחרים בירושלים יש כנסיות ולכן אין היגיון בהרחקה. בכל מקרה, אמר, הרחקה של הקטינות למשך חודשים היא לא מאוזנת ולא הגיונית.

השופט איתן כהן, קיבל את רוב טענותיו של הפרקליט. הוא הורה כבר בפתח הדיון לשחרר את הקטינה שלא ירקה, ללא כל תנאי.

באשר לקטינות האחרות קיבל השופט את טענתו של עו”ד בן גביר וקבע: “אכן מדובר במעשי פסול שפוגע במרקם הרגיש של היחסים בין הדתות בתחומי העיר העתיקה, איזור צפוף ונפיץ ששוכנים בו מוסדות דת שונים של שלוש הדתות\ אך יחד עם זאת עולה מהסרטון שלא היו עדים למעשה, כך שפועל לא נגרם נזק של ממש – אשר לעבירה דובר על מעשה שיכול להתאים לעביר של התנהגות פסולה במקום ציבורי” – אלא שהשופט סירב לקבוע שמדובר בעלבון דת.

גם באשר לתנאי השחרור קיבל השופט את רוב טענותיו של הסנגור וקבע על תנאי השחרור של הרחקה מהעיר העתיקה למשך חודשיים: “דומני שמדובר בתנאי קיצוני וגרוף מדי ובטוחני כי המשיבות הבינו את הפסול שבמעשה ולא ישובו עליו”.

לאור דברים אלה, הורה השופט להרחיק ארבע בנות מהעיר העתיקה למשך שבוע, והבת החמישית שכאמור לא נצפתה יורקת, שוחררה ללא כל תנאי.

כמו כן הקטינות שוחררו ללא ערבות וללא הפקדה.

לעומת זאת, דחה השופט את בקשת עורך דין בן גביר כי המשטרה תשלם פיצוי מיידי לבת ששוחררה ללא כל תנאי, וקבע כי יש להפנות בקשה זו במסלול של תביעה אזרחית נגד המשטרה.

עו”ד איתמר בן גביר:”טוב עשה בית המשפט שדחה את רוב רובה של בקשת המשטרה. אך יחד עם זאת, סברתי שנכון להשית על המשטרה פיצויים כבר בשלב זה לפחות באשר לקטינה שעוכבה ללא כל סיבה.

“מדובר בבנות קטינות, רכות בשנים, שכל החטא שלהם שנטען נגדן כי ביקשו לקיים מנהג יהודי קדום וירקו לעבר מנזר. אם היה מדובר בערבי שיורק לעבר בית כנסת איש לא היה מעכב אותו ודאי אם היה קטין, והמשטרה פועלת בצורה מחפירה ומפעילה מדיניות לא שוויונית. בכל מקרה לא הבנתי מדוע בגין מעשה כזה מבקשים להרחיק את הילדות מהעיר העתיקה ודאי לא למשך חודשיים ואני מרוצה שהשופט לא נעתר לבקשת המשטרה וגם קבע שאין מדובר בעלבון דת אלא לכל היותר בהתנהגות פסולה במקום ציבורי “

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות