החקלאים מצפים ל-18,000 טון שמן זית • אז מדוע הם מודאגים מאוד?

השנה מתאפיינת ביבולים משמעותיים ברוב חלקי הארץ, לאחר שהוטמעו בענף שיפורים ממשקיים וטכנולוגיים • עם זאת, החקלאים חוששים מקריסת הענף ומעקירת כרמי זיתים בעקבות התוכנית לפתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס בהיקפים גדולים מאד - ממנה ירוויחו, לדבריהם, רק היבואנים
שייע קליין
ב' חשון התשע"ח / 22.10.2017 15:43

 ענף הזית במועצת הצמחי מכריז על תחילת עונת המסיק 2017: בימים אלו החלה עונת המסיק באלפי דונמים של כרמי זיתים ברחבי הארץ, מהגליל והגולן עד לנגב.

השנה מתאפיינת ביבולים משמעותיים ברוב חלקי הארץ, מלבד מספר אזורים שסבלו מפגעי מזג האוויר.

ד”ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית: “במהלך השנה הוטמעו בענף שיפורים ממשקיים וטכנולוגיים המובילים ליעילות ושיפור מתמשך באיכות השמן לצרכן הישראלי. אנו מצפים לייצור של כ-18,000 טון של שמן זית בעונה הקרובה”.

המסיק הוא מועד חגיגי לחקלאים הישראלים, כשלאחר שנת עבודה קשה, מגיעים הזיתים הטריים ושמן זית טרי ואיכותי מופק בבתי הבד.

אולם למרבה האירוניה דווקא במועד זה מתבשרים החקלאים על תכנית לפתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס בהיקפים גדולים מאד. לדברי ד”ר עדי נעלי, “המשמעות של מכסות אלו היא שהמחיר הסיטונאי – לא לצרכן כמובן – של השמן למגדל הישראלי מתרסק למחיר האלטרנטיבי של שמן הזית המיובא, הפטור ממכס ,שמן שמסובסד בצורה ניכרת באיחוד האירופאי ממנו מגיע עיקר שמן הזית המיובא”.

בכירים בענף הזית הביעו חשש כבד לעתיד הענף: “המשמעות היא הפסד כספי ניכר לחקלאי הישראלי שעלול להוביל לקריסת הענף ולעקירת כרמי הזיתים. ולשם מה? לשם התעשרותם של היבואנים, כי הרי ניסיון העבר מוכיח שהפחתת המכס אינה מגיעה לצרכן הישראלי אלא מגיעה ברובה לכיסי היבואנים והמשווקים”.

זיתים

צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

החקלאים בענף הזית מביאים כדוגמא לטענתם כי במהלך פתיחת מכסים ב-2016, מתוך הפחתת מכס של מעל 6 שקל, רק פחות מחצי שקל הגיע לצרכן ומעל 5.5 שקלים נותרו בכיסי היבואנים. “אנו חוששים מאד שהחקלאים יפגעו, הצרכנים לא ירוויחו והיבואנים ימשיכו לחגוג”, הדגישו בענף הזית.

“ומה יקרה כשיעלם גידול הזית, ענף חקלאי ותיק בעל תועלות סביבתיות מרובות? יישארו עלי הזית רק בסמל המדינה ובסופו של יום ימצא עצמו הצרכן הישראלי משלם ביוקר על שמן זית זר ונחות, כי מישהו הרי צריך להרוויח”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    קרטל שמחזיק מחירים ועניים לא יכולים להשתמש בשמן זית בריא
    22/10/2017 22:12
    Hguy
  1. כמו כל הקרטלים המןנהגים על ידי מועצות גם ענף הזית מנוהל על ידי קרטל המועצה.
    עלות הגידול וההוצאות של החקלאים כמו באירופה רק שהמחיר לצרכן יותר מכפול. הפלשתינים שגודדים לא מרוויחים יותר מהאירופים . הקרטל מחזיק מחיר אדיר . יש להוריד ליטר שמן זית ל 17-25 שח ולא 46-55 כפי שמוכרים. אם לחקלאים יש טענות למשווקים שימכרו ישירות לצרכנים במחיר מוזל אבל הקרטל לא יתן. נקנה רק תוצרת חוץ אין מה להגן על הזית במחיר סחיטה של הציבור ומניעה ממשפחות דלות להשתמש בשמן בבריא זה.

    • בנצי   23/10/2017 12:55

      אתה לא מבין כלום בחקלאות ובהוצאות שיש לחקלאי וכמו שאני רואה כותבת המון שטויות.
      לך תלמד איך מגדלים זיתים ואחר כך תרשום את המציאות.