ביזיון למשטרה: ‘הפלג’ חסם צמתים למשך שעות • 123 מהמפגינים נעצרו

חיים טוויל
|
כ"ט תשרי התשע"ח / 19.10.2017 15:17
בירה משותקת: מאות מפגיני ‘הפלג הירושלמי’ ו’העדה החרדית’ חסמו מאז הצהרים צמתים מרכזיים בירושלים ועיכבו את תנועת הרכבת הקלה • גם צומת כיכר השבת נחסם: מפגינים העלו פחים באש • גם בבית שמש ובני ברק חסמו קיצונים צמתים • נעצרו 123 מפגינים • בערב קראו ראשי הפלג: “הוראה כעת לפנות את הצירים”

מאות מפגיני ‘הפלג הירושלמי’ חסמו מאז שעות הצהריים (חמישי) צמתים בירושלים ושיתקו את התחבורה בעיר למשך יותר מ-5 שעות.

120 מפירי סדר נעצרו על ידי המשטרה במהלך הפרות הסדר בירושלים. עוד שלושה נעצרו בבני ברק.

בהודעת המשטרה נאמר: “החל משעות הצהריים ועד כה הגיעו חרדים והפגינו במספר מוקדים בגזרת המחוז: כיכר השבת, שרי ישראל-יפו ורחוב נהר הירדן בבית שמש.

במהלך הפרות הסדר נחסמו כבישים ותוואי הרכבת הקלה. בכיכר השבת שרפו המפגינים פחים ודרדרו אותם לעבר הכביש.

לאורך כל הפרות הסדר פעלו השוטרים בנחישות לשמירת הסדר הציבורי, הכוונת והסדרת התנועה לצירי תנועה חלופיים.

בשלב זה נפתחו לתנועה מוקדי הפרות הסדר, פרט לרחוב שרי ישראל פינת נורדאו, וחלק מהמפגינים עזבו המקום.

לאורך ההפגנות סייעו השוטרים לאזרחים רבים שנקלעו להפרות הסדר ולא יכלו להגיע ליעדם”.

“הערכות המשטרה במוקדי הפרות הסדר נמשכת”, נאמר בהודעת המשטרה.

אנשי תקשורת תקפו את המשטרה על כישלונה: “5 שעות שירושלים תחת מצור. תחבורה ציבורית חלקית וצירים מרכזיים חסומים. המשטרה חסרת אונים. זה כישלון”.

הוועדה להצלת עולם התורה פרסמה הודעה:

“ציבור בני התורה שמחה היום שעות רבות ברחובות מרכזי הערים, קיבלו הוראה כעת לפנות את הצירים. ומי שברצונו להמשיך למחות שיתקדם לעבר מגרש הרוסים.

ציבור בני התורה ממושמע להוראות הוועדה, ועוזבים כעת את האיזור. הציר מתפנה בדקות אלו

ציבור בני התורה הוכיח את כוחו באמירה החד משמעית, כי דבר לא יעמוד בדרכם במלחמתם האמיתית והנחושה על קדושת ושלמות עולם התורה”.

ההפגנה בבני ברק  • צילום: נתי בדש, קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים

גם אל רחוב רבי עקיבא פינת השומר בבני ברק הגיעו מפגיני הפלג. “במהלך ההפגנה ניסו לחסום צירים מרכזיים תוך סיכון חייהם והפרעה לנהגים הנוסעים לאורך צירי התנועה. כוחות משטרה במקום שומרים על הסדר הציבורי” נאמר בהודעת המשטרה..

בבני ברק נעצרו עד כה 3 מפגינים והם נלקחו לחקירה משטרתית.

גם בצפת נחסם צומת. מהמשטרה נמסר: “עומס תנועה בכביש 89 מעין זיתים למחלף אליפלט בשני הכיוונים בעקבות מחאת החרדים. מומלץ לנהגים לנהוג בדרכים חלופיות”. כעבור זמן ההפגנה פוזרה והכביש נפתח לתנועה.

“קראו לי שיקצע, שפכו עליי מים” • צילום: קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים

“שפכו עליי מים ואחד ממש בא להכות אותי והפנה כלפיי אגרופים”, תיארה בחדשות 2 שירה סיגרון בת ה-19 מירושלים בדמעות את מה שאירע בשעה שאנשי הפלג  חסמו את מעבר הרכבת הקלה בצומת יפו-שרי ישראלר.

לטענתה, היא הותקפה לאחר שביקשה מהמפגינים להתפנות ולאפשר לרכבת להמשיך בנסיעה.

שירה סיפרה למשה נוסבאום על מה שאירע: “ניסיתי לעבור וראיתי שהרכבת עומדת. רציתי לראות מה קורה על פסי הרכבת והבחנתי בחרדים יושבים במעגל, חלקם שרים וחלקם צועקים”.

בשלב זה פנתה שירה לקבוצת המפגינים וביקשה שיזוזו. “ביקשתי בנימוס לפנות את פסי הרכבת כדי שהיא תוכל לעבור ואני אוכל לחזור הביתה. הם צעקו עליי ואמרו לי ‘שיקצע, תלכי מפה, יש פה הפגנה ואנחנו נכים’. הם לא נכים”.

לדבריה, היא החלה לבכות וצעקה בתגובה: “זה עם ישראל”?

שירה הוסיפה: “אין קשר בין אי הרצון להתגייס לצה”ל מטעמים דתיים לבין לומר שאנחנו לא פחות מהנכים. לא ניסיתי לחולל פרובוקציות, ניסיתי רק לחזור הביתה. לגיטימי לחלוטין לבקש מהם לא להפגין על הכביש ביום חמישי כשכולם רוצים לחזור הביתה. הם מוזמנים להפגין מול בית ראש הממשלה כמו כל המפגינים האחרים, הם לא שונים מהם”.

מהרכבת הקלה נמסר: “בשל חסימת מסילות הרכבת הקלה ע”י מפגינים כעת ברחוב יפו, פועלות בשלב זה הרכבות בין תחנת הר הרצל לתחנה המרכזית ובין תחנת חיל האויר (פסגת זאב) לתחנת שער שכם.

נכון לעכשיו אין שירות רכבות ברחוב יפו בין שער שכם לתחנה המרכזית. עם פינוי המסילות וקבלת אישור המשטרה תשוב הרכבת לפעול כסדרה”.

כ-30 מפגינים חסמו הבוקר לשעות ארוכות את צומת שילת בכביש 446 סמוך למודיעין. גם כביש 443 בצומת שילת נסגר לתנועה מכיוון מזרח למערב, וכוח משטרה מכווין את התנועה דרך מודיעין.

מהמשטרה נמסר: “כביש 443 צומת שילת נסגר לתנועה מכיוון מזרח למערב, כוח משטרה מכווין את התנועה דרך מודיעין, מומלץ לנהגים להשתמש בדרכים חלופיות”.

המפגינים צעקו: “נמות ולא נתגייס” ו”לכלא ולא לצבא”.

“יום הזעם” הוכרז בעקבות העברת מפגינים עריקים שנעצרו לידי המשטרה הצבאית, כמו גם המעצר המתמשך של שני תלמידי הישיבה בן ציון וייסנשטרן וישראל מאיר קפלינסקי מירושלים, שנשפטו ל-20 ימי מחבוש בכלא צבאי.

צילום: יונתן זינדל פלאש90