האם מאות העולים להילולא בברדיטשוב מתפללים בציון שגוי?

יוסף גרינבוים
|
כ"ה תשרי התשע"ח / 15.10.2017 15:10
מאות נוהרים היום אל ציונו של רבי לוי יצחק זי”ע, לרגל יום ההילולא • אלא שלפני מספר חודשים חשף הרב משה טאלער מברדיטשוב את היסודות של האוהל המקורי, הממוקמים כ-4 מטרים מהאוהל הנוכחי – בו מצטופפים הבאים • אז איפה מתפללים? הרב טאלער: “גם וגם. הם מאוד קרובים”

מאות איש נוהרים מאז אמש לברדיטשוב שבאוקראינה, לרגל יומא דהילולא של סנגורן של ישראל רבי לוי יצחק זי”ע, כדי להתפלל על ציונו הקדוש.

אבל האם המוני הבאים לשפוך תפילה בציון הקדוש, אכן מתפללים בציונו של רבי לוי יצחק?

לפני מספר חודשים חשף הרב משה טאלער, שליח חב”ד בעיר ברדיטשוב, את היסודות הישנים של האוהל המקורי של סנגורן של ישראל, הממוקמים כארבעה מטרים מימין לאוהל הנוכחי – כשניצבים מול הכניסה לאוהל שהוקם במקום. היסודות החושפים גודרו – אולם במקום טרם הוקם אוהל חדש.

רבי לוי יצחק, ברדיטשוןב

יסודות האוהל המקורי שנחשפו. צילום: איחוד הצלה

גורם הפועל באוקראינה אמר לחרדים 10: “אהל רבנו הקדוש עמד לא פעם כנושא וויכוחים ביני לבין חבריי. היה לי מוזר לראות את הציון הקדוש באוהל, ומתחת לאוהל באותו מקום ממש עומדת מצבה אחרת לגמרי. מתחת לכל האוהל הענק עומדות להם מצבות רבות נוספות, אשר העלו אצלי ספקות לגבי מיקום האוהל ומקום ציונו של רבנו.

“השנה זכינו בסייעתא דשמיא גדולה שהשליח הרב משה טאלער מברדיטשוב גילה בהשגחה פרטית את יסודות האוהל המקורי של רבינו הקדוש, סמוך ממש לאוהל הנוכחי”.

לדבריו, “למי שראה את היסודות – לא נשארו ספיקות באשר למקום ציון רבנו הקדוש”.

רבי לוי יצחק, ברדיטשוןב

מתפללים בציון שהוקם בשנים האחרונות. צילום: איחוד הצלה

• הרב משה טאלער, לפני כמה חודשים חשפת את היסודות של האוהל המקורי והעתיק של רבי לוי יצחק. האם זה נכון?

“כן”.

• ואיפה מתפללים היום ביום ההילולא – במקום שבו האוהל העתיק שמצאת או במקום בו התפללו כל השנים האחרונות?

“גם וגם. הם מאוד קרובים. מרחק של 4 מטר”.

רבי לוי יצחק, ברדיטשוןב

“ספקות לגבי מיקום האוהל ומקום ציונו של רבנו”. צילום: איחוד הצלה

באיחוד הצלה ובהצלה אוקראינה נערכו לבקשת מארגני ההילולא – ובראשם הרב טאלער – לאבטח רפואית את הגעת העולים בטיסות מישראל, אירופה וארה”ב. חברת הנסיעות ‘אומן אקספרס’ שבבעלות יהודית מסיעה את הבאים בטנדרים, אוטובוסים ומוניות לציון הקדוש בעיירה ברדיטשוב.