הנשיא טראמפ סירב לאשרר את הסכם הגרעין • האיראנים כועסים

הנשיא האמריקני הציג את האסטרטגיה החדשה שלו כלפי איראן • משמעות המהלך: ההחלטה מה לעשות עוברת לקונגרס • טראמפ שומר את הזכות לבטל את ההסכם כליל • באיראן כועסים שטראמפ השתמש במהלך נאומו במונח "המפרץ הערבי"
נתן פרל
כ"ד תשרי התשע"ח / 14.10.2017 20:21

נשיא ארה”ב דונלד טראמפ הודיע בנאום לאומה תקיף שנשא בליל שבת, כי לא יאשרר את ההסכם הגרעיני עם איראן, כדי שלא “להמשיך בדרך שתוצאתה היא יותר אלימות, טרור ואיום ממשי של נשק גרעיני איראני”.

משמעות המהלך של הנשיא היא שההחלטה מה לעשות עם ההסכם עוברת לקונגרס האמריקני: הקונגרס יכול להחליט לבטל את ההסכם עם איראן ולהחזיר את משטר הסנקציות החריפות שקדם לו, או לא לעשות כלום.

הנשיא אמר בפתח נאומו: “אני אמון על ביטחון העם האמריקני. ההיסטוריה מראה שככל שהאיום נמשך כך הוא הופך לחמור יותר. לכן כשנכנסתי לבית הלבן הוריתי על שינוי מדיניות והיום אני מודיע על מספר צעדים משמעותיים כתגובה לאיום האיראני”.

טראמפ התייחס למהפכה האסלאמית בשנת 1979, פירט את כל הפעמים בהם הייתה איראן הייתה מעורבת בפיגועי טרור ברחבי העולם, כינה את המשטר “אכזר” וציין כי הוא זורע מוות, הרס וכאוס בכל רחבי העולם מאז אותה השנה.

“שתי הקריאות האהובות על המשטר הן ‘מוות לישראל’ ו’מוות לארה”ב'”, ציין הנשיא – ולמרות זאת החליט הממשל הקודם לחתום על ההסכם עם איראן, שהוא “אחד ההסכמים הגרועים והחד צדדיים ביותר שארה”ב אי פעם היתה צד להם”.

טראמפ האשים את איראן כי היא “אינה עומדת ברוח ההסכם”, והוסיף כי היא תוכל לחזור ולפתח נשק גרעיני עם תום הפיקוח שאמור להסתיים ב-2025 – עשור לאחר החתימה עליו.

הנשיא האמריקני ציין כי ביטול הסנקציות התבצע עוד לפני שאיראן הוכיחה כי היא עומדת בתנאי ההסכם, והציג מספר צעדים שהממשל שלו מתכוון לבצע נגד איראן.

הנשיא הסביר שיש לערוך שינויים מרחיקי לכת בהסכם: יש לחזק את האכיפה, מניעת פיתוחם של טילים בליסטיים בין יבשתיים, והפיכת המגבלות על פעילות הגרעין של איראן לקבועות, בחקיקה בארה”ב.

טראמפ הזהיר: “אם לא נצליח להגיע להסכמה בעבודה משותפת עם הקונגרס ובעלות הברית שלנו, ההסכם יבוטל”. הוא הדגיש כי “ההסכם יכול להיות מבוטל, על ידי, בכל רגע”.

הנשיא הודיע על הטלת סנקציות חדשות על משמרות המהפכה של איראן, אך לא הגדיר אותן כארגון טרור – בניגוד לחלק מהתחזיות לקראת הנאום.

באיראן הגיבו באופן חריף לכך שטראמפ השתמש במהלך נאומו במונח “המפרץ הערבי” במקום המונח המקובל יותר “המפרץ הפרסי”.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג’וואד זריף, צייץ  תוך שהוא רומז לברית בין ארה”ב ליריבתה האזורית – סעודיה:  “כולם ידעו שידידותו של טראמפ נתונה למי שמציע את המחיר הגבוה ביותר. היום אנו יודעים שזה נכון גם לגבי הגאוגרפיה שלו”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על עמדתו בנוגע להסכם הגרעין עם איראן.

“אם הסכם הגרעין יישאר ללא שינוי, דבר אחד בטוח: בזמן קצר, לתומכת הטרור הגדולה בעולם יהיה ארסנל של נשק גרעיני, וזה נזק ענק לעתיד המשותף שלנו. טראמפ יצר הזדמנות לתקן את ההסכם הרע הזה ולבלום את האגרסיביות של איראן ולעצור את התמיכה שלה בטרור.

“לכן ישראל מברכת על ההזדמנות הזו, ולכן כל ממשלה אחראית וכל אדם שמודאג מביטחונו ושלומו של העולם צריך לעשות כן”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות