שגריר ישראל באונסק”ו: “אינספור שגרירים היו בהלם… תודה לארה”ב”

נתן פרל
|
כ"ג תשרי התשע"ח / 13.10.2017 10:25
כרמל שאמה הכהן בראיון לרשת ב’: “יש פרויקטים אדירים לארגון אבל עכשיו גורמים כלכליים מסתכלים עליו בעין עקומה מאוד מאוד. ייתכן והזעזוע הזה יוביל לשינוי ורפורמה”

כרמל שאמה הכהן, שגריר ישראל באונסק”ו, הביע הבוקר (שישי) סיפוק רב מהחלטת ארה”ב לפרוש מארגון אונסק”ו של האו”ם, לאחר שקיבל החלטות אנטי-ישראליות.

בראיון לרשת ב’ אמר שאמה הכהן: “התחושה היא בעיקר של סיפוק. שלוש שנים של מאבק מאוד מתסכל שבו כביכול היינו מפסידים, אבל ניצחנו כי צרבנו בתודעה שהפעולות שמובלות על ידי מדינות ערב הן לא הגיוניות. זה הגיע עד לוושינגטון, והמעצמה הגדולה מגבה במעשים שיש להם משמעות הרבה יותר גדולה למדינת ישראל”.

השגריר סיפר על הרגע בו נודעה ההחלטה האמריקנית במסדרונות אונסק”ו בפריז: “אינספור שגרירים היו בהלם. אמרנו להם מאז שהתחלף השלטון שזה הולך לקרות. ניתחנו את המציאות ואת העובדה שעוד לפני כן ארצות הברית הורידה את התקצוב. אמרנו להם, ‘אם תמשיכו להעלים עין מההחלטות נגד ישראל בוקר אחד תתעוררו וארצות הברית לא תהיה שם'”.

לדבריו, הסוגיה הכלכלית מטרידה את ראשי הארגון. “נוצר גם חור בתקציב של אונסק”ו. מהרגע שזה היה הארגון הבינלאומי היחיד שקיבל את הפלסטינים, ארצות הברית לא משלמת להם”.

“ההשלכות הן עצומות. יש פרויקטים אדירים לארגון אבל עכשיו גורמים כלכליים מסתכלים עליו בעין עקומה מאוד מאוד. ייתכן והזעזוע הזה יוביל לשינוי ורפורמה באונסק”ו. אנחנו צריכים להגיד תודה עצומה לארצות הברית”.

ארצות הברית החלה בהליך פרישה שייכנס לתוקף בדצמבר 2018. ישראל החלה בהליך מקביל שייכנס לתוקף באותו תאריך.

בשבוע הבא אמור להיבחר מזכ”ל חדש לארגון. על התפקיד מתחרים מועמדי קטר וצרפת -שרת התרבות לשעבר אודרי אזולאי – עם 13 קולות ואחריהם מועמדת מצרים עם 11.

מצרים מנהלת קמפיין נגד המועמד הקטרי המואשם בכתיבת בפרסומים אנטישמיים. ישראל וארצות הברית יבחנו שוב את החלטתן לפרוש אם וכאשר ישנה הארגון את מדיניותו האנטי ישראלית.