נחתם “הסכם היסטורי”: הקצבאות של הנכים יוגדלו. וכמה הם יקבלו?

אחר מאבק ממושך שכלל חסימות כבישים, הוסכם על תוספת של 4.2 מיליארד שקלים ושלל הטבות לציבור הנכים • גובה הקצבאות ינוע בין 2,100 ל-4,500 שקלים וקצבת הנכות תוצמד לשכר הממוצע במשק • יו"ר ההסתדרות: "עשינו היסטוריה חברתית" • ביטן: "ההסכם מהווה בשורה אמיתית"
שייע קליין
ט' תשרי התשע"ח / 29.09.2017 09:41

לאחר מאבק ארוך וממושך שלווה בחסימות כבישים, הושגו הסכמות בין הממשלה לנציגי הנכים על העלאת קצבת הנכות.

במסגרת ההסכם יועברו 4.2 מיליארד שקלים מדי שנה ולפי מתווה דיפרנציאלי יוקצו הכספים – כשהנכים בעלי אחוזי הנכות הגבוהים ביותר יקבלו 4,500 שקלים בחודש.

פריצת הדרך הושגה הלילה (שישי) בתום 12 שעות של משא ומתן מרתוני שנערך בבית ההסתדרות, בתיווכם של יו”ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו”ר הקואליציה ח”כ דוד ביטן, פרופסור אבי שמחון וח”כ אילן גילאון ממרצ, ובהתאם למדיניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון.

ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים יביאו לשיפור מצבם של 244 אלף נכים בישראל, באמצעות תוספת לקצבה במספר פעימות והטבות נוספות, והכל במסגרת תקציבית שנתית שתבשיל לסכום של 4.2 מיליארד שקל ב-2021.

צוות המו״מ מטעם ארגוני הנכים שהשתתף בדיונים בירך על ההסכמות שהושגו.

על פי ההסכם, כל ההישגים יעוגנו בחקיקה, קצבת הנכות תעלה החל מינואר 2018 ועד לינואר 2021, בסכומים שמוערכים בהבשלה מלאה של 700-1,800 שקל בחודש, וקצבת הנכות תוצמד לשכר הממוצע במשק.

עוד סוכם על העלאת ה”דיסריגרד” (הסכום שעד אליו ניתן להשתכר בעבודה ולשמור על מלוא סכום הקצבה. מסכום זה והלאה יורדת הקצבה בצורה הדרגתית) מסכום של 2,800 שקל היום, עד לסכום של 4,300 שקל בשתי פעימות.

כמו כן סוכם על תוספת של 150 מיליון שקל להגדלת קצבאות הנכות לילדים, תוספת של 300 מיליון שקל לשמירה על קצבאות הנכות גם בזקנה ותוספת של 75 מיליון שקל לעידוד תעסוקת נכים.

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בתום המשא ומתן: “עשינו היסטוריה חברתית במדינת ישראל. שיפרנו דרמטית את מצבם הכלכלי של אוכלוסיית הנכים. ברצוני להודות לשר האוצר משה כחלון וליו״ר הקואליציה ח”כ דוד ביטן, לפרופסור אבי שמחון מטעם ראש הממשלה וליוזם הצעת החוק ח”כ אילן גלאון, שעשו כל מאמץ בכדי שנגיע להסכם ההיסטורי ערב יום הכיפורים. ארגוני הנכים גילו נחישות ואחריות במאבקם לצדק חברתי”.

יו”ר הקואליציה ח”כ דוד ביטן אמר: “ההסכם מהווה בשורה אמיתית לנכים, מדובר בהישג שמעלה את קצבאות הנכות ומאפשר לציבור הנכים לשוב להתפרנס בכבוד מבלי לאבד את קצבת הנכות. נדבך חשוב נוסף הוא שהוספנו לתקציב הכולל תוספת של 150 מיליון שקלים לילדים נכים. אין חשוב וצודק יותר מההסכם הזה שהגענו אליו ובערבו של יום הכיפורים הדבר מקבל משנה תוקף כאשר אוכלוסייה שכל כך זקוקה לסיוע תקבל אותו לאחר יותר מ-15 שנים”.

ח”כ אילן גילאון: “אנחנו בדרך להסכם היסטורי, הישג משמעותי גם אם לא כל תאוותנו בידנו. ארגוני הנכים הגיעו להסכמה והם מועצת גדולי התורה שלי”.

נציגי ארגוני הנכים אמרו: “ארגוני הנכים מברכים על ההסכם ההיסטורי שנחתם הלילה. מדובר בהסכם חברתי חשוב ביותר. אנו מודים מקרב לב ליו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ליו״ר הקואליציה ח”כ דוד ביטן, לח”כ אילן גילון, לפרופ’ שמחון ולממשלת ישראל”.

 עיקרי ההסכם:

• הנכים הקשים ביותר, הזקוקים להשגחה צמודה, והזכאים לקצבת השירותים המיוחדים ב-2 הרמות הגבוהות של המוגבלות (שר”מ) יקבלו כ-4,500 שקל בחודש.

 • נכים עם 100% אי כושר השתכרות ומעל 80% נכות רפואית יקבלו כ-4,050 שקל בחודש.

 • נכים עם 100% אי כושר השתכרות ו-50% עד 79% נכות רפואית יקבלו כ-4,000 שקל בחודש.

 • נכים עם 100% אי כושר השתכרות ו-40% עד 49% נכות רפואית יקבלו כ-3,800 שקל בחודש.

 •  נכים עם 60%-74% אי כושר השתכרות יקבלו בין כ-2,100 שקל לבין כ-2,400 שקל בחודש.

 • תוספת של 150 מיליון שקל להגדלת קצבאות הנכות לילדים.

 •   תוספת של 300 מיליון שקל לשמירה על קצבאות הנכות גם בזקנה.

 •  תוספת של 75 מיליון שקל לעידוד תעסוקת נכים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה רק אחרי שסבלו?!!!
    01/10/2017 09:23
    לא מספיק
  1. היה צריך כל כך לטרטר תמסכנים ושיחסלו כבישים לאחרים?!