בגלל ה’בולדוזר’ מראשון לציון כולם פתאום רוצים להיות יו”ר הקואליציה

ח"כ דוד ביטן הפך את תפקיד יו"ר הקואליציה לתפקיד הכי נחשק בכנסת, ועל רקע חקירות ראש הממשלה והתייצבותו לצד נתניהו - למי שמגדירים 'מספר 2 בליכוד' • בשיחה עם חרדים 10 הוא מספר איך בנה את התפקיד, מדוע הוא מגן על ביבי, במה הוא הולך להתמקד השנה - ומה יהיה עם חוק הגיוס
חיים בוזגלו
ז' תשרי התשע"ח / 27.09.2017 02:04

ח”כ דוד ביטן, יו”ר יו”ר הקואליציה, בן 57, תושב ראשון לציון, נכנס אמנם לכנסת רק בקדנציה הנוכחית, אבל משום מה נראה כי הוא תמיד היה שם. השנה, אחרי שהפך את תפקיד יו”ר הקואליציה לתפקיד הכי נחשק בכנסת, ועל רקע חקירות ראש הממשלה והתייצבותו לצד נתניהו גם בשעות הקשות – הוא הצליח לפרוץ אל הצמרת הפוליטית ולהפוך לאחד המשפיעים בפוליטיקה הישראלית.

• ספר קצת על עצמך.

 “גדלתי בראשון לציון והייתי שם פעיל גם בנושא הסוציאלי ועוד, בין לבין בתוך התקופה הזו כיהנתי 11 שנה כסגן ראש עיר ובמקביל למדתי לתואר משפטים, כשב-88′ הפכתי להיות עו”ד.  הקמתי משרד פרטי בתל אביב, חלק מהזמן כיהנתי כסגן ראש עיר בשכר, וחלק בלי. הייתי גם חבר ההנהלה בהסתדרות הציונית מטעם הליכוד, בקדנציה הקודמת. בגדול, גם עסקתי במישור האזרחי וגם במישור הציבורי”.

• נעבור לפוליטיקה. אתה מגיע לכנסת הזו בפעם הראשונה וממלא את תפקידו של מי שהיה יו”ר הקואליציה לפניך, צחי הנגבי. ברגע שהוא ממונה לשר אתה זוכה בתפקיד הנחשק הזה, למרות שהיו עוד אנשים שחפצו בו. ואז אתה הופך ל’בולדוזר’, ככה מכנה אותך כל מי שמכיר אותך. אין כמעט משהו שאתה רוצה ואתה לא משיג. בוא ננסה להבין איתך – איך אתה מסכם את השנה הזו?

“תשמע, אגיד לך את האמת, לא תכננתי את זה. זה פשוט הגיע עם העשייה. אני רגיל איפה שאני נמצא לבוא לידי ביטוי, זה מה שעשיתי בכנסת ובעצם אני בניתי את תפקיד יו”ר הקואליציה כפי שלא היה מעולם, ואני שמח בזה. פתאום זה הפך להיות תפקיד משמעותי, פתאום כולם רוצים להיות יו”ר קואליציה”.

• לפני כן היו הצבעות שנפלו פה ושם…

“רק הצבעה אחת נפלה, ואין לי בעיה ליפול בהצבעות, הנושא הזה של לעבור כל הצבעה זה שטותי, כי יש עוד דרכים לעצור הליכים שעברו בלי שתרצה. למשל, אתה מפסיד בטרומית, אתה עוצר את זה בוועדה, בקריאה ראשונה, יש כל מיני אמצעים. לכן, לא להפסיד בשום הצבעה זה לא חזות הכול, איפה שאני חושב שחוק של האופוזיציה בסדר – גם אני תומך בזה.

כל הרעיון של אופוזיציה וקואליציה הוא ליצור יחסי עבודה שאפשר לקדם דברים. ואת זה אנחנו עושים, מבהירים לאופוזיציה שגם להם יש מה להפסיד כי גם הם יכולים להעביר חוקים שהם טובים למדינת ישראל, ושאנחנו לא עושים להם בדווקא. וכך הם מבינים שיש להם מה להפסיד ולא הולכים איתנו יקוב הדין את ההר וזו שיטה שאני התחלתי בה, פיתחתי אותה, והיא עובדת.

המושב האחרון היה מושב של עשייה, ובנוסף לזה לקחתי לעצמי משימה שלא עשו אותה עד היום והיא להעביר חוקים לקריאה שניה ושלישית בלי לתקוע. תמיד זה היה טרומית, ונתקעים בוועדות. אני הצלחתי תוך שנה להעביר קרוב ל-400 חוקים! בקריאה שניה ושלישית, ואנחנו נמשיך בכך במושב הבא”.

• מה סוד ההצלחה שלך כיו”ר קואליציה?

“ראשית, הניסיון שלי. שנית, היכולת לעשות את העבודה, לתמרן היכן שצריך, אני לא עצלן לכן אני מכיר את הבעיות הרבה לפני שהן מתפתחות, כך שאני עוצר אותן כבר בשלב הראשוני. גם מול ח”כים שמתעוררות איתן בעיות וגם מול מפלגות. כך שכל עוד אני עובד – אין בעיות”.

• כשאתה מסתכל על ראש הממשלה בנימין נתניהו, הפכת להיות אחד האנשים הכי קרובים אליו, גם מצד התפקיד של יו”ר הקואליציה, אבל הרבה מעבר לכך. יש מי שמגדיר אותך ‘האיש מספר 2 בליכוד’ מבחינת ההשפעה שלך. איך אתה מסתכל על זה?

“אני לא מסתכל, אני פשוט עושה את העבודה שלי. כשהייתי יו”ר ועדת הכנסת עשיתי הרבה, עשיתי רפורמות שמשפיעות גם על הח”כים וגם על הציבור. אחד התפקידים של יו”ר קואליציה זה גם לסייע לממשלה בהסברה, ולכן אני מגן על ראש הממשלה ועל הממשלה. אבל זה חלק מהתפקיד שלי. אני לא יכול לתת לאופוזיציה לצלוב את הממשלה.

לגבי ראש הממשלה, אני חושב שהוא נכס אסטרטגי למדינת ישראל. הניסיון שלו, הידע שלו, היכולת הכלכלית שלו והקשרים שלו בעולם מסייעים למדינה. הייתי לא מזמן בארה”ב, אמר לי יהודי, אחד מהאנשים העשירים: ‘אני משקיע בישראל אבל אם אתה לא אומר, אני לא אשקיע בישראל’. לכן, התפקיד שלי כיו”ר קואליציה הוא להילחם עבורו, זה חשוב למדינת ישראל”.

• איך אתה מסתכל על חוק הגיוס והמאבק במסתננים – שהמשותף להם זה בג”צ, שיותר ויותר מתערב בנושאים שאתה כל כך עמל להעביר. אתה יושב שעות, מסכם סיכומים, ובסוף בג”צ מבטל לך?

“נכון, נכון, בג”צ עבר את הגבול, כפי שזה נקרא, זה דבר שלא יכול להימשך ואנחנו נצטרך לטפל בזה. מעבר לזה, כרגע, הבעיות האקוטיות שלנו הן חוק הגיוס ונושא המסתננים, נצטרך לטפל ללא קשר לבעיות שלנו מול בית המשפט העליון. הצעתי שבשני הנושאים האלו תהיה פסקת התגברות, בלי קשר לטיפול שלנו בבית המשפט העליון. בצורה עניינית אנחנו  צריכים לדאוג שהמצב הזה לא יימשך”.

• איך אתה מסתכל על השותפות עם המפלגות החרדיות?

 “הם חלק מהקואליציה. מה זה קואליציה? זה אחד הולך לקראת השני, כי אף אחד לא יכול לבד. לאף מפלגה אין 61 מנדטים. אני חושב שהשותפות שלנו עם המפלגות החרדיות היא טובה, כשכמובן כל צד צריך לדעת לא להגזים. וזה התפקיד שלנו, שלי כיו”ר קואליציה, להרגיע, ליצור מצב שהשותפים לא יגזימו, בלי שאף צד יפגע”.

 • במה אתה הולך להתמקד בשנה הקרובה?

“בנוסף לתפקיד שלי אני הולך להתמקד בשנים-שלושה חוקים, שאני רוצה לקדם אותם: האחד – שינוי גיל הפרישה לגיל 67, חוק שעשיתי עם מרב מיכאלי, השני – החוק הנורבגי. להטיל בו חובה, את זה עשיתי יחד עם יואל חסון, והשלישי – רוצה שראשי ערים ושרים יבואו לידי ביטוי בדירקטוריונים ובחברות הממשלתיות אחרי פרישתם”.

• מה אתה מאחל לעצמך לשנה הקרובה?

“מה אני מאחל? בריאות, אני מאחל לעצמי. שהמשפחה שלי תמשיך להצליח, שהילדות שלי תמשכנה לאהוב אותי כמו שהן אוהבות אותי כיום. זה הדברים החשובים. מעבר לזה, זה בשוטף”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות