מה קרה למי שביזה בעל תפילה? • מעשה נורא שסיפר הגראי”ל שטינמן

הגאון רבי משה יהודה שניידר, החברותא של הגראי"ל שטיינמן, מגיש דברי הכנה לקראת ראש השנה - ששמע מראש הישיבה • על בין אדם לחברו, כבוד ספר תורה, הסימנים והזמנים על הגאולה של החפץ חיים - והאם מותר לרמות את מס הכנסה
יוסף גרינבוים
כ"ו אלול התשע"ז / 17.09.2017 12:46

הגאון רבי משה יהודה שניידר, החברותא של מרן הגראי”ל שטיינמן, מגיש דברי הכנה לקראת ראש השנה, ששמע בשנים קודמות מראש הישיבה.

“בעמדנו סמוך ונראה לראש השנה תשע”ח, הומה לבנו, ברגשי הודאה על שזיכנו אבינו מלכנו יתברך שמו, לשנה נוספת עם רבנו שליט”א. שנת חיים ושלום עם התרוממות נאצלת בצלו”, פותח הרב שניידר. “ואף בימים אלו, כששונאי התורה מנסים להניף חרבם הקלוקלת על עולם התורה, מזכנו הקב”ה שרבנו עומד בראש המערכה, לכלות ולאבד כל משטין מעלינו”.

הרב שניידר מציין, כי “בדרכי המלחמה אומר רבנו שכנגד אלו שרוצים ח”ו למעט תורה מישראל, עלינו להתחזק ולהרבות בהתמדה ובעמל התורה”.

בין אדם לחבירו – אש

“לפני כמה שנים”, מספר הרב שניידר, “באסיפת מנהלי חדרים, שאלו את רבנו אם לצורך חינוך מותר לבייש תלמיד ברבים. ואמר רבנו שאם כוונת המחנך ‘מאה אחוז’ לשם שמים, אפשר להתיר. אבל אם אין ‘כולו’ לשם שמים – אין היתר.

“ומעשה נורא סיפר רבנו, שהיה עד לו. שהיה יהודי יקר שהיה בעל תפילה קבוע במוסף בימים נוראים במניין מסוים. שנה אחת, לצורך פרנסתו, הלך ללמד במקום שאחזו חשובי המניין שאין נכון ללמד שם, ולכן החליטו לא לתת לו לגשת למוסף.

“אך לא הודיעוהו קודם שלא יבוא, אלא כשהגיעו להתפלל מוסף ניגש אחד מהחשובים לעמוד. אותו יהודי נפגע מאוד עד עמקי נשמתו מהבזיון שספג, וכל תפילת מוסף בכה והוריד ראשו מבושה..

“ממשיך רבנו ומספר: כמה חדשים אחר כך נסתלק לבית עולמו פתאום, אותו אחד שניגש לעמוד במקומו. והיה הדבר פלא שהיה אדם בריא ושלם. אך אומר רבנו: אני הבנתי מיד מה קרה, על מה חרי האף הגדול הזה… פייער! אש!”

כבוד ספר התורה והציצית הראשונים

שאלה: בית מדרש שהיה לו תקופה ארוכה רק ספר תורה אחד, ועכשיו זכו לעוד ספר תורה, האם יש עניין להמשיך לקרוא בספר תורה הראשון?

תשובה: מפני כבודו, שלא יראה שעכשיו כשאין צורך בו, מזניחים אותו, ראוי להמשיך ולהשתמש בו מפעם לפעם. אמנם הוסיף רבינו בד”א כשאין בו שאלה הלכתית, אבל אם יש נדנוד בהלכה, אין לעניין זה עדיפות כדי לוותר על ההלכה.

“ולפני הרבה שנים, כשהביאו לרבינו טלית גדול חדש שעשו בו ציצית משיירי ראשית הגז שקיים רבינו, נתחבט רבינו מתי להשתמש בטלית החדש, וטען שאין ראוי לדחות הצידה את הטלית שמשתמש בו כל יום”.

האם אבל יכול להתפלל לפני העמוד בימים נוראים?

כתוב שבימים נוראים לא יתפלל לפני העמוד, מי שהוא אבל רח”ל.

“ואומר רבנו שהיות שהטעם הוא מפני שמתחוחה עליו מדת הדין. לכן גם אם ניחא להו לציבור, לא ראוי שיגש. ושאלו את רבנו בימים אלו, אם כשנולד בן זכר שנתרפאה המשפחה, וירדה מהם מתיחות הדין, זה מועיל להתיר לאבל לגשת. והיה נראה לו סברא מחודשת, ולא רצה לקבל את זה”.

 הסימנים והזמנים על הגאולה של החפץ חיים

מוסיף ומספר הרב שניידר: “נשאל רבינו על מה שמוסרים לאחרונה ששמעו ממרנא החפץ חיים זצוק”ל סימנים וזמנים על הגאולה, אם ראוי לפרסם את הדברים כדי לעורר את העם לתשובה.

“ואמר רבינו כי בודאי זה דבר חשוב מאד שיתעוררו הציבור לעשות תשובה, אך לפרסם את הדברים אינו ראוי, כי אי אפשר לדעת את קץ הגאולה. וכפי שידוע מהקדמונים שכמה פעמים אמרו זמנים, ובסוף לא זכינו. ואף החפץ חיים בעצמו במשנה ברורה הלכות ראש חודש כתב כי עד שנת תשנ”ג בודאי יבוא משיח, ולמעשה לא זכינו.

“ובדרשה לפני כשלש עשרה שנה אמר רבנו כך: כולנו יודעים שהתקופה שלנו היא תקופה קשה מאד, וכלל ישראל צריך רחמים מרובים. וכידוע שיש זמן שנקרא בפי חז”ל ‘חבלי משיח’ ואמנם לא ידוע בבירור מתי זה – יכול להיות שזה כבר נגמר; יכול להיות שזה רק התחיל עכשיו ויכול להיות שעכשיו זה באמצע; ואולי בכלל לא מדובר על הזמן הזה, מי יודע? קרוב לודאי שזה הזמן של חבלי משיח, כי רואים שהצרות תכופות אחת אחרי השניה. יום יום יהודים נהרגים! וזה לא פשוט, ובודאי שתובעים מאתנו.

“ולכן קודם כל צריך להתחזק בכל אופן שיהיה. ובמה להתחזק? הרי אם זה חבלי משיח, כתוב מפורש ‘מה יעשה אדם וינצל מחבלי משיח יעסוק בתורה ובגמילות חסדים'”.

מס הכנסה? צריך להיות “אמיתי”

שאלה: אם יש היתר לדווח פחות מההכנסה שמקבל.

תשובה: אינני יודע אם יש היתר, אבל אדם צריך להתרגל להיות אמיתי! ומה שהתירו בגמרא מפני דרכי שלום, זה בגלל שאין ברירה אחרת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חשבון נפש
    23/09/2017 22:57
    מבין
  1. מעניין אפוא היינו שפיטרו את כל חזני הפלג…