מה חשבתם, שיגאל גואטה, נציג השקופים, הוא מרחוב חזון איש או רשב”ם? • טור אישי מיוחד

שרי רוט
|
כ"ג אלול התשע"ז / 13.09.2017 23:02
הפונים סברו שהוא יפול לרגליהם, יבקש על נפשו – אבל הוא עשה בדיוק את ההיפך. למה? • שרי רוט מגוללת מה הוביל להודעת ההתפטרות של גואטה – ובטוחה: כדי שכל יוצאי עדות המזרח, שמקימי המדינה עשו הכל כדי לגזול מהם את יהדותם, ישובו לכור מחצבתם – צריך יגאל’ים בש”ס

כבר בבוקר יום ראשון החלה מסכת הלחצים על ח”כ יגאל גואטה. תכתוב מכתב התנצלות, מה אכפת לך? לחשו ‘נשמות טובות’, יועצים ומומחים מטעם עצמם.

‘חבל לכם על הזמן’, הבהיר להם יגאל, בסגנונו הישיר והכל-כך מיוחד. ‘אני אוהב כל אחד מהרבנים, אבל לא אתנצל על משהו שאני סבור שפעלתי בו נכון. זה משפחה שלי, הייתי חייב לכבד את השמחה שלהם’.

אחותו של יגאל מבוגרת ממנו בכמעט 20 שנה. היא אינה שומרת מצוות, מתגוררת בגינוסר. יגאל מאמין בדרך של קירוב לבבות, של חיבוק בני משפחתו. אם הבת שלו החליטה להיות זמרת, הוא לא ינדה אותה בשל כך. זו הבת שלו, וככזו הוא יתנהג אליה בכבוד.

יגאל הפתיע את כולם.

אם הפונים סברו שהוא יפול לרגליהם, יתחנן, יבכה, יבקש על נפשו – הוא עשה בדיוק את ההיפך המצופה ממנו. בשיחות שקיים עם אריה דרעי, הכין אותו לצעד שהוא מתכנן לעשות. עזוב, יש לך מספיק דאגות על הראש, לא רוצה להכניס אותך גם לסיפור הזה. אסתדר לבד, אמר.

הוא גם לא ממש רצה להביך את אריה בשנית, אם זה יקרה פעם נוספת. כי הרי חתונות משפחתיות יחזרו על עצמן, והוא, יגאל בן למשפחת גואטה, ישתתף בהן תהיינה אשר תהיינה.

בינינו לבין עצמנו, ואני לא רוצה להיכנס לפרטים, אך גם במשפחות של רבנים חשובים מקרב עדות המזרח (ואטשטש בכוונה את הפרטים) היו כל מיני סוגים וסגנונות של ילדים, נכדים ונכדות. אבל לא היה רב שהרחיק מעליו אף אחד מהם, או שסירב להצטלם איתם באירועים משפחתיים. ממש לא!

‘צריך להכיר את הסגנון של עדות המזרח’, אומר לי גורם בש”ס שעצוב על פרישתו של יגאל. ‘המשפחות לא תמיד חרדיות, אתה צריך לקרב, אסור לך להרחיק, זה גם לא הסגנון המזרחי להרחיק בן משפחה. אין דבר כזה. רק תחשבי על מרוקאי שבן משפחה שלו החרים לו חתונה, בגלל שהיא לא התאימה לו רוחנית. יש לך מושג איך זה יפגע לו בכבוד? לאיזה סכסוך זה יביא? זה מה שדורשים מיגאל גואטה?’

 כשביקשו מיגאל גואטה להיות ח”כ, אף אחד לא חשב שהוא תושב רחוב חזון איש או רשב”ם, מבחינת סגנון חייו. כולם הכירו אותו. שנים היה חבר מועצה בבני ברק, ויגאל הוא לא הטיפוס שעשה פעם הצגה. מה שהוא – זה מה שהראה בחוץ.

אריה דרעי

אז מה חשבו לעצמם כל המגנים אותו כעת? שלכבוד הכנסת הוא יתחפש ויפצח בהצגה?

כבר אתמול החליט לכתוב מכתב התפטרות. תחילה, שיגר מכתב לאריה דרעי. ואז החל לגשש מול לשכת יו”ר הכנסת איך הפרוצדורה. התברר שיו”ר הכנסת יולי אדלשטיין שוהה בדיוק בחו”ל. כששאל האם שיגור מכתב במייל יספק מבחינה חוקית – השיבו לו, אתה חייב למסור לו את המכתב ביד.

לפי גורם שהיה מעורה בהליך, השלב הבא היה פניה לח”כ יצחק וקנין בבקשה שיבדוק ‘איך זה עובד’, והאם אפשר למסור לו, כסגן יו”ר, את המכתב ביד.

וקנין חזר כעבור כשעה, אחרי שבירר את כל הבירורים שנדרש לברר – אצל ירדנה מלר,  מזכירת הכנסת.

‘רק ח”כ נאוה בוקר הוסמכה למלא את מקומו של יולי בנסיעה הנוכחית’, אמר לו.

גואטה התקשר לנאוה. אמר לה, אני צריך לפגוש אותך. אני בבאר שבע, אמרה לו.

כששמעה מה רצונו, אמרה, בחיוך: אם ככה אעשה הכול כדי לא לפגוש אותך, אני לא רוצה שתתפטר.

בשעות הצהריים התקשר אליו הגר”ש בעדני. התפטרת? שאל. יגאל סיפר לו ששיגר מכתב לאריה, אבל זה לא כל כך פשוט – והסביר.

אם ככה, אני אוסר עליך להתפטר! כך בפירוש אמר לו חבר המועצת. בהמשך התקשר אליו גם רבי דוד יוסף ואף הוא אסר עליו להתפטר.

אם לומר את האמת, בעיניים של בן אדם, כואב לי על הסיכול הממוקד שנעשה לאיש השבוע. נבחר ציבור צריך לתת דין וחשבון לציבור על מעשיו הציבוריים, לאיש אין רשות לשפוט את בני משפחתו ואת התנהגותם.

לאיש גם אין שום זכות לצוות על נבחר ציבור באיזה אופן לנהוג עם יקיריו ומכריו; יש אישים מפורסמים, שכאשר מגלים שבנם או בתם הפכו ל’שבבניקים’ הם ממהרים לסלקם מביתם, יש שלהיפך, רק מחבקים ומחבקים, מנסים לקרב ולהציל מה שאפשר. התחום הזה, הוא התחום האישי של כל נבחר ציבור, התחום בו לאיש, חוץ מאלוקים שבשמים, אין רשות לשפוט אותו על כך.

בעיניים של פרשנית פוליטית כואב לי על ש”ס. ש”ס, שגם ככה הולכת ומתרסקת בסקרים. אם מישהו סבור ששבעת המנדטים אותם קיבלה בבחירות האחרונות כוללות רק את בני התורה – טעות בידו. בני התורה מספקים ארבעה, גג חמישה, מנדטים. ש”ס הצליחה, מן הגורן ומן היקב, ללקט לעצמה מנדט עד מנדט וחצי של ‘שקופים’, מסורתיים. זה קצת, אבל זה הרבה כשצריך לעבור אחוז חסימה, ואתה מתקשה לעשות זאת בכוחות עצמך, כוחות בני התורה שלך.

יגאל גואטה

עזיבת יגאל גואטה את המפלגה תרסק את שארית האמון שהייתה, אם הייתה, למסעודה משדרות כלפי המפלגה, שהגר”ע יוסף זצ”ל כבר אינו איתה בין החיים.

למען האמת, אני לא בטוחה שש”ס של היום, ש”ס שהלכה והתחרדה במהלך הקדנציה האחרונה, מסוגלת להכיל את יגאל גואטה. לדעתי, הימים האלו הם ימי מבחנה של התנועה, שהוקמה כדי להשיב עטרה ליושנה, להפיץ תורה בקרב העם שבשדות, וכן, גם בקרב עבריינים, שחקני כדורגל, חוטאים ועוד.

את כל אלו ועוד, ביקש הרב עובדיה זצ”ל לקרב אל חיקה של ש”ס. עבור כל אלו ועוד הקים שיעורי תורה, את בניהם של כל אלו הצליח בעזרת ש”ס ללקט אל המתיבתות, אל תלמודי התורה.

ש”ס של אחרי עזיבתו של יגאל גואטה המומה. היא עדיין בהלם. איש בקרב ראשי המפלגה לא שיער שיגאל יזכה לכזו אהדה ציבורית.

האם היא תתעשת, תאסוף את השברים, תשנן לעצמה מאין באה, לאן היא הולכת ומול מי עליה לפעול? האם ש”ס תפנים, שאם לא היה בין שורותיה את יגאל גואטה, היה עליה להמציא אותו מחדש?

עקבתי הבוקר הזה אחר ח”כ יעקב מרגי, איש עממי, המדבר בגובה העיניים אל כל אחד, ואשר מעת לעת גם כותב בקבוצות וואטס-אפ בהן הוא חבר.

השתאיתי מול הגיבוי הנחרץ שהעניק לחברו יגאל. מרגי אף הוא נציג אותנטי של ‘השקופים’. הוא לא נרתע, הוא לקח בחשבון שיש מי שיבקרו אותו, אבל הוא עשה זאת באומץ. לא, יגאל לא צריך להתפטר, היה המסר שבפיו.

הערב, אל תיבת המייל שלי, נחת פשקויל ובו עוד סיקול ממוקד: הפעם לח”כ מיכאל מלכיאלי.

“שמענו כי אברך בן תורה ‘משלנו’ אשר למד בישיבות הקדושות הולך ומנסה לפעול ו’לשכנע’ את גדולי הדור ומאורי האומה לנסות ולבטל את ‘רוע הגזירה'”. התביישתי שתיבת המייל שלי מכילה את הרפש הזה.

כמי שביקרה, מבקרת ותבקר את תנועת ש”ס ונציגיה, כמו גם את שאר נבחרי הציבור, הערב הזה איני מתביישת להזדהות עם המפלגה, עם תחושת הכאב שלה, עם יגאל גואטה (עדיין ח”כ!), ועם כל החברים למפלגה המנסים לעודד, לתמוך ולשנות את החלטתו. מאריה, ועד יעקב ומיכאל. חזקו ואמצו.

הרב עובדיה יוסף

זו העת שלכם לומר באומץ לב: ש”ס הוקמה למטרה מאד ברורה, ולא רק כדי לדאוג לבני התורה שלה. גם כדי לדאוג למסעודה משדרות וירוחם, לבן שלה, נהג מונית מבאר שבע שלא ממש מכיר את התורה ומצוותיה.

יגאל גואטה יודע איך לדבר אליו, מכיר את השפה שלו.

אז כדי להחזיר עטרה ליושנה, וכדי שכל יוצאי עדות המזרח שמקימי המדינה הזו עשו הכל כדי לגזול מהם את יהדותם ישובו לכור מחצבתם – צריך יגאל’ים בש”ס.

תמונות: יונתן זינדל, פלאש90