תשמעו סיפור: קרעי סידור שנשלפו מהמזוזה חשפו מסירות נפש יהודית ברוסיה

שלמה בן חיים
|
כ"ב אלול התשע"ז / 13.09.2017 19:11
‘מזוזה’ בת 50 שנה הובאה הבוקר לבדיקה בבית חב”ד בני עיי”ש • בודק המזוזה ששלף את תוכנה הופתע לגלות במקום קלף מזוזה – קרעי סידור • מה התברר?

ישנו מנהג למסור בחודש אלול את התפילין והמזוזות לבדיקה. הבוקר (רביעי), במסגרת מבצע בדיקה שיזם בית חב”ד ביישוב בני עיי”ש, הגיעה ‘מזוזה’ בת 50 שנה לבדיקה.

בודק המזוזה, שפתח את בית המזוזה, הופתע לגלות במקום קלף – תפילת ‘שמע ישראל’ מקרעי סידור ישנים.

כאשר שאל מניין הגיעה ה’מזוזה’ הזו – סיפרה האישה שהביאה את ה’מזוזה’ את סיפורה:

דודתה קיבלה אישור משלטונות ברית המועצות לבקר בישראל בשנת 1967. היה זה לפני מלחמת ששת הימים. לאחר פרוץ המלחמה, היא ‘נתקעה’ בישראל’ ולא יכלה לחזור לביתה בברית המועצות, בגלל ניתוק הקשרים בין המדינות.

כעבור תקופה, בדרך לא דרך, חזרה דרך קפריסין.

הדודה קנתה והביאה מתנה יקרה לביתה ברוסיה: ‘מזוזה’ שלא היה ניתן להשיג בברית המועצות בימים ההם. היא קבעה אותה במסירות נפש בתוך ביתה שמאחורי ‘מסך הברזל’.

היום, אחרי 50 שנה, המזוזה הובאה לבדיקה וזו תכולתה: קרעי חלקים מסידור…

מזוזה
הרב אהרן קרניאל שליח חב”ד בבני עיי”ש, סיפר ל-col: “את הסיפור מספרת האחיינית שעלתה בגל העליה בתחילת שנות ה-90. אכן הדודה שלה קבעה את המזוזה ברוסיה של אז, בימים הקשים ביותר. הם רצו לקיים את המצווה החשובה ולא היה להם ממי להשיג מזוזה. עברה עליה דרמה בכל הנסיעה הזאת. לבסוף היא הצליחה לחזור למשפחה ברוסיה ולקבוע את ה’מזוזה’ היקרה, שלצערנו התברר שאינה מזוזה…

“המשפחה לא רצתה להשאיר את ה’מזוזה’ בניכר ושמרה עליה. היום, כשנמסרה לבדיקה, התבררה התוצאה… אבל זה מלמד על מסירות נפש של יהודים”.