דרמה בבג”ץ: התיקון של מתווה חוק הגיוס אינו חוקי – ויבוטל בתוך שנה

בג''ץ, בהרכב מורחב, ביטל את התיקון לחוק הגיוס וקבע כי הממשלה תצטרך להעביר חוק חדש בתוך שנה • השופטים: התיקון לחוק ''איננו חוקתי ולא ניתן להאריכו כשיפקע תוקפו בתוך שנה" • השופט רובינשטיין על החוק: "ייאוש" • ח"כ ציפי לבני: 'שוויון רבותי שוויון. בלי שטיקים ובלי טריקים'
חיים טוויל
כ"א אלול התשע"ז / 12.09.2017 18:15

בג”ץ בהרכב מורחב של תשעה שופטים ביטל הערב (שלישי) את חוק הגיוס שאושר בכנסת הנוכחית, וקבע כי על הממשלה לנסח חוק אחר – בתוך שנה.

בית המשפט העליון קבע, כי התיקונים שאושרו בכנסת הנוכחית ל’חוק הגיוס’ שהובילה מפלגת יש עתיד בכנסת הקודמת – אינם עומדים במבחן החוק.

מדובר בתיקון לחוק שחוקקו המפלגות החרדיות בכנסת הנוכחית, בשנת 2015, לפיו הוארך הפטור מגיוס לתלמידי ישיבה עד לשנת 2023 – תיקון שעל פי קביעת בג”ץ “בלתי מידתי ובלתי חוקתי”.

“כשבוחנים את הוראות ההסדר נדבך על גבי נדבך מתברר כי קיים כשל עמוק ביכולתו לממש את המטרה של צמצום משמעותי של אי השוויון בחלוקה בנטל השירות הצבאי”, נכתב בהחלטת השופטים.

השופטים הבהירו: “לא ניתן יהיה להאריך את החוק לאחר שיפקע תוקפו בהמשך השנה”.

ההחלטה התקבלה ברוב דעות, מלבד דעת המיעוט של השופט סולברג.

את חוות הדעת המרכזית  כתבה הנשיאה מרים  נאור, שקבעה כי הסדר הגיוס החדש פוגע בשוויון בצורה עמוקה באופן המקיים פגיעה בזכות החוקתית לכבוד האדם. “ההסדר לוקה בחלק ניכר מהפגמים האינהרנטיים שמהם סבל הסדר הגיוס הקודם, שהובילו לקביעה כי הוא אינו חוקתי”, נכתב בהחלטה.

השופט אליקים רובינשטיין תקף בחריפות את החוק ואמר כי המילה היחידה לתאר את הנושא היא “ייאוש”.

“השירות הצבאי בצה”ל שכשמו כן הוא, צבא הגנה, הגנת כולנו, אינו ברירת מחדל, כתב רובינשטיין. “כל עוד יישאר ברירת מחדל דחויה כך בעולם החרדי, תימשך הסאגה הנוכחית, חוק ילך וחוק יבוא, ותחושת אי השויון הקשה תימשך. אכן, לא יתכן חולק על חשיבות לימוד התורה, וקולה של התורה כמגינה ומצילה, ובוודאי כהמשכיות קיומנו כעם, יוסיף להישמע כערך מערכי המדינה – אך עניין השירות בצה”ל, המצפון והמוסר, וההגינות כלפי כולנו, מה יהא עליהם?”

ח”כ ציפי לבני הגיבה לפסיקת בית המשפט העליון שביטלה את חוק הגיוס: ”שוויון רבותי שוויון. שירות צבאי, לאומי או אזרחי לכולם, בלי שטיקים ובלי טריקים’.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות