“נהרג במיתה קשה לעיני הקהילה”: האירוע שהשפיע על ה’באבא סאלי’

חרדים 10
|
כ"א אלול התשע"ז / 11.09.2017 21:47
נכדו של הבבא-סאלי, הרב יצחק ברוך יהודיוף, מספר בראיון לסדרת הדוקו ‘הולכים לפני המחנה’ בערוץ 20 על האירוע שהשפיע על חייו של סבו זצ”ל • ואיזו הפתעה הכין כשהגיע לארץ הקודש בביקור הראשון?

“יום שבת, י”ד בכסלו, שנת 1920, הם הוציאו את כל בני הקהילה למרכז העיר ואיימו לחסל את כולם.

“אחד היועצים של המושל שנלחם בצרפתים, אמר לו: ‘אם תהרוג את הרב של היהודים, כמו שהרגת את כל הקהילה כולה’. קראו לו רבי דוד אביחצירא. ‘עטרת ראשינו’, כינויו בפי כל. ואז הוא מוסר את נפשו, נהרג במיתה קשה מאוד לעיני כל הקהל.

“הריגתו של רבי דוד, של אחיו, באבא דו, מאד מאד ציערה את הבבא סאלי. לכן הוא החליט קודם כל להנציח את אחיו על ידי הדפסת כל החיבורים שלו”.

נכדו של הבבא-סאלי, הרב יצחק ברוך יהודיוף, מספר בראיון לסדרת הדוקו ‘הולכים לפני המחנה’, בפרק ששודר הערב (שני) בערוץ 20 בשעה 20:30: “‘פתח האוהל’, על חמשת חומשי תורה. ‘רישא וסיפא’, על חמשת חומשי תורה. לצערנו שרדו רק שני כרכים, בראשית, שמות. ועוד שני ספרים שנקראים ‘שכל טוב’, פירושים על סוגיות ואגדות בש”ס ומדרשים.

“אבל כאן בבא סאלי מכין לנו הפתעה. הוא מגיע לארץ הקודש, זה היה הביקור הראשון שלו, וכמובן שהוא כותב הקדמה. בבא סאלי כותב הקדמה, מושך בקולמוסו, הקדמה בת כמה דפים טובים. שהקורא קורא, רואה מליצות וחרוזים ודברי תורה”.

ד”ר מאיר ניזרי מוסיף: “בסך הכל היה בן שלושים ומשהו, כתב הסכמה, כמעט כולה בארמית. בחרוזים, כאשר שני חכמי אשכנז מבני ברק ישבו זמן רב למצוא את כל המקורות של כל מילה והגיעו ל-214 מקורות. זה מספיק לי. אני לא צריך שום תעודה נוספת, שום ספר נוסף. זה המסמך האותנטי ביותר המעיד על רוחב השכלתו”.

הפרק המלא של ‘הולכים לפני המחנה’ שודר הערב, יום שני, בשעה 20:30 בערוץ 20.