מאחורי הקלעים, בחירות תשמ”ט: על מי אמר שרון ‘גמדים’ ו’סוחרי סוסים’ ומי “גאון”?

בספר חדש - 'הרב אשכנזי', על רבו של כפר חב"ד הגרמ"ש אשכנזי זצ"ל, נחשפים פרטים חדשים על מעורבותה של חב"ד בבחירות תשמ"ט • איך גייסה חב"ד את הכסף למימון הקמפיין, מה אמר יצחק שמיר לרב אשכנזי על אריק שרון, ומה סימן שרון בהנעת ידו בצורה אלכסונית מלמעלה למטה?
אריה ריבקינד
כ' אלול התשע"ז / 11.09.2017 17:37

בספר חדש – ‘הרב אשכנזי’, על רבו של כפר חב”ד הגאון רבי מרדכי שמואל אשכנזי זצ”ל, שנכתב על ידי בנו יוסי אשכנזי, נחשפים פרטים חדשים על שהתרחש מאחורי הקלעים כאשר חסידות חב”ד התגייסה במערכת הבחירות של שנת תשמ”ט.

בי”ט תשרי, כחודש לפני הבחירות שהתקיימו בכ”א מר-חשוון, הורה האדמו”ר מליובאוויטש זצ”ל לחסידי חב”ד להתגייס למען הצלחתה של מפלגת אגודת-ישראל.

ההתגייסות של החסידים החלה מיד. אלא שבמהלך המבצע התברר כי הוצאותיו הכספיות גדולות בהרבה מהסכום ששוער בתחילה. רבני ועסקני חב”ד התכנסו לישיבה דרמטית בביתו של המרא דרתרא של כפר חב”ד – יחד עם ראשי אגודת-ישראל .

אחד מחברי הכנסת של אגודת-ישראל לחש לחברו: “אל לנו לממן את המבצע. חב”ד תבצעוֹ ממילא, לאור ציוויו של הרבי…”

לאחר-מכן נותרו רבני ועסקני חב”ד לבדם, והחלו לדון כיצד לגייס את המימון, משום שהשפעתו של הרבי זצ”ל עמדה כביכול לבחינה.

לפי מחבר הספר, לא נראתה כל דרך להמשיך את המבצע, לולא הגרמ”ש אשכנזי זצ”ל והרב יוסף יצחק אהרונוב, יו”ר צעירי חב”ד, התגייסו לפעולה וביצעו את הבלתי ייאמן:

“הרב אהרונוב כתב אל הרבי, כי נוטל על עצמו את גיוס הכספים וניהול המבצע. הרבי השיב לו: ‘הזכרתי על הציון ביום מסוגל דארץ הקודש (ז’ מרחשון) להצלחה רבה ‘גשמי ברכה'”.

במקביל, שהה הגרמ”ש אשכנזי במשרדי צעירי חב”ד יום וליל, וניהל משם שיחות עם שלוחי חב”ד מכל רחבי תבל – תוך שהוא מדרבן אותם לגייס מימון למבצע הבחירות.

“סוכנות ידיעות מחוץ לארץ כתבה, כי כאן ייבחן כוחו של הרבי מליובאוויטש!” זעק הרב אשכנזי באוזני השלוחים. הוא הוסיף: “זוהי האבן שבכתר המלך!” הרב אשכנזי גם נשא נאומים טלפוניים בכינוסים שהתקיימו בריכוזי חב”ד בעולם. הכינוסים אורגנו על-ידי המטה בצעירי חב”ד, והרב אשכנזי היה ער יום וליל, שכן התאים את עצמו לשעונים של כלל המדינות. דבריו הנרעשים אודות המחלוקת שהתהוותה כלפי תורת החסידות, כבשו את החסידים והובילו אותם להירתם למבצע.

מרדכי שמואל אשכנזי

הגרמ”ש אשכנזי זצ”ל. צילום:פלאש90

לחץ הזמן היה אדיר. מכיוון שהגרמ”ש אשכנזי, הרב אהרונוב והרב ישראל הלפרין, כיום השליח הראשי של חב”ד בהרצליה – שניהל את המטה, נדרשו להשתתף בכינוס תמיכה באגודת-ישראל שארגן רבי ברוך אבוחצירה בעיר נתיבות, טסו השלושה עם מסוק מהכפר לנתיבות ובחזרה.

הסוף ידוע:  אגודת-ישראל זכתה בכמעט שישה מנדטים. הרבי מליובאוויטש זצ”ל ‘תרם’ מנדטים שלמים מציבור שאינו חרדי למפלגה חרדית-אשכנזית, שדימויה בתקשורת ובציבור הרחב היה באותה עת שלילי ביותר.

התוצאה המוצלחת התבטאה גם בכתיבתו של הרבי בתום המבצע, כי הוא נוהל “בצורה הכי טובה”.

המשא ומתן הקואליציוני, שנפתח לאחר הבחירות, סיפק חוויות משעשעות. חרדים 10 מביא כמה מהן מתוך הספר.

כך, לדוגמה, כאשר יו”ר אגודת-ישראל, חבר הכנסת הגאון רבי משה זאב פלדמן ז”ל, ביקר אצל הרב אשכנזי – הוא סיפר לו: “רבין מסביר לנו את עמדותיו המדיניות, אולם שרון מסתפק בהנעת ידו בצורה אלכסונית מלמעלה למטה, הממחישה את שחיטת צווארם של המחבלים…”

שרון מצדו, טען באוזני הגרמ”ש אשכנזי, בביקורו בביתו בכפר-חב”ד או באחת מפגישותיהם שהתקיימו באותם ימים במשרד ראש הממשלה ובמלון ויז’ניץ בבני-ברק – שם התכנסה מועצת גדולי התורה, כי העסקנים החרדיים הם, כלשונו, “גמדים וסוחרי סוסים – אבל אלתר – גאון!” כוונתו הייתה לאדמו”ר רבי פינחס מנחם אלתר זצ”ל, שעלה לימים על כס נשיאות חסידות גור.

לעומת זאת, ראש הממשלה שמיר טלפן באותם ימים אל הגרמ”ש אשכנזי, ובמהלך שיחה בה הסביר הרב לשמיר את חשיבותה של סוגיית מיהו-יהודי – אמר שמיר: “את אריק שרון מעניין אדם אחד בעולם: אריק שרון…”

“במסגרת המשא ומתן הקואליציוני”, סיפר הרב אשכנזי בחיוך, “הוקם המשרד לאיכות הסביבה, והשר משה נסים מהליכוד הציע אותו לחברי הכנסת החרדיים.

“דובר שהמשרד יטפל בעיקר בתאונות הדרכים, ומשסירבו החרדים לקבלו, טען כלפיהם מר נסים, אשר אביו כיהן בעבר כרב הראשי לישראל: ‘אבי היה רב, והוא לימדני, כי כל המציל נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא’…

אהרונוב

הרב יוסף יצחק אהרונוב. צילום: באדיבות המצלם

‘החרדים השיבו: ‘מה יש לנו ממשרד זה?’ כלומר, שהם זקוקים למשרדים ממשלתיים שיממנו את עולם התורה, בעוד שאת המאבק בתאונות הדרכים מסוגלים לנהל אף אחרים”.

באותם ימי ניצחון, עטו גורמים שונים על הרב אשכנזי עם ‘הוכחות’ הזוקפות לזכותם את הצלחתה של אגודת-ישראל בבחירות. “אני הבאתי שלושה מנדטים”, טען מישהו, בעוד אחר ציין: “אני הבאתי את “הקהילה ההודית”, וכן הלאה.

הרב אשכנזי הגיב, כי לפי חשבון זה, “הרב פלדמן היה צריך לכהן כראש הממשלה…”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות