הנחייה בטיחותית או בורות? אסור ללבוש ציצית צמר במסעות צבאיים

חיילים שומרי מצוות בצה"ל מוחים על הנחייה חדשה האוסרת, לטענתם, ללבוש ציצית צמר במהלך מסעות צבאיים במידה ויש דרגת חום מס' 3 • דובר צה"ל: על פי המלצת הגורמים הרלוונטיים במקרים קיצוניים של עומס חום בדרגה 3 ומעלה הרבנות מספקת ציצית מסוג דרייפיט
חיים טוויל
י"ט אלול התשע"ז / 10.09.2017 15:01

הנחיה חדשה בצה”ל אוסרת על חיילים ללבוש ציצית צמר במהלך מסעות צבאיים במידה ושורר באזור עומס חום בדרגה 3. כך חשף הבוקר (ראשון) העיתונאי מנדי ריזל ברדיו ‘קול ברמה’.

מדובר בהנחיה שהוציא סא”ל ישי איתן, ראש ענף הלכה בצה”ל, לפיה חיילים יחויבו ללבוש ציצית מסוג ‘דרייפיט’ בלבד.

בתכנית ‘חדש על הבוקר’ ברדיו ‘קול ברמה’ שוחח נועם זיגמן עם נחום (שם בדוי), חייל המשרת בגדוד גבעתי שאישר כי הנחיה כזו אכן קיימת, אך לטענתו היא אינה נובעת מרצון לפעול דווקא כנגד חיילים שומרי מצוות –  אלא מבורות. הוא הוסיף כי הוא בעצמו התעקש בכל זאת לצעוד עם ציצית צמר, ולבסוף מפקדיו העלימו עין מכך.

אורי תם, לשעבר מפקד ביחידת אגוז, שוחח גם הוא עם זיגמן ואמר, כי במקרים מסוימים נדרש ממנו להוריד גם ציצית מסוג ‘דרייפיט’. לדבריו, בפעמים הראשונות הוא הוריד את הציצית כנדרש, עד שהחליט לסרב לדרישה והשאיר את הציצית. “אם חייל הולך עם דרייפיט או ציצית מבד דק, זה לא משפיע. יש לי חברים מילואימניקים שהולכים עם גופיה, ציצית צמד וחולצה והם חזקים יותר מכולם”, אמר בשידור.

בהמשך תקף תם את מדיניות הצבא בכל הנוגע להתאמה לציבור הדתי והחרדי: “זה לא בא לידי ביטוי רק בציצית, אלא בכל אורח החיים. בכל הפעילויות שהיו לנו ביחידה לא יכולנו להשתתף מטעמי צניעות. רק מי שחזק בעמדתו יכול להתגייס, כי אז המפקדים לא מתעמתים איתו”.

הרב רמי ראב”ד, רב חיל האוויר לשעבר, הגיב על הדברים בשידור ואמר כי ישנו חוק בצבא המעוגן בפקודות מטכ”ל שמתיר לחיילים ללכת עם ציצית, בדיוק כמו עם כיפה. לדבריו, הנחיה כזו הינה מקומית ואינה גורפת והרבנות הצבאית חייבת להתערב ולאפשר לחיילים ללבוש ציצית, כפי אמונתם.

הרב ראב”ד מתח ביקורת על מדיניות הצבא ואמר, כי כיום ישנה מגמה “להיכנס לעצמותיהם” של חיילים דתיים וחרדים. גם במקרה הנוכחי, כמו במקרה של הנחיות לגילוח זקן, מדובר בהחלטות עצמאיות של מפקדים הרחוקים מאידישקייט. לדבריו, “הצבא צריך לקבל החלטה האם הוא רוצה את החיילים הדתיים אצלו, ובמידה וכן, הוא חייב לעשות את ההתאמות הנדרשות בכדי שהם ירגישו שזה הבית שלהם”.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה: “בעומסי חום כבדים קיימת סכנה למכות חום ולכן חשיבות רבה לנושא הלבוש וההתנהגות בעת עומסי החום. על פי המלצת הגורמים הרלוונטיים, חייל אשר מעוניין ללבוש ציצית צמר רשאי לכך. במקרים קיצוניים של עומס חום בדרגה 3 ומעלה, בהם יש חשש כבד לסכנת חיים, הרבנות הצבאית מספקת ציצית מסוג דרייפיט לחיילים, כדי שיוכלו לקיים את אורח חייהם כראוי״.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שומו שמים!
    10/09/2017 19:19
    חכם באשי
  1. שומו שמים! הם אסרו ציצית צמר לפני שחייל אחד מת בגלל זה!
    לא כך מתנהלים הדברים בצה”ל: קודם כל, אחד צריך למות מזה, ורק אחר כך יש להוציא פקודה למנוע זאת בעתיד!

  2. טפשים. רק זו הוראה שניתנה בדם
    10/09/2017 23:39
    דוד
  3. יש פה סכנת חיים של מכת חום. וכן ראש מדור הלכה הוא בצבא הוא תלמיד חכם ורב חשוב. האם רק אחרי שימותו ממכת שמש תודו שזה מותר???