כתבי פולמוס נגד הרפורמים, מעשי כשפים – וחתימה של רבי ישעיל’ה

במכירה הפומבית הקרובה בבית המכירות 'אסופה' שבירושלים, מוצעים למכירה פריטים היסטוריים המתכתבים עם המציאות כיום: המלחמה ברפורמים, שימוש במצות מכונה, וגם - פריטים על היישוב הישן בארץ ישראל - כרזות, מודעות, פשקווילים ועוד
משה ניסנבוים
י"ט אלול התשע"ז / 10.09.2017 14:36

במכירה הפומבית הקרובה בבית המכירות הוותיק ‘אסופה’ שבירושלים, ישנם מספר פריטים היסטוריים מלפני מאות שנים המתכתבים עם מציאות ימינו ורוח התקופה. כאלו, למשל, הם הפולמוסים כנגד הרפורמים – כאז גם היום, המאבק בראש הכותרות כאשר רבנים שונים מתבטאים בנושא.

שלושה פריטים כאלו הם החוברות הבאות:

• ‘אסוף אסיפה’ משנת 1846, מאת רבי דוד דייטש אב”ד זאהרויא, ובה דברי פולמוס נגד אסיפות הרפורמים בברונשווייג בשנת תר”ד ובפרנקפורט בשנת תר”ה, שם הרימו מבקשי החדשות להרים יד בתורת משה;

• ‘אלה דברי הברית’ משנת 1819, ובו פסק דין מאת רבני המבורג ומכתבים מגדולי הדור כנגד הרפורמים והשינויים שהתקינו בנוסח התפלה וסדרי בית הכנסת המסורתי – כולל מכתבים מרבי עקיבא איגר, החתם סופר, רבי מרדכי בנעט בעל ‘בגדי כהונה’, ‘נתיבות המשפט’, ר”א רוקח מאמשטרדם, רבני פראג, ליוורנו, טריאסט, מודינא, פאדובה, מנטובה ועוד. זהו החיבור החשוב והחריף ביותר כנגד הרפורמים.

• ‘דברים אחדים’ משנת 1845, מאת רבי ישראל דייטש אב”ד בייטעהן, ובה נכתב “דברים אחדים על דברת אסיפת ‘הרבנים’ אשר נועדו בברוינשוויג לעריכת תיקונים בדת”.

וישנו גם ספר עם חתימתו של הרה”ק המפורסם, צדיק יסוד עולם ופועל ישועות רבי ישעיל’ה קערעסטירער זצ”ל עם חתימת ידו הקדושה. החתימה היא על ספר ליקוטי הלכות לרבי נתן מברסלב מהדורת למברג תרכ”א (1861).

מכירה פומבית

צדיקי דורו הפליאו את גודל קדושתו והעידו עליו שלא טעם טעם חטא מימיו, מיעט בשינה ובאכילה ואת כל מעשיו עשה בצנעא, היה עניו שפל ברך תמיד היה ראשו שחוח וכל הליכותיו בהכנעה. בשנת תרל”ד החל לכהן כאדמו”ר על פי הפצרת הרה”ק רבי חיים מצאנז והמונים החלו לנסוע אליו לאחר שנתפרסם במופתים בלתי רגילים, נודע בטוב לבו, פיזר את כל כספו לצדקה ואף היה גומל חסד בגופו, חילק קמיעות וסגולות.

פריט מרתק ויוקרתי נוסף הוא הגהות רבינו עקיבא איגר על גליון ספר זבח של שמואל לרבי שמואל מליסא, שהועתקו מהעותק האישי של רבי עקיבא איגר בחייו, כנראה על ידי רבי אברהם מלאבשין שהיה שו”ב במארקיש – פרידלאנדר, בתקופת רבנותו של רבי עקיבא איגר.

מכירה פומבית

ישנם גם כתבי פולמוס בנושאים מרתקים שהעסיקו את העולם היהודי בשנים עבר: כשרותם של אתרוגי קורפו (1875), כרוז נגד השימוש במצות מכונה (1909) וגם – חוברת מיוחדת בשם ‘כנסיה לשם שמים’ (1874) שמוקדשת לבירור הנושא של ביעור מעשי הכשפים בארץ ישראל!

לצד אלו ישנם מאות כתבי יד וספרים עתיקים משנים קדמוניות, סידורי תפילה וסליחות, יודאיקה, מכתבי רבנים בנושאים שונים, ספרי חסידות – מהדורות ראשונות; חתימות; הגהות, וכן פריטים על היישוב הישן בארץ ישראל – כרזות, מודעות, פשקווילים ועוד.

מכירה פומבית

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות