פתיחת קברי ילדי תימן • מחטף? מקלב: לא ניתן בלי פיקוח הלכתי

יו"ר הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן מבקשת להצביע על הצעת החוק המאפשרת פתיחת קברים - ללא פיקוח הלכתי הדוק • מקלב: אנחנו מתנגדים, כל פתיחת קבר תהיה אך ורק בפיקוח הלכתי - עבור כל מקרה לגופו
אריה ריבקינד
י"ט אלול התשע"ז / 10.09.2017 11:02

 סערת פתיחת קברי ילדי תימן: יו”ר הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן ח”כ נורית קורן מבקשת להצביע על הצעת החוק המאפשרת פתיחת קברים – ללא פיקוח הלכתי הדוק.

בניסיון לעצור את המחטף, הודיע ח”כ אורי מקלב ליו”ר הקואליציה ח”כ דוד ביטן, כי החרדים לא יאפשרו את אישור החוק במתכונת זו. מקלב דרש כי כל פתיחת קבר תהיה אך ורק בפיקוח הלכתי ובסמכות נציג הרבנות הראשית לישראל, עבור כל מקרה לגופו.

נציג משרד הבריאות תמך בעמדת הנציגות החרדית ואמר, כי במקום שיש נושא של כבוד המת יש להעניק לבית המשפט כלים משפטיים לבחון את אפשרות פתיחת הקברים. “אנחנו עומדים על כך שבבית המשפט תנאי כבוד המת יהיה תנאי הכרחי לדיון”.

דיון זה מגיע לאחר שורת דיונים של ח”כ מקלב, הרבנים הראשיים לישראל ונציגי הרבנות הראשית מול היועצים המשפטיים – בכדי להגיע להבנות.

נציג המשטרה אמר במענה לשאלת ח”כ מקלב כי “היו לא פעם מקרים שפתחנו קברים בהוראת בית המשפט ומצאנו שם נפטרים אחרים או מספר גופות בקבר, דבר אשר מייצר בעיה הלכתית קשה”.

ח”כ אורי מקלב: “איפה ההורים של אותם ילדים שעכשיו הולכים לטלטל אותם, הולכים לטלטל פה ילדים שנקברו באותו במקום ללא כל קשר לילדי תימן. הילדים הללו נפטרו, נקברו ועכשיו מטלטלים אותם. באיזו רשות ערכית ומוסרית אנחנו יכולים להוציא אותם מקברם.

“לאחר בירורים שעשינו, יש פער גדול מאוד בין חוות הדעת ההלכתית למה שאתם הולכים לעשות. אין לנו בעיה עם מה שקורה היום, אנחנו לא מנסים לשנות את החוק, חברות הקדישא הרבנות הראשית וכולם מתנגדים לזה”.

ח”כ מקלב הוסיף: “בנושא של פתיחת קברים – אין לנו בעיה עם הנושא בכללותו. אנחנו מחויבים לכבוד המת, לא מדובר פה רק ברשות להקים מצבה אלא בלקיחת דגימות מתוך הקברים הללו”.

ח”כ מקלב הציע פשרה, כי בדיון בבית המשפט יביאו את חוות דעת בנושא כבוד המת לדיון בבית המשפט. גם בפסק ההלכה שקיים, מדובר בזה שיהיה פיקוח הלכתי הדוק על פתיחת הקברים. גם בפסק הדין של הרב עובדיה זצ”ל מדובר רק על זיהוי ולא על טלטול דגימות מתוך הקברים, ההנחיה צריכה להיות לפני כל פתיחת קבר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות