האישום נגד שרה נתניהו: “הזמינה מאות ארוחות ממסעדות ושפים שיבשלו”

רעיית ראש הממשלה תועמד לדין, בכפוף לשימוע, בשל חלקה בפרשת הזמנת הארוחות • מואשמת במרמה בנסיבות מחמירות והפרת אמונים בשווי של כ-360,000 שקלים • בפרשת החשמלאי, המלצרים והטיפול הסיעודי - אין אישום • משפחת נתניהו: "עד מתי תימשך ההתעסקות האובססיבית?"
חיים טוויל
י"ז אלול התשע"ז / 08.09.2017 12:09

היועץ המשפטי לממשלה הודיע הבוקר (שישי) רשמית לשרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה, כי הוא שוקל להעמידה לדין בשל חלקה ב’פרשת הזמנת הארוחות’.

לנתניהו נמסר כי עומדת לה האפשרות לטעון בפני היועץ המשפטי לממשלה, במסגרת שימוע כמקובל, בטרם יקבל הכרעה סופית בעניין זה.

ההחלטה התקבלה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה בחן את חומר הראיות בתיק, ולאחר ששמע את עמדות הגורמים הרלבנטיים, וכן הובאה בפניו גם המלצת פרקליט המדינה ופרקליטות מחוז ירושלים לשקול הגשת כתב אישום.

בד בבד, נמסרה הודעה דומה היום מפרקליטות מחוז ירושלים גם לעזרא סיידוף, סמנכ”ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, בגין חלקו בפרשות השונות שנחקרו – בכפוף לשימוע.

פרשת הזמנת הארוחות’ עניינה בחשד כי החל מראשית חודש ספטמבר 2010, לכל המאוחר, ועד לחודש מרץ 2013, פעלה נתניהו בצוותא חדא עם עזרא סיידוף, אשר שימש תחילה כראש אגף בכיר משאבים חומריים ומבצעיים במשרד ראש הממשלה ובהמשך כסמנכ”ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, ליצירת מצג שווא לפיו במעון הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים לא מועסקת מבשלת, למרות שבפועל לאורך כל התקופה הועסקו במעון מבשלות.

זאת, על מנת לעקוף את הוראות הנוהל, בהן נקבע בין היתר כי: “במצב בו לא מועסק/ת במעון הרשמי מבשל/ת, ניתן יהיה להזמין על פי הצורך מזון מבושל מוכן למעון הרשמי…”, ולהשיג כתוצאה מכך את מימון המשרד הן להעסקה של מבשלות שבישלו ארוחות במעון והן להזמנת ארוחות מוכנות ולהזמנת שפים שיבשלו במעון. בדרך זאת התקבלו במרמה מהמדינה מאות ארוחות ממסעדות ומשפים בשווי של כ-359,000 ש”ח.

בשל כך שוקל היועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין את שרה נתניהו בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ועבירות מרמה והפרת אמונים.

בשל אותה פרשה, הוזמן גם סיידוף לשימוע אצל פרקליט מחוז ירושלים, כמפורט בכתב החשדות שהועבר אליו.

לסיידוף מיוחסות בגין חלקו בפרשה עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות (בשווי כולל של 393,000 שקלים), מרמה והפרת אמונים, וזיוף מסמכים.

במסגרת החקירה עלה גם חשד לכך שב-15 מקרים לפחות, כאשר הוזמנו שפים למעון ראש הממשלה לבשל ארוחה עבור אורחים פרטיים של גב’ נתניהו ובני משפחתה, זויפו החשבוניות עבור אותן ארוחות, באופן שהעלות הכוללת של הארוחה חולקה למספר מנות כוזב וגבוה יותר ממספר המנות שסופקו בפועל.

זאת על מנת לעקוף את הוראות הנוהל בכל הנוגע לסכום המקסימלי שבו ניתן להזמין מזון מבושל לכל סועד באירוח פרטי במעון הרשמי (כאשר לא מועסק/ת במעון הרשמי מבשל/ת) ולשלם לשפים שבישלו במעון ראש הממשלה סכום גבוה יותר עבור כל מנה.

לפי כתב החשדות, סיידוף הנחה את השפים, את אבות-הבית ואת מזכירותיה של גב’ נתניהו, לזייף את החשבוניות בגין אותן ארוחות.

עם קבלת כל אחת מהחשבוניות המזוייפות האמורות, הוסיף סיידוף את חתימתו המאשרת את האמור בחשבונית ובמכתב הנלווה, והעביר את החשבונית לחשבות. גם בשל מעשיו אלה נשקלת כעת העמדתו של סיידוף לדין, והוא הוזמן לשימוע.

באשר לגב’ נתניהו –לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכיח כי גב’ נתניהו הייתה מודעת למצג השווא בנוגע לארוחות שבישלו השפים עבור אורחים פרטיים, או לזיוף החשבוניות בנוגע לארוחות אלה. על כן הוחלט לסגור את התיק נגד גב’ נתניהו בפרשה זו בהעדר ראיות מספיקות.

‘פרשת המלצרים’ עניינה בחשד כי במעון ראש הממשלה בירושלים הועסקו במהלך סופי השבוע מלצרים באמצעות חברת ‘מיקוד’, אשר שכרם אושר על ידי משרד ראש הממשלה על בסיס מצג שווא לפיו מדובר בעובדי ניקיון או עובדי תגבור, וכן על בסיס מצג שווא בנוגע למספר שעות העבודה שביצעו המלצרים בפועל, כך שהתאפשר לשלם להם שכר שעתי גבוה יותר מהשכר המשולם בדרך כלל על ידי המדינה לעובדי ניקיון או עובדי תגבור.

המלצרים המסויימים שאותם ביקשה גב’ נתניהו (אותם הכירה מעבודות קודמות במעון) דרשו שכר גבוה יותר לעומת התעריף לו התחייבה חברת “מיקוד”, ולכן על פי כתב החשדות, הנחה סיידוף את המלצרים עצמם, את אבות-הבית ואת מזכירותיה של גב’ נתניהו, להגדיל בדיווחי השעות של המלצרים, הנמסרים לחברת ‘מיקוד’, את כמות שעות העבודה שאלה ביצעו בפועל, בכדי שיקבלו עבור עבודתם את השכר המוגדל עליו סיכמו עמו, וכל זאת ביודעו שאין הדבר כן ובכוונה להונות.

המלצרים, אבות-הבית והמזכירות פעלו בהתאם להנחייתו האמורה של מר סיידוף, ביצעו רישומים כוזבים של מספר שעות העבודה בדוחות הנוכחות והגישו את הדוחות המזוייפים לאישור הגורמים הרלוונטיים בחברת ‘מיקוד’ ובחשבות המשרד.

כתוצאה ממעשיו של מר סיידוף וממעשיהם של אחרים אשר פעלו בהנחייתו כמפורט לעיל, התקבלו מהמשרד תשלומי יתר מעל השכר המותר לשעה לפי ההסכמים עם חברת ‘מיקוד’ בסך של כ-29,000 ש”ח במרמה. בשל מעשים אלה נשקלת העמדתו של סיידוף לדין, והוא הוזמן לשימוע.

באשר לגב’ נתניהו – בחומר החקירה שנאסף בפרשה זו לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכיח, ברמה הנדרשת במשפט פלילי, כי גב’ נתניהו הייתה מודעת לכך שהעסקת המלצרים נעשתה שלא כדין או כי היא הייתה מודעת למצגי השווא שנועדו לאפשר את העסקת המלצרים. על כן הוחלט לסגור את התיק נגד גב’ נתניהו בפרשה זו בהעדר ראיות מספיקות.

‘פרשת החשמלאי’ עניינה בחשד לביצוע מעשיי מרמה בקשר להתקשרות עם חשמלאי פרטי מסוים, בניגוד להחלטת הגורמים הרלוונטיים במשרד ראש הממשלה שאסרה להיקשר עמו, לביצוע תיקונים דחופים במעון הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה.

בפרשה זו נמצאו ראיות למעשי מרמה של סיידוף, שנועדו להונות את הגורמים הרלבנטים במשרד רה”מ, וזאת על מנת להעסיק את החשמלאי בניגוד לאיסור שצויין לעיל, תוך פירוט כוזב של תאריכים ועבודות (חשבונות שהצטברו לסך של מעל 10,000 ש”ח). בגין מעשים אלה נשקלת העמדתו של סיידוף לדין, והוא הוזמן לשימוע.

באשר לגב’ נתניהו – בחומר החקירה שנאסף בפרשה זו לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכיח, ברמה הנדרשת במשפט פלילי, כי גב’ נתניהו הייתה מודעת לכך שעניין ההתקשרות עם אותו חשמלאי פרטי לא הוסדר כדין, או כי היא הייתה מודעת למעשיי מרמה שנעשו בקשר להתקשרות עמו. על כן הוחלט לסגור את התיק נגד גב’ נתניהו בפרשה זו בהעדר ראיות מספיקות.

‘פרשת הטיפול הסיעודי’ עניינה בחשד לכך ששתי עובדות ניקיון במעון ראש הממשלה טיפלו, כל אחת משך מספר ימים בשנת 2011, באביה של גב’ נתניהו, מר שמואל בן ארצי ז”ל, שהתגורר אותה עת במעון ראש הממשלה ונזקק לטיפול סיעודי, וכי עובדות אלה קיבלו שכר עבור כך כחלק מהשכר ששולם להן מקופת המדינה כעובדות ניקיון במעון.

מחומר החקירה שנאסף עלה כי עובדת ניקיון אחת (העובדת ס’) טיפלה באביה של גב’ נתניהו משך כשישה ימים. גב’ נתניהו שילמה באופן פרטי לעובדת ס’ סכום כסף עבור הטיפול באביה, ובאותו חודש שולם לעובדת ס’ גם סכום נוסף מקופת המדינה כעובדת ניקיון.

לגבי עובדת הניקיון השנייה (העובדת ג’), עלה מחומר החקירה כי היא טיפלה באביה של גב’ נתניהו משך חמישה ימים במהלך תקופה של כחודשיים, וזאת בימים שבהם יצאה העובדת הסיעודית שטיפלה אותה עת באביה של גב’ נתניהו, לימי חופש. שכרה של העובדת ג’ בגין שעות עבודה אלה שולם מקופת המדינה כעובדת ניקיון.

בכל הנוגע לעובדת ס’, בבחינת מכלול חומר החקירה לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכיח, ברמה הנדרשת במשפט פלילי, כי גב’ נתניהו הייתה מודעת לתשלום נוסף ששולם לעובדת מקופת המדינה, מעבר לסכום הכסף ששילמה לה גב’ נתניהו באופן פרטי עבור הטיפול באביה.

מעבר לכך, בבחינת חומר החקירה בפרשה זו הביא היועץ המשפטי בחשבון את מכלול נסיבות העניין המיוחדות.

מחומר החקירה עלה כי עובדות הניקיון טיפלו באביה של גב’ נתניהו ימים בודדים כל אחת, לפני כשש שנים, בשעה שהיה האב זקוק לטיפול סיעודי בחודשים האחרונים לפני פטירתו. זאת, על רקע מצוקה שנבעה מהיעדרותן של המטפלות הסיעודיות הפרטיות, שטיפלו באביה של גב’ נתניהו בדרך כלל, למשך מספר ימים. לאחת מעובדות הניקיון שילמה כאמור גב’ נתניהו באופן פרטי עבור הטיפול באביה, ובכל אופן סכומי הכסף בהם מדובר הם סכומים נמוכים יחסית. על כן הוחלט לסגור את תיק החקירה נגד גב’ נתניהו בפרשה זו חלקית העדר ראיות מספיקות וחלקית מכיוון שמכלול נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדתה לדין פלילי.

עם זאת יצויין כי פרשה זו מוזכרת בכתב החשדות שהועבר היום לגב’ נתניהו בשל ערכה הראייתי להוכחת העבירות המיוחסות לה בכל הנוגע להזמנת ארוחות ושפים ממסעדות.

מטעמה של משפחת נתניהו נמסר אמש בתגובה: “הטענות כנגד רעיית ראש הממשלה הן אבסורדיות ויוכחו כמופרכות. שרה נתניהו היא אישה אמיצה וישרה ומעולם לא נפל פגם כלשהו במעשיה. לצד עבודתה כפסיכולוגית חינוכית מומחית המטפלת בילדים מדי שבוע, היא מקדישה זמן רב לסיוע לילדים חולי סרטן, לניצולי שואה ולחיילים בודדים. העלייה התלולה בהוצאות הארוחות במעון ראש הממשלה נגרמה כתוצאה מעבירות שביצע אב הבית הבעייתי מני נפתלי, עד מדינה עבריין ושקרן סדרתי. ההוצאה החודשית הממוצעת על ארוחות מוזמנות בתקופה שבה נפתלי כיהן כאב הבית היא פי 5 (!) לעומת הממוצע החודשי בארבע השנים שלאחר מכן, כשנפתלי לא עבד שם. זה אומר הכל”.

עוד טענו במשפחת נתניהו:י “נפתלי טופל האשמות שווא על רעיית ראש הממשלה כדי למלט את עצמו מאחריות לעבירות שביצע. לא זו בלבד שרעיית ראש הממשלה לא עברה שום עבירה – אלא שעצם העיסוק במזון של ראש הממשלה נתניהו, שפועל סביב השעון למען המדינה וביטחונה, ובמזון של משפחתו הוא עיסוק פאתטי ואובססיבי. אף ראש ממשלה קודם לא זכה לחטטנות כזאת הגם שההוצאות של ראשי ממשלה אחרים על ארוחות היו זהות ולעתים אף גבוהות בהרבה. עד מתי תימשך ההתעסקות האובססיבית הזאת במשפחת נתניהו?”.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חייבת
    08/09/2017 15:35
    שרה נתניהו
  1. ללכת לכלא . היא פשוט הורסת כל חלקה טובה

  2. דיייייייי
    08/09/2017 15:35
    טמבל
  3. כל היום שרה ושרה . נמאס לשמוע עליה כל הזמן

  4. ביבי מלך ישראל
    08/09/2017 15:36
    ליכודניק
  5. לא יעזור לתקשורת השמאלנית שום דבר . ביבי היה וישאר ראש ממשלת ישראל

  6. זה לא היא
    08/09/2017 15:38
    אברימי
  7. ביבי הוכיח שכל הדברים האלה קרו בזמן שמני נפתלי היה אב הבית כך שמוזר מדוע היא מועמדת לדין

  8. זה הוא ולא שרה
    08/09/2017 20:39
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. היא הזמינה והוא אכל …מתממם זורק עליה את האשם.