ה’מועצות’ התכנסו בירושלים • בכיר: ‘נועד רק להשמיע קול מחאה’

חברי מועצות גדולי וחכמי התורה התכנסו בירושלים • הרבי מבעלזא נעדר • גורם בכיר במפלגות החרדיות: "לשכת נתניהו הציעה לנו הרבה הצעות פשרה, אבל אצלנו היו מי שטרפדו. היו תככים פנימיים" • "בשלב מסוים הפנמנו שהולכים לכינוס ולא משנה מה יציעו. כינוס של מחאה למען מחאה"
יוסף גרינבוים
ט"ז אלול התשע"ז / 07.09.2017 18:46

הערב (חמישי) התכנסו מועצות גדולי וחכמי התורה בירושלים של אגודת ישראל ודגל התורה לצד חברי מועצת חכמי התורה של ש”ס, לכינוס היסטורי, כדי לדון חילולי השבת הגוברים ברחבי הארץ.

חברי המועצות הגיעו אל אולם תלמוד תורה ‘חוות דעת’ שבשכונת גבעת משה, כאשר בראש הכינוס יעמדו ראש ישיבת פוניבז’ הגרי”ג אדלשטיין, נשיא ‘מועצת החכמים’ חכם שלום כהן נשיא מועצת חכמי התורה והאדמו”ר מגור.

מהכנס נעדר בשל חולשתו הגראי”ל שטיינמן, שתמך והורה לכנס את ‘המועצות’. גם הרבי מבעלזא נעדר מהכינוס.

בשיחה של כתב חרדים 10 עם גורם בכיר באחת מהמפלגות החרדיות הוא מספר: “אין לנו מנדט לפרוש. הכינוס נועד להשמיע קול מחאה, כי הלכתית יש חובת מחאה”.

בלשכת נתניהו יודעים שהסיעות החרדיות לא עומדות לפרוש. “המחאה של גדולי התורה לא נעימה להם, אבל הם יודעים שבזה זה יסתיים”, אומר הגורם החרדי.

לדבריו, “הגורמים שהופקדו על ניהול ‘משבר השבת’ מצד ראש הממשלה, ובראשם ראש הסגל יואב הורוביץ, הציעו מאחורי הקלעים הרבה אופציות של הצעות שונות וניסוחי פשרה, אבל היו מקרב הנציגות החרדית מי שטרפדו. כשאחד הסכים, השני טרפד. היו גם תככים פנימיים בין הנציגים”, הוא מגלה.

הגורם מוסיף: “בשלב מסוים הפנמנו שהולכים לכינוס של כל ‘המועצות’ ולא משנה מה יציעו לנו. זהו כינוס של מחאה למען מחאה. לגדולי ישראל חשובה שתהיה המחאה, גם מבחינה הלכתית”.

בכינוס נשאו דברים ראשי הסיעות החרדיות  אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן.

כצפוי, בתום הכינוס לא הושמע אפילו איום מרומז על פרישה מהממשלה. הח”כים הונחו למצות את כל ההליכים לשמירה על קדושת השבת, גם באמצעות חקיקה.

וזו ההחלטה שהתקבלה:

“בס”ד אור לי”ז באלול התשע”ז.

החלטות מועצות גדולי וחכמי התורה בישיבתה בעיר הקודש ירושלים תיבנה ותיכונן.

שמענו בשברון לב את תמונת המצב הקשה על עבודות בכבישים וברכבת שנעשות ביום השבת, על פתיחת פרצות מקומיות בחומת הקדושה ועל שמתרבים הפרצות ומתרבים מחללי שבת חלקם הגדול בעל כורחם.

מתוך דאגה כנה לכלל ישראל אנו מורים לנציגינו שיחיו, שלוחי דרבנן, למצות בהקדם את כל דרכי הפעולה שברשותם כדי לקבוע בחקיקה ובהחלטות ממשלה שכל גופי השלטון הארצי והרשויות המקומיות לא יקבלו החלטות ולא יבצעו מעשים שיש בהם משום פגיעה בקדושת השבת.

וכן שחברות וגופים ממשלתיים או חברות פרטיות בשרות הממשלה לא יקבלו מהממשלה היתרי עבודה ביום המנוחה אלא לצורך עבודות מצילות חיים. וידועים דברי חז”ל כי ההשפעה על אחינו בני ישראל שאינם יודעים את החיים המאושרים של שומרי שבת, יקויים בנו במה שאנחנו כולנו נתחזק לקדש את יום השבת לקדשו בהנהגתו בקדושה מבואו ועד צאתו.

אנו מתפללים שהקב”ה יקיים הבטחתו שכל מי שישמור את השבת לא יפסיד כלום רק ירוויח בעולם הזה ובעולם הבא.

הדבר ידוע, שכל מי שמחלל שבת אין לו רווח כלום ואין לו מזל והצלחה וזכות השבת שנתן הבורא יתברך לעם סגולתו מבית גנזיו, ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם, תגן עלינו ועל כל ישראל להיוושע ולהיפקד בדבר ישועה ורחמים במהרה בימינו, אמן כן יהי רצון ובכתיבה וחתימה טובה.”

כינוס המועצות

בצילום: חברי ‘המועצות’ הגיעו לצד הגרי”ג אדלשטיין, כדי שיכריע על ההחלטות

ח”כ ישראל אייכלר אמר ל’קול ברמה’: “אין קשר בין כינוס המועצות המשותפות לשמועות על ריצה משותפת של כלל המפלגות, כמובן שאני מברך על אחדות”.

מי שקטע את ביקורו בארה”ב הוא יו”ר סיעת יהדות התורה ח”כ אליעזר מנחם מוזס. מוזס היה אמור להמשיך להיוועד עם גדולי ישראל באמריקה, אך שב ארצה בכדי להשתתף בישיבת ‘המועצות’.

צילום: שוקי לרר

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין לנו מנדט לפרוש. הכינוס נועד להשמיע קול מחאה, כי הלכתית יש חובת מחאה".
    07/09/2017 22:15
    אאא
  1. משפט לא ברור. לגמרי… כשיוסי סדן אמר או לא אמר משהו איימו לפרוש (ש”ס) ואבל שפוגעים בציפור נשפה של היהדות במתנה של הקב”ה “השבת” אין לנו מנדט לפרוש. ביזיון.
    הדברים מופנים כלפי מה שאמר הגורם הבכיר.
    גורם זה מלשון גרמא או גרמי?!

  2. צחוק מהשבת ומהרבנים
    07/09/2017 22:45
    בוכריס
  3. ביבי לא מפסיק לצחוק עלינו