כמה דבש יימכר לקראת ר”ה, וכמה צורך ישראלי בתשרי? • כל הנתונים

תפוקת הדבש השנתית 2017 תעמוד על כ- 3,000 טון דבש • כ-1,600 טון דבש יימכר לקראת ראש השנה: 40% מהביקוש השנתי • בישראל פועלים כ- 500 דבוראים המטפלים במאה אלף כוורות
שייע קליין
י"ב אלול התשע"ז / 03.09.2017 12:25

לקראת ראש השנה וציון 130 שנות דבוראות בישראל: השנה יעמוד ייצור הדבש המקומי בהיקף של כ-3,000 טון דבש איכותי ישראלי, בהשוואה לממוצע רב שנתי של כ-3,500 טון, המיוצר מכ- 100 אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ.

לדברי זאב מידן, מנכ”ל מועצת הדבש, בחגי תשרי ישווקו בישראל כ-1,600 טון דבש, שהם כ-40% מהביקוש השנתי בישראל.

מנתוני מועצת הדבש עולה, כי החורף השחון הביא לירידה מועטה בייצור הדבש בעיקר בצפון הארץ. לעומת זאת, בדרום הארץ נרשמה תפוקה גבוהה יחסית של דבש הודות לריבוי משקעים בחורף האחרון באזור הדרומי, שהביא לאיזון בתפוקה השנתית.

מנכ”ל מועצת הדבש: “הירידה בהיקף הייצור המקומי, בעיקר בצפון הארץ, לא תביא למחסור, הואיל וכל הביקוש המקומי יסופק באמצעות יבוא פטור ממכס, המיובא במסגרת הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה”ב ודרום אמריקה, העומד בהתאם לדרישות התקניות שנקבעו בסטנדרטים בינלאומיים. השנה יובאו כ- 1,200 טון דבש”.

המנכ”ל מוסיף: “צריכת הדבש בקרב הציבור הישראלי מסתכמת בכ-4,000 טון דבש ובחגי תשרי ישווקו בישראל כ-1,600 טון דבש, בשווי כולל של כ-100 מיליון שקלים במונחי מחיר לצרכן. ישראלי ממוצע צורך בחודש תשרי כ-250 גרם דבש בממוצע, מתוך צריכה שנתית של כ-600 גרם לנפש”.

בשונה מהדעה הרווחת כי מחירי הדבש בארץ יקרים בהשוואה למחירי הדבש במדינות המערב, מבהירים במועצת הדבש, כי מחירי הדבש לצרכן זולים ברובם או קרובים למחירי חו”ל.

המחיר הקמעונאי הממוצע לצנצנת של 1 ק”ג עומד על כ-30 שקלים כולל מע”מ (כ-25 שקלים ללא מע”מ).

במועצת הדבש מזכירים, כי יש לשים לב בעת קניית הדבש, כי המחיר אינו נמוך מדי, עובדה המעידה על איכות ירודה של דבש ולעיתים אף מדובר בדבש מזויף המיוצר בעיקר מתערובת של סוכר המחומם עם צבעי מאכל וטעם, זהו דבש זול ולא איכותי ובמידה וצורכים אותו, עלול אף לפגוע בבריאות ולסכן חיים.

מאחר וקשה מאוד להבחין במראה או בטעם בין דבש מזויף לאיכותי, מועצת הדבש ומשרד הבריאות מפעילים תכנית איכות וולונטרית במסגרתה כ- 70% מהדבש המיוצר בישראל נמצא בפיקוח משלב הייצור ועד השיווק.

במועצת הדבש ממליצים לרכוש דבש שעל האריזה מוטבע סימן תו האיכות- “דבש איכות תוצרת ישראל” או חותמת יצרן.

“הצרכן יכול להיות רגוע בעת רכישת דבש מסומן בתו איכות של מועצת הדבש, כי רכש דבש איכותי ולא מוצר מזויף שיש בו רק צבע ומתיקות מלאכותיים. תו האיכות נותן את הערובה לכך, בזכות תהליך הבקרה והאיכות הקפדניים. מלבד הדבש המיובא על פי הסכמי הסחר, מתקיים יבוא לא חוקי של דבש באיכות ירודה מארצות המזרח ובעיקר מסין שאינו עומד בדרישות התקן וכן קיים, גם זיוף של דבש מקומי, בעיקר לפני ראש השנה ולכן על הצרכנים להיות ערניים בקניית דבש”, מציין מידן.

בתוך כך, ממשיכים להתמודד בארץ ובעולם עם היעלמות של שליש מכמות הדבורים, תופעה היוצרת חשש גדול לעתיד יצור המזון בעולם ועתיד האנושות. דבורת הדבש בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם.

בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל”ג החקלאי בישראל כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה. כמו בכל העולם, גם בישראל מקדמת מועצת הדבש את המודעות לצורך שמירה על ענף גידול הדבורים, ומעודדת נטיעות צופניות והרחבת שטחי המרעה בשיתוף קק”ל ובהקצאה שנתית של 100 אלף שתילים לנטיעה על ידי הדבוראים בחלקות חקלאיות.

על פי נתוני מועצת הדבש, פועלים כיום בישראל כ- 500 דבוראים המטפלים במאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות