‘עוד נוציא מפה את כל הר שמואל’: כך סולקו 8 בנות מבית ספר ברמות

8 תלמידות מהר שמואל התייצבו ללימודים בכיתה א' ברמות, אבל אז הגיעה הודעה: "אל תבואו יותר" • גם ביה"ס בגבעת זאב לא מוכן לקלוט אותן - ולהורים הודיעו: הלימודים יהיו בכיתה נפרדת לספרדיות מכל גבעת זאב • גורם בעיר: "יש כאן רקע עדתי. בפירוש" • חרדים 10 עם זעקת האימהות
שרי רוט וחיים בוזגלו
ט' אלול התשע"ז / 31.08.2017 15:59

הן הגיעו קבוצה של שמונה ילדות קטנות ומתוקות, תושבות שכונת הר שמואל, ליומן הראשון בכיתה א’ בבית ספר ברמות שבירושלים, לבושות בתלבושת אחידה שנרכשה עבורן ביד אוהבת.

הכל היה נראה לכאורה חגיגי ויפה. אבל אז קיבלו ההורים הודעה מפתיעה: “אתן עוברות מיד לבית ספר שבאגן האילות שבגבעת זאב, אל תבואו יותר”. ולא סתם עוברות בית ספר: הילדות תלמדנה בכיתה נפרדת מבית הספר החרדי בשכונת אגן האילות.

שכונת אגן האילות, שכונה חרדית שהוקמה בצידה השני של גבעת זאב, ממוקמת במרחק של כ-20 דקות נסיעה משכונת הר שמואל, בעוד שכונת רמות הירושלמית ממוקמת במרחק 5 דקות נסיעה. “הילדות כבר התחילו כיתה א’, תחשבי איך הן הרגישו. כמו מצורעות, מושלכות למרחקים, וגם שם תיאלצנה ללמוד בנפרד”, מספרת אחת האמהות לחרדים 10, כשהיא מזועזעת.

“אנחנו קבוצה שגרה בהר שמואל, ושייכת מוניציפלית לגבעת זאב. במשך שנים שלחו התושבים את ילדיהם ללימודים בשכונת רמות הקרובה. השנה החליטה עיריית ירושלים שהיא לא מוכנה יותר לקבל תלמידות מהר שמואל, בטענה שתקציבים לא מועברים ממועצת גבעת זאב.

“במהלך הקיץ ניסינו לדבר עם כל מי שיכולנו. בסופו של דבר הוחלט, בשבוע שעבר, ממש ברגע האחרון, שרק לשנה הקרובה ולא יותר בנותינו תלמדנה בבית הספר שברמות פולין. ובשנה שלאחר מכן הן תועברנה לגבעת זאב. הסכמנו בלית ברירה, למרות שלא מצא חן בעינינו שהבנות תועברנה אחרי שנה למקום אחר. אבל הבנו שזה מה יש…”

עם קבלת ההודעה שמחו ההורים, והזדרזו לגשת ולרשום את הבנות לכיתה א’. לטענתן, אחת מצוות בית הספר מלמלה כל העת ברקע: ‘אנחנו עוד נוציא מפה את כל הר שמואל…’ לא נעים, אבל עדיין לא נורא כל עוד הבנות עצמן לא שמעו את המילים הפוגעות.

אלא שאתמול, אחרי שכבר הגיעו התלמידות, כשהן מלוות באימהותיהן, לאירוע הפתיחה החגיגי, נחתה עליהן הודעה טלפונית, ולפיה הן מסולקות מבית הספר.

 “איך אפשר לעשות לנו דבר כזה?”

בשיחה עם אם נוספת, היא מגוללת את האירועים: “כל הקיץ אמרו לנו שאין בית ספר לבנות כרגע, כי בין המנהל בירושלים לבין המנהל בגבעת זאב יש איזושהי ‘פוליטיקה’, כך שעד לפני ארבעה ימים לא ידענו איפה הילדות שלנו לומדות. לפני כמה ימים התקשרו מבית הספר של ‘רמות פולין’ ואמרו: ‘תבואו לאבחון, כי תושבי הר שמואל הולכים ללמוד אצלנו, זה מה שהוסכם’.

“באתי, ישבתי שלוש שעות עם הבת שלי, כל תושבי הר שמואל הגיעו, הלכנו לקנות תלבושות כי כבר ידענו איזה לקנות”.

הר שמואל

הר שמואל. צילום:Hadas Parush/Flash90

עד כאן, הכול טוב ויפה, למרות שלא הכי הגיוני שחופשה של חודשיים תעבור על ילדות קטנות, שרק סיימו גן, מבלי לדעת באיזה בית ספר הן ילמדו בשנה הבאה. לא תקין, לא בריא נפשית.

אבל זה עוד החלק הטוב של הסיפור. יחסית, כמובן.

האם ממשיכה: “היום הילדה שלי הגיעה לבית הספר, בדקנו את הרשימות, מצאנו את שמה, נכנסנו לכיתה, היא עשתה היכרות עם החברות, עם המורה, השתתפנו בטקס יחד עם הילדה.

“הגענו הביתה, ואז… אני מקבלת טלפון מגורם בכיר, שאומר לי: ‘אל תשלחו את הילדים מחר לבית הספר כי המועצה שלכם לא רוצה לשלם, ואם את מגיעה מחר – לא יהיה חשמל ולא יהיה מים, אין תקציב עבור הילדים. אז תגידי לכל השכונה, לכל מי שנרשמה לבית הספר, מה שאמרתי’. בדקתי עם שאר האמהות, כולן קיבלו את אותה שיחה.

“הייתי המומה. אמרתי: ‘מה זאת אומרת? איך אפשר לעשות לנו דבר כזה? הבת שלי כבר הכירה את הבנות, הגיעה היום לכיתה בהתרגשות, אחרי חודש וחצי בו אנחנו מחכים בכיליון עיניים לראות איפה היא תשתבץ… ועכשיו מוציאים אותנו?

“מיהרתי לרוץ למועצה בגבעת זאב. תבינו: שמונה שנים הבנות שלי לומדות שם – למה שהבת שלי תצטרך לנסוע 20 דקות בהסעה לבית ספר מרוחק באגן האילות? זו ילדה קטנה! אני רוצה לראות אותה נכנסת ושהכל בסדר”.

האם ממשיכה נסערת: “עוד דבר התברר לי.  במועצה אומרת לי עובדת: ‘בנינו מבנה, הכל חדש ויפה, אבל הן לא יכולות לשחק ביחד עם הבנות של שכונת אגן האילות, זה רק שלכם – של בנות מגבעת זאב והר שמואל, 40 בנות, ביחד בכיתה אחת. אמרתי לה: ‘זה לא בית ספר, בית ספר זה ילדות וכיתות וחוייה לשחק בהפסקות’. לא כיתה אחת מבודדת.

“אני גם לא רוצה שהבת שלי תהיה בכיתה של 40 בנות. העובדת הבינה לליבי, והוסיפה עצה: ‘אל תשימי את הילדים שלך בכיתה של הילדות מגבעת זאב, כי יש ילדות שלא שומרות שבת ומדליקות אור בשבת ולא עשו סלקציות וקיבלו את כולם”.

“בנו לנו כיתה נפרדת, שזה כמו גטו”

“היא סיפרה ש’באגן האילות המנהלת לא מוכנה לקבל אף אחד מגבעת זאב, כי היא יודעת שיש את אלו שאומרים שהם דתיים והם לא באמת. טלוויזיות ודברים שלא מתאימים לבית ספר ‘בית יעקב’…’

“נכנעו למנהלת של רמות פולין וגם לזו של אגן האילות, אז בנו לנו כיתה נפרדת, שזה כמו גטו”, נשמעת האם כאובה לגמרי, “כאילו אנחנו מסומנים עם בעיה. עכשיו, עוד בעיה: אין כיתה ב’ או ג’, הכול עתידי, זה לא משהו מקצועי ונורמלי, זה לא מקובל על אף הורה בהר שמואל. יש אמהות שבוכות, באטרף, אנחנו לא מבינים למה לא חשבו על זה בזמן? היה להם חודשיים, למה יום אחרי תחילת הלימודים, כשהבת שלי צריכה ללמוד חומר חשוב, ללמוד לקרוא… ואז יגידו שיש לה בעיות בקריאה… זה לא פייר.

ביתר, שערי בתי ספר

אילוסטרציה. באדיבות המצלם

“אפילו האשה במועצה אמרה לי לא להעיז לשלוח לכיתה הנפרדת – גם כי זה לא מקובל שיהיו בכיתה נפרדת, וגם כי היא בעצמה יודעת שלפחות שלוש משפחות שם לא שומרות בכלל שבת. מחר הבת שלי תשב בבית. באתי למועצה  בסטרס של החיים שלי, לא הרגשתי שלמישהו אכפת בכלל. ושתבינו, כל הבנות כבר היו בכיתות ברמות! הילדה ישבה, הכירה את המורה, הייתה לה חוויה, כעת היא יושבת בבית ולא מבינה למה…”

בשלב מסוים אגב, ניסתה האם ברוב יאושה לאיים ‘אלך לערוץ 2’. התגובה שקיבלה הייתה: “לא, אל תעשי לנו את זה, זה רק ילכלך את השם שלך, יותר טוב תשבי בשקט, תני למישהי אחרת לעשות את זה שלא יעשו לך בעיות…”

בשיחה עם גורם בגבעת זאב המעורה בפרשה ובפוליטיקה הפנימית הוא מסביר ל’חרדים 10′: “השנה היו הרבה בנות בגבעת זאב, ולכן פתחו כיתה חדשה בגבעת זאב החדשה – אגן האילות. הכיתה היא נפרדת, רק לבנות של גבעת זאב. עשו כיתה ספרדית! שמו אותן במבנה עם שתי כיתות בעלזא שמדברים באידיש, שאפילו את השפה הן לא מבינות”.

“את הבנות של הר שמואל שיבצו ברמות פולין, ואתמול הודיעו להן שגם הן צריכות ללכת לגבעת זאב החדשה. מה שקורה הוא שיש 26 משפחות, כל השאר נשארו בבית. כמעט 8 משפחות שלא רצו לא כיתה ספרדית ולא כיתה חסידית, אלא כיתה רגילה מעורבת כמו שהיה עד היום ברמות. אז פה התחיל הבלגאן והיום יש ילדות נוספות שנשארו בבית”.

• מדוע, בעצם, הוציאו את בנות הר שמואל מהכיתה ברמות פולין?

“בגלל שאי אפשר לאפשר לחלק כן ללמוד ברמו ולחלק לא, החינוך העצמאי צריך לשבץ את כולן, ואני מבין שהם לא רוצים להיכנס לכיתה בגבעת זאב החדשה, כי זו כיתה מנודית, הן אמורות להיות בנפרד.. זה לא נעים. כי בית הספר של אגן האילות לא רוצים מהר שמואל או גבעת זאב. הם רוצים רק את תושבי אגן האילות”.

“ותשמע”, מוסיף אותו גורם, “יש הורים שהלכו היום לבית הספר בגבעת זאב החדשה וראו במה מדובר – והזדעזעו. ואני מדבר איתך לשם שמים, בתקווה שזה לא יפגע בי, אבל רק כי כואב לי שיש אמהות שבוכות  בבית.

“הבנת את העיקרון? ברמות פולין לא רוצים להכניס משפחות מגבעת זאב, כי ועד ההורים של בית הספר מתנגד, אז מה שעשו זה שהבנות הספרדיות נשארו בלי בית ספר, האשכנזיות החליפו כתובת לרמות פולין, וככה קיבלו אותן. וספרדים שהחליפו כתובת הלכו לבדוק איפה גרים בדיוק. כן, הסיפור קשור גם לרקע עדתי. בפירוש…”

בית ספר, כיתה

כיתה. אילוסטרציה. צילום: Mendy Hechtman/Flash90

עיריית י-ם: “על חשבון ילדי השכונה” 

מעיריית ירושלים נמסר לחרדים 10: “מדובר ברישום ילדים משכונה אחרת לבית ספר אזורי בשכונת רמות, שסובל גם כך מחוסר מקום על חשבון ילדי השכונה. כבר בשלבי הרישום הודיעה העירייה לרשת החינוך העצמאי ששיבוץ ילדים אחרים משכונות מרוחקות פוגעת בילדי השכונה, גורמת לעירייה להצבת מנד״ים שהשימוש בהם מוגבל, וגם משליך לשכונות נוספות ולפגיעה קשה בהתנהלות העירונית.

“החינוך העצמאי הודיע שאין בכוונתו לרשום לבית הספר ברמות ילדים משכונות אחרות. לצערנו, ועל פי תלונות הורים לילדי השכונה, נרשמו ילדים לבית הספר ממקום אחר, על אף הסיכום המוקדם. בשל כך הודיעה העירייה על אי פתיחת בית הספר כמתוכנן וההנהלה הודיעה על הסדרת הרישום כנדרש.

“יודגש, הר שמואל מחובר לגבעת זאב לצורך שיבוץ תלמידים, ויש בית ספר חינוך עצמאי בגבעת זאב שיודע לקלוט את התלמידים”.

בעירייה לא התייחסו לטענות כי בנות למשפחות אשכנזיות מהר שמואל שהחליפו כתובות לרמות פולין התקבלו ללימודים, בעוד שאצל הספרדיות נבדק היכן בדיוק הן מתגוררות.

על השאלה  מדוע פתחו את השנה עם התלמידות ולמה קראו להן לבוא ליום הראשון – השיבו בעירייה: “השיבוץ נעשה בידי החינוך העצמאי. הסתירו המידע מהעירייה. אחרי שנודע – העירייה הודיעה שמסרבת לפתוח, עד שהן יעזבו”.

הדפס כתבה

7 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ניתוק מערכי היהדות:
    31/08/2017 16:20
    ישראל
  1. דווקא אצל החרדים , שאמורים למלא את הצו : ואהבתה לריעך כמוך ; דווקא החרדים מתעלמים מהצוו הזה .

  2. את בנותי ובני העברתי מחינוך חרדי לחינוך יהודי. וב"ה מרוצה מאד. ענווה פשטות יושר צניעות אמונה ערכים
    31/08/2017 17:38
    גוש לגושים.
  3. איך חרדי ליטאי מסתכל על עצמו במראה?
    31/08/2017 22:55
    בנימין זנוויל
  4. איזו התנהגות של בן תורה? אצל החרד״לניקים אין דבר כזה!
    ממש תורה נבזית

  5. יוסי טוויל
    01/09/2017 00:12
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  6. יתכבד חיים ביטון שגר בשכונת הר שמואל ,ויטפל במצוקת אחיו הספרדים , מה הפלא שש”ס צוללת בסקרים

  7. גבעת זאב
    03/09/2017 02:11
    דבורה
  8. יש לציין שיש4בנות נוספות בבית תושבי גבעת זאב
    שלא מוכנות ללכת לכיתה נפרדת באגן האילות

  9. שיטה חדשה להתעללות ועד הורים נשלט לחלוטין עי ההנהלה
    03/09/2017 09:08
    המטריד
  10. מעקפים

  11. נסיעה מהר שמואל לרמות 5 דקות בדיוק, תחנה אחת באוטובוס ואילו מהר שמואל לאגן האיילות נסיעה של כחצי שעה לפחות,
    03/09/2017 12:52
    חרדית
  12. בכדי שלא תחשבו שאני מגזימה, כנסו ל”אגד תעבורה” קו 131 מהר שמואל לאגן האיילות יותר מחצי שעה, לפחות 20 תחנות ואילו קו 131 מהר שמואל לרמות 3 דקות, תחנה אחת, אז מהיכן החוצפה של מנהלות הביה”ס ברמות לשלוח אותן לגבעת זאב? גם מונית מהר שמואל לרמות עולה כ 18 ש’ ואילו מהר שמואל לאגן האיילות עלות מונית כ 70- 80 שקלים. התירוץ: לא רוצים ספרדיות? או מודרניות ומחפשות תירוצים? אגן האיילות הוא חור שסמוך לגבעת זאב ואין לו קשר להר שמואל, מועצה אחרת, שטח אחר…