ח”כ דוד ביטן: פרס לא קיבל מתנות? הפרקליטות מודה שיש בעיות בתיק

השופט בדימוס דוד רוזן בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין: "עובד או שליח ציבור צריך לכופף עצמו לנורמה בסיסית אחת: אין מתנות" • דוד ביטן: "במשפט הפלילי אין איסור לקבל מתנות. נתניהו מודה שקיבל סיגרים. אם הדברים היו כל כך פשוטים אז איפה כתב האישום ולמה צריך עד מדינה?"
אריה ריבקינד
ז' אלול התשע"ז / 29.08.2017 12:36

נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, התייחס היום (שלישי) בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין לתופעת קבלת המתנות על ידי אנשי ציבור – וביקר אותה בחומרה.

לעומתו,  יו”ר הקואליציה, חבר הכנסת דוד ביטן, יצא להגנת ראש הממשלה.

השופט בדימוס דוד רוזן נשאל במושב האם מתנות לאיש ציבור היא עבירה פלילית.

“הגבולות בחוק ברורים והפסיקה בהירה ומובנת, כאשר על הכל מרחפות שתי תיבות – שכל ישר וסבירות. עובד ציבור, שליח ציבור, נאמן ציבור שנכנס לשירות הציבורי צריך לכוף עצמו לנורמה בסיסית אחת – אין מתנות. עובד ציבור לא יכול ליטול מתנות, וזו נורמה שלטת שצריכה לחייב את כולם. החוק ברור. עובד ציבור צריך להיות לו ברור שהוא ומתנות לא חיים יחדיו. האם זו גזירה שהוא לא יכול לעמוד בה? הוא יכול והוא חייב. כל טובת הנאה היא מתנה”.

רוזן נשאל: ומה קורה בין חברים? – והשיב: “כל ישראל חברים. ככל שהתפקיד נישא ורם הסבירות שתבוא במגע עם חברים מתישהו הוא גבוה”.

ח”כ ביטן אמר בתגובה לרוזן: “ראש הממשלה מודה שקיבל סיגרים. אם הדברים היו כל כך פשוטים אז איפה כתב האישום נגד ראש הממשלה ולמה צריך עד מדינה? יותר מזה, פרקליט המדינה בכבודו ובעצמו הצהיר שתיק המתנות הוא לא כל כך פשוט ומורכב משפטית, כפי שמנסים לצייר פה”.

ביטן הוסיף: “במשפט הפלילי אין איסור לקבל מתנות ויש לאקונה. אולי צריך לחדד ולתקן את החוק, אבל בוודאי שאי אפשר לבוא באופן רטרואקטיבי. גם שמעון פרס קיבל מתנות ביום הולדתו ואף אחד לא חקר אותו ולא הגיש נגדו כתב אישום. הפרקליטות מודה שיש בעיות בתיק הזה ובסופו של דבר לא יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה”.

ניצב (בדימוס) יואב סגלוביץ’, לשעבר ראש אגף החקירות והמודיעין – הנמנה כיום על מפלגת ‘יש עתיד’ אמר: “מה שראש הממשלה אמר הוא טוב אולי תקשורתית, אבל זו לא הצעה נכונה משפטית. שוו בנפשכם שמישהו באופן קבע היה נותן לי מתנות – האם הייתי יכול להישאר בתפקיד? היו קופצים ואומרים תעיפו את השוטר המשוחת הזה. דוד ביטן היה צריך לומר כאן שזו תופעה פסולה. מדובר בטובות הנאה ולא במתנות. כולם יודעים על מה מדובר וזה לא הוכחש. גם אני שואל מדוע טרם הוגש כתב אישום”.

עו”ד אלי זוהר, שייצג בעבר אישי ציבור רבים, אמר: “לעובדי ציבור אסור לקבל מתנות. בזמנו של סגלוביץ’ אנשים היו מקבלים מנוי לבריכה וזה היה בסדר. אז היה אמון בחברה. היום השתנו דברים, יש חברה נטולת אמון ולא מפרגנת ומתייחסת לכל קבלת פרח כניסיון להטות משפט. לא יעלה על הדעת שאנשי ציבור יקבלו מתנות כלל ועיקר. עניינית, אני מצר על כך. התוצאה היא שאיבדנו כל יחס אחד לשני ומראית העין של המתנות הופכת להיות שלילית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות