“בג”ץ ממשיך להפקיר”: המדינה לא תוכל לגרש את המסתננים נגד רצונם

שופטי בג"ץ קבעו כי ההסדר להרחקת מסתננים מרצון למדינה שלישית הוא חוקי - אך לא ניתן להחזיק במשמורת מסתננים המסרבים להרחקה יותר מ-60 יום • השר ארדן: החלטת בג"ץ מותירה את המדינה ללא כלי אפקטיבי להוצאת מסתננים
חיים טוויל
ו' אלול התשע"ז / 28.08.2017 17:22

שופטי בג”ץ פסקו אחר הצהריים (שני) בהרכב מורחב כי ההסדר להרחקת מסתננים מרצון למדינה שלישית הוא הסדר חוקי, ועל כן ניתן להרחיק מסתננים על פי הסדר זה.

נקבע כי לא הוכח שהמדינה אליה מורחקים המסתננים אינה בטוחה וכי התקיימו כל התנאים הפרוצדורליים הנדרשים לצורך הנהגתו של הסדר ההרחקה.

עוד נקבע, כי המנגנונים שהנהיגה המדינה לביקורת ולפיקוח על הליך ההרחקה ועל היחס שלו זוכים המורחקים במדינה השלישית מספקים בעת הנוכחית.

עם זאת קבעו השופטים, כי לאור העובדה שמדובר בהרחקה מרצון, לא ניתן לראות במסתנן שסירב להרחקה למדינה השלישית משום העדר שיתוף-פעולה עם הרחקה שבעטיו ניתן להחזיקם במשמורת מעבר ל-60 ימים.

המדינה הצהירה בבג”ץ שמורחקים למדינה השלישית רק מסתננים המסכימים לכך, ולפיכך “מוחזק במשמורת שעומד על דעתו ואומר עד העלייה למטוס שאין הוא מוכן להיות מורחק… לא יגורש בכפייה”.

השר ארדן בתגובה על החלטת בג”ץ: “לצערי החלטת בג״צ מרוקנת מתוכן את החלטתי כשר הפנים ליישם את מדיניות הרחקת המסתננים למדינה שלישית ומותירה את המדינה ללא כלי אפקטיבי להוצאת המסתננים.

“במצב המשפטי שנוצר עלינו לקדם תיקון חקיקה דחוף שייתן כלים בידי המדינה להמשיך בתהליך ההכרחי של הוצאת המסתננים אחרת נוצר כאן תמריץ חדש להגעת מסתננים לישראל.”

החלטת השר ארדן בעניין יציאת מסתננים למדינה שלישית התקבלה במרץ 2015 בהיותו שר הפנים ואושרה ע”י היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין וע”י בית המשפט המחוזי בבאר שבע.

ראש אגף מדיניות בתנועת “אם תרצו” אלון שוורצר, הגיב: “אין חדש תחת השמש, בג”ץ ממשיך להפקיר  דה פקטו את תושבי השכונות. תנועת ‘אם תרצו’ תמשיך לחשוף את המציאות בה הארגונים השתולים מבקשים למחוץ את זכויות האדם של תושבי דרום תל אביב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות