הרבי מסאטמר על עוף הבראקל: לא ישחטו אצלנו; הרגילים “מהודרים”

הרבי מסאטמר שיגר מכתב מיוחד אל רבה של בני ברק, הגרמי"ל לנדא: "הורינו הלכה למעשה שלא להכניס עוף זה בבית השחיטה" • תוקף את המערערים וקובע כי ההכרעה נתונה לגדולי תורה ולא ל"כל אברך וצורב שיש לו עט סופר"
יוסף גרינבוים
ו' אלול התשע"ז / 28.08.2017 11:15

האדמו”ר מסאטמר שיגר מכתב מיוחד אל רבה של העיר בני ברק, הגרמי”ל לנדא, בו הוא קובע כי עוף ה’בארקל’ אסור באכילה. הרבי מוסיף ומבהיר כי בבית השחיטה בקריית יואל לא ישחטו עופות מסוג זה.

הרבי מסביר כי דן על העוף, “בהיות השאלה נוגע גם לבית השחיטה פק”ק קרית יואל יצ”ו, אשר ממנו מספקים בשר עוף בשחיטה מהודרת לאלפי אלפים מאחב”י המדקדקים בכשרות פה ארה”ב יצ”ו, ישבנו כסאות למשפט עם שוחטים ותיקים וגדולי המורים הבקיאים היטב בליבון הלכתא ומציאות הדברים להבדיל בין הטהור והטמא, וגם לרבות עם מגדלי עופות ומומחים בענינים אלו לברר מציאות הדברים, והובא לפנינו העוף החדש ‘בראקל’ לפרוש הדברים כשמלה, ואין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות”.

האדמו”ר ממשיך וכותב: “וראיתי בהם איך שהוא משונה בכל צורתו ומהותו מהתרנגולים אשר אנו רגילים בהם, הן בצבע החרטום (עי’ דרכי תשובה סימן פ”ב סק”ו, שהביא דברי הפוסקים שחרטום שחור הוי שינוי) ובצבע הרגלים (עי’ שו”ת אבני צדק לק”ז הייטב לב זצללה”ה יו”ד סי’ כט, ששינוי בצבע הרגלים הוי שינוי), הן בקולו שצועק בקול משונה יותר מתרנגולים הרגילים, והן בצבע הכרבולת שלו שהוא משונה בצבעו ותוארו, וכמו כן הוא עוף יעופף שלא כהרגלו של תרנגול המצוי אצלינו ובפרט לפי גודלו.

“כל זה ראיתי בעיני וכן העידו לפני כמה שוחטים מובהקים שעוף זה משונה בפרטים הללו מהעופות שהיו רגילים אצלינו ובדור העבר, ובכגון דא כבר הורה זקן ק”ז מרן הגה”ק הדברי חיים זצללה”ה (אבה”ע סי’ פ”ב, ובעוד כמה תשובות) ששינוי כזה צריכה מסורה מיוחדת על עוף זה ואין למידין מתרנגול לתרנגול”.

האדמו”ר קובע: “לכן הורינו הלכה למעשה שלא להכניס עוף זה בבית השחיטה דפה. וכך נגמר הדין על ידי גדולי המורים שבארץ הקודש ה”ה מעכ”ת הדר”ג שליט”א, ואתו עמו מכתבו הבהיר לאמיתה של תורה של ידידי הגאון הגדול המפו’ דרופתקא דאורייתא רבי משה שטרנבוך שליט”א ריש בי דינא רבא בירושלים עיה”ק, ובכן בודאי ישראל קדושים יתנזרו מבשר עוף זה בכל מקומות מושבותיהם”.

האדמו”ר מתייחס גם ללעז שניסו להוציא על עופות הפטם: “ובענין העופות הרגילים אצלנו זה עשרות בשנים, ירד ירדנו מלפני קרוב לעשרים שנה באלה מסעי יחד עם רבנים גדולי תורה והוראה שליט”א למקום גידול התרנגולים והעופות לברר כל פרט ופרט לאשורו, ותיקונים גדולים עשינו על מקור מוצא העופות הנשחטים פק”ק, בפיקוח תמידי במשך כל השנים על משמר כשרות העופות שיהא ראוי לעלות על שלחן אחב”י המהדרין בכשרות”.

האדמו”ר מציין כי גם בשבוע האחרון ישב עם חברי בית הדין “ובררנו בבירור גמור אחרי כמה חקירות ודרישות, בירור אחר בירור, שהעופות הללו כשרים ומהודרים ואין עליהם שום ערעור או חשש כלל, ואדרבה הם הם העופות שיש להם המסורה ועלו על שלחן מלכים מאן מלכי רבנן גדולי הדור מאז ומקדם”.

האדמו”ר יוצא המערערים ומדגיש כי ההכרעה בנושאים אלה נתונה רק ל”גדולי תורה והוראה עם מסורת העבר הנושאים בעול הציבור.. להם משפט הבכורה וגודל האחריות”,  ולא “כל אברך וצורב שיש לו עט סופר”.

סאטמר, בראקל

סאטמר, בראקל

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות