‘מחר יאסרו ביצים?’ הגרמ”מ קארפ נגד המצאת האיסורים החדשים

אליעזר היון
|
ה' אלול התשע"ז / 27.08.2017 10:07
אחרי הפרסומים כי עופות הפטם אינם כשרים, אלא בדיעבד – מעיד הגרמ”מ קארפ: “ראיתי מודעה בשם גדולי פוסקי דורינו ובראשם מרן הגרי”ש אלישיב זצ”ל אשר היתר העופות הוא בדיעבד, ולכתחילה יש לאכול תרנגולי הודו ושצריכים לחפש אחר זן טהור בעוף – הנני להודיע שהם דברי שקר”

הגאון רבי משה מרדכי קארפ, מבכירי הפוסקים ותלמידו המובהק של הגרי”ש אלישיב, פרסם מכתב חריף נגד הניסיונות לטעון כי עופות הפטם ‘הרגילים’ כשרים רק בדיעבד וקובע כי אלו ‘דברי שקר’.

“כאשר ראיתי מודעה בשם גדולי פוסקי דורינו ובראשם מרן הגרי”ש אלישיב זצ”ל אשר היתר העופות הוא בדיעבד, ולכתחילה יש לאכול תרנגולי הודו ושצריכים לחפש אחר זן טהור בעוף, הנני להודיע שהם דברי שקר, באשר שמענו ממרן הגרי”ש אלישיב זצ”ל שאין חשש בעופות שלנו ומותר לכתחילה לאוכלם, ורבינו זצ”ל היה אוכלם עד סוף ימיו”.

הגרמ”מ קארפ מעיד שגם שאר הגדולים שהוזכרו באותן מודעות אכלו את העופות עד סוף ימיהם ולא הידרו אחר תרנגול הודו. גם הסטיפלער זצ”ל היה אוכל עופות אלו, וכן בנו הגר”ח קנייבסקי “אוכלם עד כהיום הזה”, כותב הרב.

בהמשך מתייחס הפוסק הבכיר לסוגיית עוף ה’בראקל’ ומציין כי איננו יודע ואינו נכנס לנושא זה.

בסיום המכתב תוקף הרב קארפ בחריפות את תופעת ‘הפסקים החדשים’, כאשר ”חדשים לבקרים צצים פסקים חדשים אשר לא ראינו אצל גדולי רבותינו ובוודאי לא בתור הוראה לרבים”.

הרב קארפ מדגיש: “גם מי שהחמיר לעצמו בצינעה לא הורה כן בשום אופן לשואלים… ומי שרוצה לנהוג חומרא לעצמו בדבר תבא עליו ברכה, אך לא יפרסם אזהרות ואיסורים לאחרים, וכעת אוסרים את בשר העופות הנהוג היתר אצל כל גדולי ישראל עד היום הזה…  ומחר יאסרו את הביצים בכלל ישראל, וכאילו בטלה תורה ומסורת מישראל, ואין מי שימחה ואנו דור יתום”.

הרב קארפ