מי אשם בחילול שבת? בן צור: כץ אחד מזמין עבודות, השני מאשר

חיים בוזגלו
|
ל' אב התשע"ז / 21.08.2017 21:07
למרות איומי החרדים – עבודות הרכבת נמשכות בשבתות • בראיון לחרדים 10 מזהיר ח”כ יואב בן צור מוועדת המעקב’: “נתניהו והליכוד נשענים על היציבות של שס ויהדות התורה. יש מספיק אמצעים למגר את תופעת חילולי השבת” • “מצפים מנתניהו להטמיע את המחויבות לשבת בקרב השרים”

לפני חודשיים הוקם על ידי הסיעות החרדיות בכנסת ‘צוות מעקב’ של ארבעה ח”כים, שתפקידו לעקוב ולפקח על אישורי העבודות בשבת.

אחד מחברי הצוות הוא יו”ר סיעת ש”ס בכנסת – ח”כ יואב בן צור.

ביום חמישי האחרון שיגרו  חברי ‘צוות המעקב’ של הח”כים החרדים מכתב  אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, בבקשה שיורה על ביטול עבודות התשתית ברכבת ישראל בשבת. הח”כים ציינו כי העבודה בשבת במרחב הציבורי פוגעת בסטטוס קוו ומפרה הסכמים קואליציוניים והבטחות שהעניק נתניהו לחרדים.

• שלום לח”כ יואב בן צור. יש איזשהו חדש? בשורה חדשה מעבר למכתב?

“זו השעה שאנחנו מצפים לתגובה מראש הממשלה ואנחנו מקווים שינהג באחריות כלפי הקואליציה שלו”.

• מה זה אומר? שיש דרך למנוע חילולי שבת להבא?

“מאז שקמה ועדת הארבעה עבודות התשתית שוקפו לציבור ואף צומצמו באופן משמעותי. יחד עם זאת, אנחנו גורסים כי מתקיימות עבודות שאינן בגדר פיקוח נפש ושאינן מתואמות מולנו כפי שהובטח”.

•  בעקרון, כשהתחילו הדיבורים על הוועדה, ועוד לפני הקמת הוועדה, אחד הסיכומים היו שלא ייצאו הודעות לתקשורת או הודעות לציבור על זה שיש חילולי שבת. זה לא קרה.

“זה הודעות של המשטרה או של הרכבת. הם הודיעו שכל השבוע לא יהיו רכבות עד לבית יהושוע או משהו דומה. צריך לטפל גם בזה. אבל מה שחשוב הוא שלא יבוצעו עבודות בשבת, לא רק שלא ייצאו הודעות על זה…”

•  ברור. אבל זה היה חלק מהסיכומים.

“לא שמעתי על דיבורים כאלו שלא תצאנה הודעות”.

• בראיון הקודם שערכנו בחרדים 10 אמרת לי שיש רעיון להביא עובדים זרים, וכך יוכלו להמשיך את ביצוע העבודות. מה קרה עם זה?

“רוב העובדים שעובדים שם הם עובדים זרים, פרט לאנשים שקשורים לבחינה הביטחונית שלא הצליחו להשיג מי שיעשה את זה, כמו הסיפור של רמזור המסילות וכדומה”.

•  ואם כך, אם זה עובדים זרים, איפה הבעיה?

“אנחנו חושבים שעדיין יש יותר מדי עובדים שעובדים שם. אנחנו צריכים לבדוק מה הבדיקות שעושים שם. צריך לתת גם היתרי עבודה לגויים, זה לא שלעובדים זרים מותר לעבוד בלי היתרים. אבל כשנותנים היתרים, נותנים נגיד 50 או 60 היתרים, ואנחנו צריכים לדעת בוודאות שבהיתרים הללו לא מעורבים גם יהודים.

גם אם רק 20 או 30 אחוזים הם יהודים. ברכבת טוענים שהם מנסים לצמצם למינימום את מספר היהודים העובדים בשבת, רק לאלו שזקוקים להם מבחינה ביטחונית, או שאי אפשר לתת את העבודה הזו לגויים או שאין גויים שיודעים לבצע את העבודה. אבל הם טוענים שהם משתדלים להעסיק רק עובדים זרים בשבתות. משתדלים”.

•  זה אומר שבעצם חלק מהדרישות שלכם הם שיהיו מאה אחוז של עובדים זרים.

“קשה לומר מאה אחוז, אפשר לומר רוב, אבל גם זה עדיין לא המצב לצערי. לא שאני מאושר מזה שעובדים בשבת, גם עובדים זרים. זה גם פוגע בצביון היהודי של השבת. אבל זה פחות חמור מהבחינה ההלכתית, זה ברור”.

•  מיד אחרי חילול השבת הראשון, עוד בתקופה ההיא של הישיבה בוועדה, שמעתי גם אותך וגם אחרים בהצהרות על כך שלא כדאי לנסות את הציבור החרדי – כי לא יישבו על כך בשתיקה. במה, בעצם, זה מתבטא?

“נתניהו והליכוד נשענים על היציבות של ש”ס ויהדות התורה בקואליציה, אנחנו שותפים נאמנים, אך אם יפגעו בערכים שלנו ובהסכמים קואליציוניים – יש לנו מספיק אמצעים פוליטיים למגר את תופעת חילולי השבת ולא פעם השתמשנו בהם. בכל צעד שנעשה, אנחנו נתייעץ עם מועצת חכמי התורה ונפעל על פי החלטתם”.

• אין כרגע רעיון לפרוש מהממשלה.

“אנחנו עושים צעדים של הידברות וכשיהיו החלטות לצעדי ההמשך באישורם של חברי מועצת חכמי התורה נצא בהודעה מסודרת לתקשורת. אני מבקש להזכיר שבשביל להשיג מטרות לא בהכרח צריך לפרוש מהקואליציה. אפשר לנקוט צעדים חכמים מתוך הבית. אנחנו בהחלט מצפים מראש הממשלה להתערב בסוגיה ולהטמיע את המחויבות לשבת בקרב השרים שלו”.

• מי בעצם היום מבחינתך האחראי על חילולי השבת? כי בהתחלה מי שסומן כאחראי לכך היה השר ישראל כץ, אבל הוא בא ואמר: אני לא זה שמעניק את ההיתרים לעבודה בשבת.

“אין דבר כזה. אתה מזמין עבודה! הרכבת מבקשת לעבוד בשבת, אתה בא לשר העבודה והרווחה ומבקש היתרי עבודה בשבת. או שאתה נותן או שלא”.

•  דיברתי על השר ישראל כץ, אתה מדבר על שר הרווחה חיים כץ.

“שניהם אחראים. זה מבקש את העבודות, וזה מאשרן. שניהם נושאים באחריות מבחינתי. כשחיים כץ רצה שלא יהיו עבודות, לא נתן היתרים ובאותה שבת לא עבדו. ברור שחיים כץ יכול לעצור את זה, אבל משרדו של השר ישראל כץ הוא שמזמין את העבודות”.