במשטרה רצו לחקור השוואת הגיוס לאושוויץ – אבל ניצן קבע: לא פלילי

בחוברת 'תדריך למתייצב' שהופצה לפני שנה במגזר החרדי, נערכה השוואה בין לשכת הגיוס ל"מאבחנים בשערי מחנות המוות של אושוויץ" • המשטרה רצתה לחקור בחשד להסתה אבל פרקליט המדינה לא אישר
חיים טוויל
כ"ד אב התשע"ז / 16.08.2017 20:13

כבר לפני יותר משנה הופצה בריכוזים החרדים חוברת צבעונית מושקעת, תחת הכותרת ‘תדריך למתייצב’, בה העניקו המחברים שלל עצות ו’טיפים’ לצעיר החרדי הנדרש להתייצב בלשכת הגיוס, “כדי שתעבור את ההתייצבות בשלום”.

“אתה בן ישיבה אתה נזר הבריאה, אתה נקלע בסערת התקופה ללשכת האפסים”, נכתב בהתייחסות ללשכת הגיוס.

בין שלל התיאורים, נמצא בתוך החוברת גם ציטוט חריג: “בשעה הקרובה בוחנים כל חיוך וכל משפט שלך, כדי לתת לך אבחון קטלני בדומה ל’מאבחנים’ בשערי מחנות המוות של אושוויץ שבחנו את מצבו של כל נער, כל שינוי קל שבקלים יכל לקבוע את גורלו למות”.

לפי דיווח של יאיר שרקי בחדשות 2, במשטרה ביקשו לפתוח בחקירה פלילית בחשד להסתה, אך מכיוון שמדובר בעבירות של חופש הביטוי, נדרש לכך אישור של פרקליטות המדינה –  אישור שלא התקבל עד כה.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן פנה במכתב לפרקליט המדינה שי ניצן בו תהה על סיבת העיכוב.

“כפי שהתבטאתי בעבר אני חושב שיש לבחון מחדש את ההסדר ההיסטורי לפיו הפרקליטות היא בעלת הסמכות הבלעדית לאשר את עצם הפתיחה בחקירה בעבירות מסוג זה”, כתב ארדן. “אני מתקשה להבין כיצד לוקח זמן כה רב לבדיקת חוברת שיש בה על פני הדברים משום הסתה להשתמטות”.

גם ח”כ אבי דיכטר פנה לפרקליט המדינה שי ניצן – שאמר בתגובה כי אין מקום להליך פלילי.

“בעקבות פנייתך אותרו תכני החוברת על ידי המשטרה והדברים הועברו לבחינתנו”, נכתב במכתב ששיגר ניצן לדיכטר. “אשר להתבטאות אותה ציינת, הרי שזו אכן מעוררת שאת נפש, אם זאת נוכח מדיניותנו לפיה על התביעה כללית ורשויות האכיפה לנהוג בריסון ובזהירות מוגברת בנקיטת צעדים של חקירה והעמדה לדין בגין פרסומים, לא מצאנו מקום לנקוט בהליך פלילי ביחס לאמירות נגד החיילים המופיעות בחוברת.

“במקביל העברנו את החוברת להתייחסות הצבא ולאחר קבלת התייחסותם נוכל לגבש עמדה ביחס לאפשרות פתיחה בחקירה ביחס להיבטים אלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מאיר
    16/08/2017 21:27
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. באמת לא מובן מה הקשר בין זה להסתה, אמירות קשות הרבה יותר שקוראות במפורש לפגיעה פיזית בחרדים לא נחקרו בטענה של חופש הביטוי.