ר’ ישראל קרישטל ז”ל:, היהודי המבוגר בעולם נפטר בשבת בגיל 114

ר' ישראל קריסטל ז"ל שהוכתר על ידי גינס כאדם המבוגר בעולם - נפטר לבית עולמו בגיל 114 שנים • קרישטל, שנולד בשנת תרס"ג איבד את אשתו וילדיו בשואה, ולפני כשנה חגג את בר המצווה שלו - אותה לא חגג בשל מלחמת העולם הראשונה
אליעזר היון
כ"א אב התשע"ז / 12.08.2017 21:10

ר’ ישראל קרישטל, האדם המבוגר ביותר בעולם על פי גינס – הלך לעולמו בשבת בגיל 114.

קרישטל ז”ל, יצרן ממתקים במקצועו, נולד בכ”ג באלול תרס”ג בכפר ז’רנוב הסמוך ללודז’ שבפולין.

כשהיה בן 10 נפטרה עליו אמו וכשנה לאחר מכן גויס אביו לצבא, עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. ב–1940 הוא גורש עם אשתו חיה־פייגה ושני ילדיהם לגטו לודז’, ובאוגוסט 1944 נשלח למחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו.

בעת שהגיע לגיל מצוות, בשלהי שנת תרע”ו, המלחמה הייתה עדיין בעיצומה ואביו נחשב כנעדר, לאחר שנפל בשבי הרוסי. בסיום המלחמה חזר האב, לאחר 4 שנים תמימות בשבי, אך נפטר זמן קצר לאחר מכן.

בשואה חווה את זוועות גטו לודז’, שם נפטרו שני בניו, ומחנה המוות אושוויץ, שם נרצחה אשתו מאוחר יותר.

מיד לאחר המלחמה הקים את ביתו מחדש, ובשנת תש”י עלה לארץ ישראל, בה חי עד ליומו האחרון.

לפני כשנה דווח בחרדים 10, כי קרישטל חגג באיחור של 100 שנים את שמחת הבר מצווה שלו, אותה לא חגג במועדה המקורי בשל מלחמת העולם הראשונה – כשבכך שבר קרישטל שיא גינס נוסף: מלבד היותו האיש המבוגר ביותר בעולם, הוא גם היה חתן בר המצווה הקשיש ביותר בהיסטוריה היהודית.

בתו של חתן השמחה סיפרה כי בחגיגה המרגשת השתתפו כ-100 מבני משפחתו ומכריו של האב הקשיש, שהצליח לשרוד גם את השואה האיומה.

הלוויתו תצא במוצאי שבת בשעה 22:30 משער ברוש בבית העלמין בחיפה.

משפחתו מסרה: “אנחנו סמוכים ובטוחים שהלך לעולמו בלב שקט ביודעו שיזכה לנחלת קבר בארץ ישראל. רוב האנשים שהכיר לא זכו לקבר, וודאי שלא בארץ ישראל”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס עם צאת השבת ופטירתו של קרישטל: “העובדה הזו כשלעצמה מדהימה, אבל היא הופכת משמעותית עוד יותר כשמתחשבים בכך שישראל שרד את השואה.

“ישראל מסמן את נצח ישראל. בשנה שעברה שמחנו לאחל לישראל מזל טוב ליום הולדתו ה-113. משפחתו האוהבת חגגה לו אז בר מצווה, מאה שנה אחרי שהשמחה הזו נמנעה ממנו בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה. אני מבקש להשתתף בצער משפחת קרישטל. יהי זכרו ברוך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות