אייכלר ‘נתן בראש’ והכריז על הקמת מדינה חילונית בארץ ישראל • צפו

ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין, התכנסה לדיון על 'הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת' • ח"כ ישראל אייכלר נשא דברים נרגשים: "רק בשבת מותר להפר את החוק?"
אריה ריבקינד
י"ח אב התשע"ז / 09.08.2017 21:12

בעיצומה של הפגרה בכנסת,התכנסה היום (רביעי) ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בראשות ח”כ דב חנין לדיון על ‘הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת’.

סביב שולחן הוועדה התאספו חברי כנסת ופעילים חברתיים פורצי גדר, המפעילים תחבורה ציבורית בשבת.

במהלך הדיון נשא ח”כ ישראל אייכלר דברים נרגשים, כשהוא בולם את טיעוניהם של חברי הוועדה.

עוד בטרם עלה הטיעון הערכי, תקף אייכלר את הצביעות המשפטית הנוהגת איפה ואיפה: כשמצד אחד עוצרים נהגים פרטיים שאוספים נוסעים בתחנות ציבוריות בשאר ימות השבוע, וכשזה מתרחש בשבת – המדינה מעלימה עין.

“אני רוצה לשאול שאלה”, אמר אייכלר. “אם נארגן קבוצה שיתופית של נהגים שיאספו נוסעים שממתינים באמצע השבוע בתחנות בקור ובשמש, מבלי שהם מקבלים מענה ראוי ממפעילי התחבורה המורשים – מה יעשו המשטרה והפקחים? מיד יעצרו את הנהגים.

“אם משרד התחבורה מתעלם מהפרת החוק בשבת, אני כבר קורא לנהגים לבוא לתחנות ציבוריות בימות החול ולאסוף נוסעים שממתינים שם. אם המדינה תתעלם ותאפשר את זה באמצע השבוע, נוכל לדון בנושא הערכי של השבת. אבל קודם כל, יש פה עוול חוקי ואזרחי שבאמצע השבוע כופים את המונופול של חברות התחבורה שאינן מספקות את השירות כפי שנדרש מהן, ורק בשבת מותר להפר את החוק”.

אייכלר תקף את האבסורד הבלתי אפשרי שבו הוועדה מקיימת דיון על פעילות לא חוקית מול אנשים שמפרים את החוק מדי שבת: “על פי בסיס הטיעון הזה, אקיים דיון בוועדה לפניות הציבור על העלאת נוסעים באופן פיראטי בשאר ימות השבוע ושיבוא היועץ המשפטי ויגיד שאסור לי לדון בדברים בלתי חוקיים. זה בדיוק מה שעושים כאן עכשיו”.

הטונים סביב שולחן הוועדה החריפו כשאייכלר הטיח דברים קשים במשתתפי הדיון: “אני לא מדבר בכלל על השבת עצמה, שאנו כיהודים מאמינים שהקב”ה נתן לנו את השבת כמתנה ואסור לנסוע בכלל, גם לא במונית, גם לא לעשן. אבל מייסדי הציונות, לא אני, הם קבעו שיהיה צביון יהודי למדינה.

“דיזינגוף, ראש עיריית תל אביב, עמד בעצמו לשמור שלא יכנסו רכבים לעיר בשבת. לנו כשומרי תורה, שמירת השבת הוא דבר מובן מאיליו, אבל עכשיו דנים על צביון המדינה. מה שנשאר מהצביון היהודי במדינה זה שאין תחבורה ציבורית בשבת. גם יהודים לא דתיים רוצים צביון יהודי, הם רוצים להרגיש אווירה של שבת. אם אתם רוצים לאפשר כאן תחבורה ציבורית בשבת, תכריזו על מדינת כל אזרחיה ללא שום זיקה לדת”.

אחד ממשתתפי הדיון הציג את עצמו כמצביע ליכוד, ואמר כי הוא סבור שעל המדינה לאפשר לאזרחיה לנסוע בכל זמן שיחפצו.

בעוד הרוחות סוערות השיב לו אייכלר מיניה וביה: “אתה בוחר בליכוד? מה אמר מנחם בגין בכנסת כשהפסיק את טיסות אל-על בשבת? הוא ציטט את דבריו של אחד העם ‘יותר מששמרו ישראל את השבת – שמרה השבת על ישראל’, הדגל הישראלי לא יתנוסס בשמי אירופה בשבת, כי זה יהיה חילול כבודה של מדינת ישראל”.

את דבריו סיים  אייכלר: “אתם רוצים לבטל את הצביון היהודי של המדינה? תפסיקו את המלחמה בערבים, ותכריזו על מדינה חילונית ודמוקרטית על פני כל הארץ מן הים ועד הירדן.”

ובפרפרזה לדבריו של דוד בן גוריון אמר: “אני מכריז בזאת על הקמת מדינה חילונית בארץ ישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גזען נאלח שתוק
    14/08/2017 13:05
    מי אתה בכלל
  1. לא גזען ב”ה