אדוני הפקח, הידעת שבזכות ישראל אייכלר אין יותר את הקנס המטופש

אזרחים רבים התלוננו: למרות ששילמו את מלוא הסכום - קיבלו קנסות רק משום שהרב-קו לא היה רשום על שמם • אייכלר: "מדוע שונה כרטיס הרב-קו מכרטיסיית הנייר?" • משרד התחבורה הסכים - ושינה את הכללים
אריה ריבקינד
ט"ו אב התשע"ז / 07.08.2017 19:28

מאז החל השימוש ברב קו כתחליף לכרטיסיית הנייר, הונחו על שולחן הוועדה לפניות הציבור מאות תלונות על קנסות בגין שימוש ברב קו שאינו אישי.

אזרחים רבים התלוננו, כי למרות ששילמו את מלוא הסכום הנדרש על כרטיס נסיעה באוטובוס או ברכבת, כמו בכרטיס אשראי, קיבלו קנסות רק משום שהרב-קו המשולם בכסף מלא, איננו רשום על שמם אלא על שם בן משפחה או חבר.

בהנחיות של מפעילי התחבורה אכן נכתב כי השימוש בכרטיס הרב-קו הינו אישי, אך הוועדה לפניות ציבור החליטה שאין שום היגיון להפריד בין כרטיס רב-קו לכל כרטיס אשראי.

לפי הוועדה, זה עוול שאזרחים יקבלו קנס על סך 180 שקלים רק בגלל שהכרטיס המשולם, רשום על שם מישהו אחר. “בסופו של יום, שילמתי את סכום הנסיעה במלואה, מדוע חשוב שהכרטיס יהיה דווקא על שמי. זהו עניין בירוקרטי מעיק ומיותר”, נכתב באחת התלונות שהגיעו לידי הוועדה.

יתירה מכך: הורים למשפחות ברוכות ילדים, התלוננו על כך שאם ילד אחד איבד כרטיסו, אי אפשר לשלם בכרטיס דומה של אחיו. הם נדרשים לשאת עמם מספר רב של כרטיסי רב-קו בזמן שיכלו להסתפק בכרטיס אחד, באמצעותו יוכלו לשלם עבור כולם.

בעקבות ריבוי התלונות על תופעה שאיננה חד-פעמית, פנה יו”ר הוועדה ישראל אייכלר למשרד התחבורה ודרש להורות על ביטול הקנסות על שימוש בכרטיס שאינו אישי.

אייכלר העלה את הנושא מעל בימת הכנסת ובדיוני הוועדה – ושאל: “מדוע שונה כרטיס הרב-קו מכרטיסיית הנייר בה יכלו להשתמש כמה ילדים יחד או כמה מבוגרים יחד?”

אייכלר

צילום: Hadas Parush/Flash90

לאור פנייתו הודיע משרד התחבורה בימים אלו במכתב רשמי לוועדה על הפסקת מתן דו”חות במקרים אלו. “אנו פועלים בימים אלו לרענן את ההנחיות בקרב כלל מפעילי התחבורה הציבורית בדבר מניעת מתן קנס לנוסע אשר עשה שימוש בכרטיס רב-קו שהוא אינו בעליו, ובתנאי שלא טעון בו הסדר נסיעה שכולל הנחה או מנוי תקופתי”.

על פי מה הפרטים שיפורסמו בימים הקרובים, נער או אזרח וותיק יוכלו להשתמש ברב-קו של נוסע מקבוצת גיל דומה, הזכאי להנחה דומה.

זאת בהתחשב בכך שעל הפקח מוטלת החובה לזהות את גילם המשוער. במקרה של סטודנט שיעשה שימוש בכרטיס של סטודנט אחר, כאן ניתנת הרשות לפקח להפעיל את שיקול דעתו. באם יחליט לתת דו”ח, רשאי הנוסע להגיש ערעור למשרד התחבורה ובאם אכן יימצא זכאי כסטודנט – הקנס יבוטל.

ח”כ אייכלר: “סוף סוף לאחר תקופה ארוכה של גרימת סבל רב לנוסעים, ללא הצדקה מתקנים את המעוות. מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. נקווה שבקרוב נשמע על הטמעת ההנחיה שכל אדם יכול לנסוע עם כרטיס רב-קו, אם קיבל רשות מבעל הכרטיס, גם אם לא הוא בעליו. זאת בתנאי שהנוסע זכאי לאותה הנחה ובאותו קבוצת תעריף כמובן”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות