נתניהו הציע: סיפוח ‘גושים’ תמורת ואדי ערה • ח”כים ערבים מבוהלים

יוני גרין
|
ה' אב התשע"ז / 27.07.2017 23:44
נתניהו שוחח לאחרונה עם שליחיו של הנשיא האמריקני והציע להם לספח גושי התיישבות תמורת העברת שטחי ואדי ערה לרשות הפלסטינית • ליברמן, שהציע הרעיון לפני הבחירות: “ברוכים הבאים למועדון” • הח”כים הערבים: “מסע ההסתה והדה-לגיטמציה”

המשא ומתן עם הפלסטינים נראה רחוק, אך לפי דיווח בחדשות 2, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לאחרונה עם שליחיו של הנשיא האמריקני טראמפ למזרח התיכון והציע להם כי ישראל תספח גושי התנחלויות, תמורת העברת שטחי ואדי ערה לרשות הפלסטינית.

הצעתו של נתניהו נחשבת לחריגה, ואף ראש ממשלה לא הביע בעבר נכונות לוותר על היישובים הערביים בישראל במסגרת הסכם שלום עתידי עם הפלסטינים. זו הפעם ראשונה שראש הממשלה מציע עסקה כזו.

עם זאת, ההצעה להעביר את ישובי ואדי ערה לשלטון מדינה פלסטינית עתידית מהווה נדבך חשוב במצע הפוליטי של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שהציע תכנית דומה במהלך מערכת הבחירות האחרונה.

ליברמן צייץ בתגובה לידיעה בחשבון הטוויטר שלו את תמיכתו בתכנית שהציג ראש הממשלה – וכתב: “ברוכים הבאים למועדון”.

במסגרת ההצעה לא ברור אם נתניהו תכנן גם לשלול את אזרחותם של תושבי וואדי ערה, אשר מחזיקים באזרחות ישראלית, דבר שיכול להוות בעיה חוקתית, ואם לא מה תהיה השפעת החוק.

חבר הכנסת ד״ר יוסף ג׳בארין, תושב אום אל פחם, תקף בחריפות את ההצעה של נתניהו: ״נתניהו לא מפספס שום הזדמנות להמשיך את מסע ההסתה והדה-לגיטמציה שלו נגד הציבור הערבי ונגד הנהגתו. בדרך הוא מפגין גם הרבה בורות בהשוואה שהוא עושה בין האזרחים הערבים לבין המתנחלים. האזרחים הערבים קיבלו את אזרחותם בישראל לא בחסד מהממשלה אלא בזכות העובדה שהם מתגוררים במולדתם. זאת בניגוד מוחלט למתנחלים בגדה המערבית ששוהים שם באופן בלתי חוקי על אדמות שהם גזלו בכוח מבעליהם הפלסטינים”.

ג׳בארין הוסיף: “הלכה למעשה, נתניהו קורא לביצוע שני פשעי מלחמה: טרנספר כפוי לאזרחים הערבים, וסיפוח התנחלויות לא חוקיות. גורלם של פושעי מלחמה יהיה בבית הדין הפלילי בהאג”.

ח״כ עאידה תומא-סלימאן תקפה גם היא: “יצא השד מהמרצע ונתניהו הראה את פניו האמיתיות כלפי האוכלוסיה הערבית. מה שהיה תוכנית של ליברמן אומץ על ידי ראש הממשלה.

“תושבי עארה לא רק אזרחי המדינה, הם גם ילידים היושבים על אדמתם, ואין להשוות אותם עם מתנחלים היושבים על אדמת עם אחר. אנחנו האזרחים הערבים איננו חלק מכל משוואה כזו ואיננו מוכנים לשלם שוב את המחיר של מדיניות הכיבוש וההתנחלויות”.