‘הפונדק’ הציע ללמדנים: ‘סיומים’ תמורת ארוחות חינם • מה הם ענו?

הבעלים של מסעדת 'הפונדק' בבני ברק הציע לבחורי ישיבה 'דיל': כל בחור שיעשה 'סיום' על מסכת במסעדה - ובכך יאפשר למשתתפי ה'סיום' לאכול מאכלי בשר בתשעת הימים, יקבל ארבע ארוחות חינם • הבחורים התקשרו ל'קו ההלכה' לשאול כיצד עליהם לנהוג • ומה ענו להם?
יוסף גרינבוים
ד' אב התשע"ז / 27.07.2017 01:13

 הצעה שאי אפשר לסרב לה? הבעלים של מסעדת ‘הפונדק’ בבני ברק, הממוקמת ליד ישיבת ‘ארחות תורה’, הציע לתלמידים מהישיבה הצעה: כל בחור שיעשה ‘סיום’ על מסכת במסעדה – ובכך יאפשר למשתתפי הסיום לאכול מאכלי בשר בתשעת הימים, יקבל ארבע ארוחות חינם, כאשר כל מנה כוללת צ’ולנט, דגים, ‘קוגלים’ ושאר תופינים מהמיטב של המסעדה.

בעלי המסעדה, מצידו, ביקש מבחורי הישיבה אליהם פנה כי יערכו את הסיומים בצורה רצינית ולפי ההלכה, היות ו”אנשים יראי שמים יאכלו על סמך זה – ואני לא רוצה להכשיל”.

תלמידים להם הוצעה ההצעה פנו אל הגאון  רבי מרדכי בונים זילברברג, רב שיכון ה’ בבני ברק – שאסר, כיון שלדבריו רק מי שקשור ל’סיום’ יכול לאכול לאחר מכן בשר.

שני בחורים נוספים התקשרו ל’קו ההלכה’ של בית הדין של רבי ניסים קרליץ, כדי לברר כיצד עליהם לנהוג.

הפונדק

אחד מהם מספר בשיחה עם חרדים 10: “יש הלכה שאם עושים ‘סיום’, אז צריך לסיים בתשעת הימים בצורה אמיתית ובמקרה, ולא סיימת ללמוד לפני – וחיכית. סיבה נוספת למה אסור: מתירים לאכול בשר בתשעת הימים רק למי שקשורים ל’, ולא הזדמנו סתם כך אל המקום. ודבר נוסף: מותר לאכול בשר רק למי שנהג לחגוג עד היום ‘סיום’ עם מאכלי בשר, ולא שפתאום כעת, בתשעת הימים ‘חגיגה’ – סיום עם בשר.

“ואצלנו הבוחרים”, הוא מציין, “עושים בדרך כלל סיום על רוגלעך…”

בעקבות כך, החליטו בעלי ‘הפונדק’ לבטל את הסיומים המתוכננים.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מנהג החסידים
    27/07/2017 01:48
    מוטי
  1. חשוב לי לציין שבכתבה זה נראה שזה לא בסדר לאכול בשר בסיום מסכת רק בתנאים מאוד מחמירים
    אצל החסידים דווקא ידוע שנוהגים בתשעת הימים להרבות בסעודות ובסיומים והרבה רבנים הקילו בעניין הזה כי השמחה מקרבת את בניין בית המקדש