זעקת המס על הרכבים מהעבודה • גפני: “מרגיש שמתחיל מרד ציבורי”

צוות מטעם ועדת הכספים, בראשו יעמוד משה גפני, ייבחן את שיטת חישוב שווי השימוש ברכב מטעם מקום העבודה • גפני: "קיימת התמרמרות נרחבת נגד השיטה הקיימת" • יעקב אשר: "יש גם לבחון את הסוגיה של מי שלא נוסעים בשבת שמשלמים כאילו נוסעים שבעה ימים" • רשות המיסים: "השיטה צודקת ואין לשנותה"
אריה ריבקינד
ג' אב התשע"ז / 26.07.2017 13:41

צוות חברי כנסת מטעם ועדת הכספים ייבחן את סוגיית שיטת שווי השימוש ברכב ממקום העבודה או שמשמש לעבודה. כך הודיע הבוקר (רביעי), יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני, בתום דיון שנתבקש על ידי חברי הכנסת עודד פורר, קסניה סבטלובה ו יעקב אשר – בעקבות פרסומים על גביית יתר של מס, במיוחד מעובדי הצווארון הכחול.

עיקרי טענותיהם של חברי הכנסת שיזמו את הדיון היו: מדובר בעוד עניין פיסקאלי שנועד להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים ועל הדרך עושה עוול למאות אלפי עובדים, עצמאיים ושכירים.

לדיון הגיעו נציגים רבים מרשות המיסים, החל ממנהל הרשות, דרך מי ששימשו בעבר בתפקידים בכירים בה ונציגים אחרים. כמו-כן הגיעו לדיון נציגי התעשייה, יועצי המס, נציגי חברות במשק ועוד.

יו”ר ועדת הכספים דרש מנציגי רשות המיסים תשובות לגבי מהות השיטה בהתייחס לטכנאים שנוסעים ברכבים עמוסי ציוד טכני ולחילופין, לבעלי תפקידים בכירים שמקבלים רכבי שרד שמחייבים להיות ממוגנים והם נאלצים לספוג שווי מס גבוה במיוחד, כגון ראש הממשלה, יו”ר הכנסת וכדומה.

גפני פתח: “עניין הדיון איננו שווי השימוש עבור חברי כנסת המקבלים רכבי ליסינג וכן לא על עובדים ונהגים שלא נוסעים בשבת. אחרת ברשות המיסים אוהבים להדביק לנושא כותרות של חברי כנסת – ובכך להסיט את הדיון מהעניין העקרוני שנוגע למאות אלפי אזרחים”.

גפני לרשות המיסים: “אני רוצה תשובה לטכנאי שנוסע ברכב שבו יש צינורות והרכב הוא רכב יד שנייה או שלישית, אך מחייבים אותו, כאילו היה זה רכב יד ראשונה וכאילו הוא נועד לנסיעות פרטיות. הדיון איננו עוסק בחברי כנסת וגם לא על שומרי שבת, אלא בעצמאים ושכירים שנוסעים ברכב לצרכי עבודה וכן לגבי רכבים ממוגנים שנכפים על הנוסעים בהם. האם לא הגיעה העת לבחון את הנושא מחדש?!”

ח”כ עודד פורר: “זהו אחד הנושאים הכי מעיקים על ציבור העצמאים. נושא שווי המס הפך להיות מבחינת רשות המיסים והאוצר משהו פיסקאלי, יכולת קלה לגבות מס בלי שום קשר אם זה מס אמת או לא. עצמאי שרכבו משמש אותו רק לעבודה, כמו טכנאי מזגנים, כולו מלא צינורות בלוני גז וכלי עבודה, רכב שלא יכול לשמש את המשפחה ואשתו מחזיקה רכב פרטי, עדיין הרכב לא מוכר לו כרכב לצרכי עבודה בלבד.

“זה פוגע בוודאי בעוסקי הצווארון הכחול, אך גם מי שכל עבודתו לעשות הלוך חזור עם רכבו. מצד שני, אם יקנה רכב מסחרי גדול ויוקרתי, זולל דלק ומזהם בגודל מטורף, זה דווקא יוכר לו. זה הפך להיות אבסורדי, כי גם מתייחסים לערך הרכב כאילו היה חדש.

“אבסורד נוסף, מתקיים לגבי רכבים ממוגנים. יו”ר הכנסת מחויב ברכב משוריין ולא יכול לנהוג בו או בני משפחתו וראש הממשלה משלם שווי מס בלתי נתפס; 12 אלף שקל. אני מציע לשר האוצר נעשה תכנית נטו לעצמאיים ולשכירים ושישלמו נטו מה שמוציאים על הרכב. הפכו את העצמאים לפרה החולבת. יש פה מחאה ציבורית שמבעבעת והיא תגיע בסוף”.

ח”כ פורר קרא לגפני להקים צוות שיכלול נציגי ציבור.

ח”כ קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני: “שר האוצר מדבר על נטו למשפחה, אבל חייב לדאוג למשפחה בכל הממדים. משפחות עובדות קשה לפרנסתן עומדות במצב קשה מול האוצר שהוא כחומה בצורה. שיטת שווי שימוש מתעלמת מאופי השימוש ונתוני התפלגות השימוש הפרטי. עובדי הצווארון הכחול שמחזיקים את הכלכלה הישראלית על גבם נאלצים לספוג את המס הזה שהוא מס לא הוגן ולא מס אמת, רק כדי לממן הוצאות אחרות של הממשלה”.

ח”כ יעקב אשר: “יש גם לבחון את הסוגיה של מי שלא נוסעים בשבת שמשלמים כאילו נוסעים שבעה ימים. בביטוח מקיף הולך לפי שומרי שבת ולא שומרי שבת – ויש בזה היגיון, אז גם לגבי שווי שימוש ברכב צריך להשתנות בהתאם, כמו שהכנסת קבעה בחקיקה לגבי הביטוח”.

ח”כ איתן ברושי מהמחנה הציוני: “השאלה מה הממשלה רוצה? מה המדינה נותנת לעסקים הקטנים? על מה מתחשבנים? יש פה התנשאות של הפקידים. לוקחים מהעצמאים, בעיקר מהעסקים הקטנים, את חדוות הקיום והמוטיבציה לעבוד. לוקחים להם את כליי העבודה לצורכיי מיסוי”.

נשיא לה”ב, רועי כהן: “באתי לזעוק את זעקתם של כל העצמאים, על המדביר, על הגנן, השיפוצניק, מתקן מזגנים, כולם עושים שימוש ברכב שהוא למטרת עבודה בלבד ומשלמים שווי מס שהוא לא מס אמת. יש אטימות לתיקון של עיוות שכולם יודעים שאנחנו צודקים. זה מאבק צודק למיסוי ראוי והוגן”.

נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי: “השאלה כאן היא חלוקת משאבים כי מקצועית גרידא, המיסוי על רכבים הוא מיסוי ייתר. כיום יש טכנולוגיה למדידת נסיעות פרטיות ולכן ניתן להגיע למיסוי אמת”.

נציג התאחדות התעשיינים, משה אמור: “יש מערכות ניטור שמפשטות את העניין הזה לדעת מתי הנסיעה היא פרטית ומתי עסקית – וצריך לעשות זאת. מעבר לכך, במקרים רבים כמו שלי, המעסיק לא קונה רכב חדש כי העלויות גבוהות מאוד אלא רכב 3 שנים על הכביש וערכו נמוך יותר. ולכן נקודת המוצא שלוקחת בחשבון רכב חדש, זה פשוט לא הוגן”.

מנהל רשות המיסים, משה אשר: “אי אפשר לעקוב אחר כל נסיעה ולהחליט אם פרטית או עסקית ואחרי כל נהג אם נוסע בשבת או לא, לכן מדובר בקביעות נורמטיביות. בסיס החישוב לוקח בחשבון רכב בן 3 שנים ותרגמו את זה באחוזים. התחשיב נעשה על רכב בן 3 שנים ואחרי שעשו שווי תרגמו לחשב חדש. החישובים דווקא בחסר.

“לגבי המיגון-שיריון לרכבים נתקן ונחשב לפי שווי הרכב ללא המיגון. לגבי רכב מונית, מורה נהיגה או רכב אשכול, לגביהם ניתנו הקלות בחקיקה”.

נציג מטעם רשות המיסים, ומי שעמד בראש צוות שבחן את נושא שווי השימוש, בועז סופר: “מדובר בחישוב נורמטיבי ולכן לא נדרשת מערכת אם שימוש פרטי או עסקי. נסיעה מהבית למקום העבודה היא נסיעה פרטית גם לגבי שכירים וכדומה. הוגדרו רכב אשכול, מורה נהיגה ונהגי מוניות, שם ניתן מענה, כלומר מענה חלקי ומסודר. במקרים אחרים הרכב משמש שימוש נורמטיבי. אי אפשר לפתור כל בעיה אך 80% פתרו”.

מנהלת תחום מפקח ארצי ברשות המיסים, נטליה מירנצ’וב: “מתנגדים בתוקף לכל המכשירים למדידה פרטנית ומה שעומד זה הצהרה עצמית ואין לנו דרך לעקוב אחרי זה, יש אלפי נסיעות. זה לא ישים”.

יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני, סיכם: “אני מקים צוות מטעם ועדת הכספים שייבחן את הנושא ואני אעמוד בראשו. בנוסף יהיו חברים בו שני חברי קואליציה ושני חברי אופוזיציה. אני מרגיש שמתחיל מרד ציבורי בעניין הזה. יש זמן שאנשי ציבור צריכים לעשות חשיבה מחדש ואנחנו נושאים באחריות.

“אנשי רשות המיסים הם אנשי מקצוע ועושים עבודה טובה ויש גבייה גבוהה, אך צריך לבחון את הנושא. יתכן שנגיע למסקנה שנדרש שינוי דרמטי, או שהמצב נכון ואולי נדרש שינוי פרטני. ההחלטה תהיה כללית – האם יש קבוצות באוכלוסייה שאין להם הנאה פרטית מהרכב וגובים מהם שווי שימוש וכיצד מתרגמים את זה באופן מעשי. לישיבות הצוות יוזמנו גם נציגי ציבור”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות