“אני מצר, יצאה מהקשרה”: מנכ”ל הרבנות התנצל על הרשימה שחורה

מנכ"ל הרבנות הראשית, הרב משה דגן בדיון בכנסת: "אין רשימות שחורות של רבנים ברבנות הראשית, מדובר ברשימת תעודות נישואין שהוכרו או לא הוכרו ולא בזהות הרב שהוציא אותם" • "מתנצל בשם הרבנות מהרבנים שנפגעו מפרסום הרשימה"
אריה ריבקינד
ג' אב התשע"ז / 26.07.2017 12:28

פרשת ‘הרשימה השחורה’ של הרבנים בחו”ל: מנכ”ל הרבנות הראשית, הרב משה דגן, השתתף היום (רביעי) בדיון בוועדת העליה והקליטה של הכנסת – והצהיר: “אין רשימות שחורות של רבנים ברבנות הראשית. הרשימה שיצאה הינה רשימה של אוסף בקשות לנישואין שנדחו מסיבות טכניות”.

כפי שדווח בחרדים 10, הרב הראשי הגר”ד לאו נדהם לגלות כי ‘רשימה שחורה’ של 160 הרבנים מחו”ל הועברה, ללא שידע על כך, לארגון ‘עיתים’.

בעקבות דרישת הרב הראשי, זימן מנכ”ל הרבנות הראשית, הרב משה דגן, לבירור את הרב איתמר טובול, מנהל מחלקת אישות וגיור ברבנות הראשית – זאת לאחר שגרם לסערה בין לאומית בעקבות פרסום רשימת התעודות שכללה מידע שהכין על דעת עצמו.

בדיון בכנסת הוסיף המנכ”ל: “הרשימה יצאה מהקשרה, ואני קובל על ההתנהלות של עיתים בהקשר הזה. אני שמח שעיתים נמצאת ומאתגרת אותנו, אבל יחד עם זה צריך להיזהר שלא להפליג למקומות שליליים, ולא נכונים כפי שהם עשו במקרה הזה. היו סייגים ברורים לגבי הרשימה שנשלחה לעיתים: אין בהם שום פסילה אישית של רבנים, מדובר ברשימת תעודות נישואין שהוכרו או לא הוכרו ולא בזהות הרב שהוציא אותם”.

המנכ”ל התנצל: “אין ברשימה זאת לפסול שם של רב או לפגוע במעמדו ואני מצר מפה ומתנצל בשם הרבנות מהרבנים שנפגעו מפרסום הרשימה”.

המנכ”ל הדגיש: “זאת רשימה של רבנים שהוציאו תעודות נישואין שנפסלו –  ואני מדגיש: תעודות נישואין ולא של גיורים כמו שהוצג בתקשורת על ידי עיתים. ישנם פרמטרים לאישור תעודות של רבנים בחו”ל וזאת בעקבות מצבים של זיופים. לדוגמא קיבלנו תעודה שנחתמה על ידי רב שכבר נפטר בתאריך המופיע, או כתובות שנחתמו על ידי עד אחד או עדים פסולים ועוד”.

ח”כ מוטי יוגב אמר בוועדה: “אנו רוצים לשמור על אחדות עם ישראל והרבנות הראשית צריכה לעשות את זה וזהו תפקידה לעשות את זה. תפקידה ואחריותה של הרבנות הראשית, לבדוק תיקים כאלו של נישואין וגיורים כי זהו תפקידה ואחריותה, אם נפסיד את זה – עם ישראל כבר לא יהיה אחד. כוחה של הרבנות הראשית צריך להישמר. אולי יש מקום לתוספת רגישות אבל אסור לפגוע בכוחה.

“יכול להיות שיש רב שנפגע כי שמו השתרבב לרשימה, יכול להיות שהוא נפסל מסיבות של כתובות או אישורי נישואין, כי ברבנות ראו דברים בעייתיים בתעודה וזה לא אישי כלפי הרב”.

יצוין כי לאחר הכחשת הרבנות הראשית כי “אין ולא הייתה רשימה של רבנים לא מוכרים” – אמר הרב ד”ר שאול פרבר, יו”ר ארגון ‘עתים’ שחשף את ‘הרשימה השחורה’: “צר לנו שהרבנות הראשית בוחרת לברוח מאחריות. ראשית, בניגוד לנכתב בהודעת הרבנות, מנכ”ל הרבנות ידע על הוצאת הרשימה השחורה, משום שהוא היה מכותב לדוא”ל בו נכללה הרשימה.

“כמו כן, הבעיה איננה פקיד זו או אחר ברבנות, הבעיה היא מערכתית ולכן צר לנו שהפכו פקיד לשעיר לעזאזל. לבסוף, יהדות ארה”ב זועמת ובצדק. ישנה אכן רשימה שחורה של רבנים שנפסלו סתם כך ללא כל סיבה אמיתית. יש לזכור שמאחורי כל אחד מהרבנים ברשימה יש זוגות שנדחו על ידי הרבנות ולא קיבלו אישר להינשא. זהו מעשה לא מוסרי, לא יהודי ולא רבני”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות