אחרי ששופטים מנעו מזק”א לדבר: השר ליצמן הכיר בו כ’גוף בעל עניין’

שופטים בבתי משפט לא אפשרו לאחרונה, במספר מקרים, לנציגי ארגון זק"א שהתייצבו כדי למנוע נתיחה לאחר המוות - להציג את עמדתם בדיון • ליצמן פנה אל הנהלת בתי המשפט - ודרש: "אין כל מקום שמערכת המשפט תמנע מזק"א להשמיע את דברו"
חיים טוויל
ב' אב התשע"ז / 25.07.2017 19:03

שר הבריאות יעקב ליצמן הכיר היום (שלישי) בארגון זק”א כ’גוף בעל עניין’ במסגרת הליך חקירת סיבת מוות בבתי המשפט.

השר ליצמן פנה לשופט מיכאל שפיצר, מנהל הנהלת בתי המשפט, בבקשה להנחות את השופטים לאפשר לארגון זק”א כ’גוף בעל עניין’ להשמיע ולהישמע בהליך של חקירת סיבת מוות בבתי המשפט, למען כבוד המת ומשפחתו.

ארגון זק”א, מעבר לפעולותיו בטיפול בכל אירוע של מוות בלתי טבעי, מסייע למשפחות המנוחים בשעתם הקשה בבתי משפט ובערכאות שונות במקרים של בקשה לנתיחת הגופה. במצבים אלה, כאשר למשפחות אין את הכוחות והיכולת להתמודד מול הביורוקרטיה, והלחץ המופעל עליהם בעיקר מצד גורמי החקירה להסכים לנתיחה – ארגון זק”א משמש למשפחות האבלים ‘לפה’ ומייצג את עמדת המשפחה, אמנותם והשקפתם בהליך רגיש ומורכב זה.

אבל לאחרונה היו יותר ויותר מקרים בהם שופטים בבתי משפט שונים, לא אפשרו לנציגי ארגון זק”א שהתייצבו להליך צו חקירת סיבת המוות, להשמיע את דבריהם, ובכך נפגעה הזכות הבסיסית של משפחות המנוחים ושל ארגון זק”א להביע את עמדתם.

יו”ר זק”א יהודה משי זהב פנה אל שר הבריאות, אשר בתוקף סמכותו להכיר בארגון כ’גוף בעל עניין’, אף אם אינו מבני המשפחה, ולאפשר לו להשמיע את דבריו בבית המשפט.

כאמור, היום הכיר ליצמן בארגון זק”א כ’גוף בעל עניין’.

במכתב אל מנהל הנהלת בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר, כותב ליצמן:

“אני רואה טעם לפגם את העובדה ששופטים אינם מאפשרים ל’גופים בעלי עניין’ בהליך להשמיע את עמדתם ובכך נפגעת זכות חוקית וחוקתית של בני המשפחה ושל הגופים השונים בשמירה על כבוד המת.. ארגון זק”א, הינו גוף מוכר רשמית וחוקית. הארגון מהווה זרוע חשובה ומסייעת בפעילות כוחות ההצלה והבטחון איתור וחילוץ, זיהוי ופינוי חללים, וכן בסיוע למשפחות בשעתם הקשה בשמירה על כבוד המת.

“לפיכך, דומני כי אין כל מקום שמערכת המשפט תמנע מארגון זק”א להשמיע את דברו במסגרת הליך בקשה לצו חקירת סיבת מוות”.

ליצמן הוסיף: “לאור האמור אבקש מכבודו להידרש לנושא ולהנחות את השופטים בין בהנחיה פנימית ובין במסגרת ‘הנחיות מנהל בתי המשפט’ לאפשר לגופים בעל עניין כדוגמת ארגון זק”א ‘להשמיע את דבריו’, ככל שהוא והפועלים מטעמו התייצבו במסגרת הליך בקשה לצו חקירת סיבת מוות והכל במסגרת הזכות החוקית והחוקתית להשמיע ולהישמע בהליך זה למען כבוד המת ומשפחתו”.

יו”ר זק”א יהודה משי זהב: “מדובר בתיקון חשוב מאד, אשר יסייע רבות במאבק למניעת ניתוחי מתים, ויתן משנה תוקף למעמדם של נציגי ארגון זק”א בבתי המשפט”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות