בגלל הביומטרי: כרטיסי טיסה מבוטלים, חופשות נדחות. ומי הכי סובלים? חרדים

שר הפנים החליט לבצע את המהפכה הביומטרית דווקא בתקופה העמוסה בשנה - והתוצאה: כאוס • תורים ארוכים, אין מענה, ואלפים שנתקעו בלי דרכון נאלצו לבטל חופשות • ותושבי מודיעין עילית? הם בכלל נודדים כעת לערים אחרות • מקלב: "החזרתם אותנו 20 שנים אחורנית. הלכתם רוורס"
חיים בוזגלו
כ"ד תמוז התשע"ז / 18.07.2017 09:23

ימי חופשת ‘בין הזמנים’ כבר בפתח, התכניות כיצד להעביר את הימים הללו כבר נרקמו בקפדנות, אבל יש מי שדואג להרוס את החלומות.

בתקופה האחרונה תם עידן תעודות הזהות והדרכונים שהכרתם מנייר, ואת מקומם תפסו ה’ביומטריים’. זאת לאחר ששר הפנים אריה דרעי הורה על סיום הפיילוט של המאגר הביומטרי וכניסת החוק הביומטרי לתוקף.

אלא שלמרות השנים הרבות בהן התקיים הפיילוט, בסניפי לשכות מרשם האוכלוסין וההגירה של משרד הפנים לא נערכו כראוי – והכישלון מהדהד.

טיסות מבוטלות, חופשות נדחות, מבחני נהיגה לא יוצאים אל הפועל – וסניפים נסגרו בערים החרדיות.

לאה, חרדית תושבת ירושלים, מספרת לחרדים 10: “לפני כחודש קבעתי תור בסניף לשכת האוכלוסין בירושלים בכדי להוציא דרכון לטיסה באמצעותה אני אמורה לטוס לחופשה השנתית שלנו. אתמול סוף-סוף הגיע התור המיוחל. אלא שאז שואלת אותי הפקידה במשרד: מתי תאריך הטיסה המיועד? כשהשבתי לה שהטיסה אמורה להמריא בעוד כשלושה שבועות, היא הסבירה לי שלא יספיקו למלא את מבוקשי, שייקח לפחות כחודש עד להכנת הדרכון הביומטרי”.

לאה מוסיפה כי במשרד, כמובן, הודיעו לה כי באפשרותה להנפיק דרכון באופן מיידי, זאת באמצעות הנפקת דרכון זמני בנתב”ג.

גם אריאל, תושב העיר בית שמש, מספר כי את תכניותיו לבין הזמנים הקרוב השתבשו, והוא ייאלץ אולי לדחות אותם לבין הזמנים הבא –  בתקווה שעד אז תעודת הזהות החדשה תגיע לידיו.

“תעודת הזהות הקודמת אבדה לי, ביקשתי להנפיק תעודת זהות ביומטרית. לפני מספר שבועות ביקשתי לקבוע תור במשרד הפנים באמצעות האתר הייעודי. בחרתי את היום המועדף עליי ומאז אני נאלץ להמתין לנציג שאולי יחזור אליי ביום מן הימים”.

לדבריו, “לימודי הנהיגה אותם תכננתי לימי בין הזמנים ייאלצו להידחות זמן רב, עד שנציגי מרשם האוכלוסין של משרד הפנים יואילו בטובם להתפנות ולחזור לרבים כמוני, שממתינים לא להנפקת תעודת הזהות שלהם שזהו שלב מתקדם כבר, אלא ממתינים רק בכדי לקבוע תור להנפקת התעודה”.

חשוב לציין כי בעוד שבעבר ניתן היה להגיע אל לשכות מרשם האוכלוסין, לעמוד בתור ולאחר מספר שעות, פחות או יותר, לצאת כשמבוקשך בידיך – היום לא ניתן לעשות זאת. שכן, האזרחים נאלצים לקבוע תור שלא ממש עוזר, ואלפים ממתינים שבועות רבים ושעות על גבי שעות בכדי לקבל את מבוקשם.

אחד מכישלונות משרד הפנים ורשות האוכלוסין מצוי דווקא בתחומי העיר מודיעין עילית.

בעוד שבעבר הייתה לשכת אוכלוסין קטנה, בה יכלו תושבי העיר – שרבים מהם אינם ממונעים – לקבל את מבוקשם ולהנפיק דרכונים ותעודות מזהות, בתקופה האחרונה נאלצים תושבי העיר לנדוד אל הערים הסמוכות או לנתב”ג בכדי להשיג את מבוקשם, לאחר שאין באפשרות הלשכה המקומית, לסייע היות ואין בסניף אפשרות להנפיק דרכונים ותעודות מזהות ביומטריות.

“יתכן שבעוד תקופת מה יפתח סניף של ממש, כך לפחות על פי ההבטחות של שר הפנים אריה דרעי”, אומר גורם בעיר לחרדים 10, “אבל נכון לעכשיו ההבטחות על העץ ותעודות במקום – אין. כך שמבחינת התושבים מדובר בהרעה של ממש”.

ח”כ אורי מקלב תקף, את התנהלות משרד הפנים במהלך דיון של ועדות בכנסת: “דרשנו שלא ייעשו פעולות שיארכו זמן רב ויפחידו אנשים מלעשות דרכון, ובסוף הביורוקרטיה כרוכה בהמתנה כה רבה – שאנשים יחששו לעשות זאת שוב כעבור חמש שנים. אנחנו מקבלים תלונות על תורים ארוכים ועל דלתות שנסגרות מוקדם”.

מקלב ציטט מכתב מנערה בת 17 שמנסה כבר במשך מספר שבועות לחדש דרכון. הוא גם חייג במהלך הדיון למוקד המידע של הרשות – והדגים כיצד הוא ממתין 20 דקות למענה. “אסור לפגוע ככה בשירות לאנשים ולהחזיר אותנו 20 שנים אחורנית. הלכתם רוורס”.

דרכון ביומטרי

גם ח”כ יוליה מלינובסקי תקפה: “אנשים לא צריכים לסבול מחוסר ההיערכות של המדינה. צריך לספק פתרונות של הוספת שעות, ימים, לשקול תעודות מעבר זמניות. בנוסף, זה פותח פתח לשחיתות כי אנשים מחפשים מעאכרים שיעזרו להם להיכנס לתור.

“דרשתם כמשרד הפנים למהר במקום להיערך עד החורף ולמנוע את הבלגן. אתם מבקשים שאנשים ישלחו מיילים, אבל גם זה לא נגיש לכל אחד וגם לא חוזרים. כל ההסברים הם הסברי סרק. האפשרות היחידה שנשארת היא לשלם פי שלושה ולעשות דרכון בשדה התעופה ב-800 שקלים”.

אז מה אפשר לעשות בכדי להוציא דרכון ולהספיק את הטיסה במועד?

כפי שאמרה הח”כית, אם תיפרדו ממאות שקלים תוכלו למלא את מבוקשכם בסניף הממוקם בנתב”ג. לפני כחודש אף הוציאה לשכת שר הפנים הודעה, כי “ועדת הכספים אישרה בהסכמת שר הפנים אריה דרעי את הפחתת אגרות הדרכונים לתושבי ישראל”, כשעל פי ההודעה (בה נטל השר את הקרדיט שמגיע דווקא לוועדת הכספים – ח.ב) נוסעים המבקשים להנפיק דרכון ברגע האחרון בנתב”ג ישלמו 800 שקלים בלבד. אם המחיר יקר לכם ניתן להוציא דרכון זמני בעלות של 405 שקלים.

אולם האזרחים לא מרוצים, היות ואילו היו עושים זאת באמצעות הלשכות המקומיות היו משלמים 265 שקלים.

אז האם מדובר בתכנית שנועדה להעשיר את קופת משרד הפנים ורשות האוכלוסין?

לאה בטוחה שכן. “מדובר בשחיתות לשמה באמצעותה משרד הפנים מעשיר את הקופה על חשבון האזרחים. לא ייתכן שאזרחים תמימים ימתינו זמן רב עד שיגיע תורם וכשכבר מגיע התור מתברר שאין לנו אפשרות להוציא את הדרכון המיוחל אלא אם נאלץ להיפרד ממאות שקלים”.

מרשות האוכלוסין לא נמסרה תגובה.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דיבורים כמו חול
    18/07/2017 10:11
    בני
  1. מה “לא נמסרה תגובה”

    זה הזמן לפנות לשר, למנכ”ל להבהיר להם שיהיה אמבוש תקשורתי, לקבל בתוך יום הוראת שעה שכל הלשכות ינפיקו דרכונים רגילים עד אחרי החגים, ולקנות את עולמכם

    יאללה לא לישון

  2. תמשיכו להצביע שס
    18/07/2017 12:57
    שולי
  3. ואז תקבלו יותר מוקדם

  4. למה בכלל ב2017 לא יכולים ל הנפיק בכל סניף דרכון במקום
    18/07/2017 14:33
    2018
  5. כמו שיש מכונה פשוטה בנתב”ג אפשר בכל סניפון של משרד הפנים להדפיס במקום אם הם היו רוצים להנגיש את השירות לארח כפי שהיה מגיע לו לפי כמות כספי המיסים שהאזרחים נאלצים לשלם כאן

  6. ודאי שמדובר במהלך שנועד
    20/07/2017 07:12
    רובי
  7. להעשיר את קופת משרד הפנים
    שמעו סיפור
    שנה שעברה בני קיבל הצעת עבודה מהרגע להרגע בחו”ל , אולם דרכונו לא היה בתוקף , רצתי למשרד הפנים , וביקשתי בדחיפות חידוש הדרכון , דיברתי עם מי שדיברתי היא הורתה לי לשלם , ולהביא את הבן ללשכה , כאשר הוא הגיע ולאחר ששילמתי טבין וטקילין , היא אמרה לי , המדפסות שלנו מקולקלות !!!!!!!!!!!!!! הוא לא יוכל לקבל את הדרכון עכשיו , אם הוא רוצה , הוא יוכל להנפיק בשדה , כאמור במחיר כפול ומכופל …. כלומר הפכה אותי קודם לבן ערובה , ואח”כ …. כלבה בקנה מידה עולמי ? כן , אבל בהחלט מקיימת מגמה אכזרית של המשרד , לגרוף מה שיותר כספים ולא חשובה הדרך . אריה !! סוף גנב לתליה