הגראי”ל שטיינמן: “ב”ה, בחצי השנה האחרונה, לא עסקתי בפוליטיקה” • חשיפה

ח"כי דגל התורה נכנסו ביום חמישי להתייעצות פוליטית בביתו של הגראי"ל שטיינמן • מה השיב מרן ראש הישיבה כאשר שאלו האם לתמוך ב'חוק ירושלים המאוחדת'? • מה ענה כשהתעניינו על מעשה שאירע עם אביו של אחד מראשי התנועה הציונית • ומדוע הח"כים צחקו במהלך הפגישה
כ"ג תמוז התשע"ז / 17.07.2017 20:24

חברי הכנסת של סיעת דגל התורה – משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר – נכנסו ביום חמישי בערב לביתו של מרן ראש הישיבה הגראי”ל שטיינמן, להתייעצות פוליטית. הייתה זו,למעשה, ההתייעצות הפוליטית הראשונה של הח”כים עם הגראי”ל, מאז נפל למשכב בחורף האחרון.

על הפרק עמדו מספר נושאים – ובראשם: ‘חוק ירושלים המאוחדת’ של נפתלי בנט, שאמור לעלות להצבעה במליאת הכנסת השבוע. החוק נהנה מתמיכת הקואליציה כולה.

ביהדות התורה תומכים בחוק ח”כי סיעת אגודת ישראל, ובראשם שר הבריאות יעקב ליצמן, בעוד שבסיעת דגל התורה גילו עד חוסר התלהבות, בלשון המעטה.

נזכיר, כי לפני כחודש, בהופעתו בוועידת ישראל לשלום של עיתון ‘הארץ’,  אמר גפני: “אני לא אוהב את החקיקה שהממשלה הזו מביאה בכל מיני נושאים ימניים. אם הייתי יכול הייתי מתנגד”. בנוסף, מאז ומתמיד הייתה עמדת דגל התורה שמאלית יותר משל אגו”י.

האם לתמוך בחוק? – שאלו הח”כים.

ראש הישיבה השיב בשאלה, כשהוא מביט לעבר גפני: מה אתה חושב, זה תלוי בך? מה שאתה תחליט, זה מה שיהיה? בלעדיכם לא יהיה רוב לחוק?

יהיה, השיבו הח”כים. אחרי הכול, קואליציית נתניהו מונה כיום 66 חברים, כך שגם אילו שלושת חברי סיעת ‘דגל’ יתנגדו לחוק, הוא יעבור.

ראש הישיבה לא השיב לגופו של חוק, אבל משאלתו ניתן היה להבין, כי בעצם אין הרבה מה לעשות ואיך לפעול נגד ההצבעה. לחרדים 10 נודע, כי מדברי ראש הישיבה היה משמע כי עדיף להילחם בנושאי יידישקייט.

האם, בהתאם לתשובה הזו, יעדיפו ח”כי ‘דגל’ לצאת מהמליאה או שימנעו? קשה לצפות מראש, ויתכן גם שלא יפעלו כמקשה אחת. “למעשה יפסיקו את המלחמה בנושא הלא חשוב הזה”, אומר גורם בסיעה.

בין לבין סיפרו לראש הישיבה סיפור על אביו של אחד מראשי התנועה הציונית, ושאלו האם בילדותו בבריסק הזדמן לו לשמוע את הסיפור. “זה לא מה שצריך לזכור”, השיב להם ראש הישיבה בחיוך. “צריך לזכור מהילדות ה’גוטע תויספס’ (-תוספות טוב – ש.ר.)”.

זו, אגב, הסיבה לחיוך של הח”כים, חיוך הנצפה בתמונה שהופצה אחרי הפגישה.

אבל גולת הכותרת של הביקור היה משפטו המסכם של ראש הישיבה. “בחצי השנה האחרונה, ברוך ה’ לא התעסקתי בפוליטיקה”.

מדבריו ניכר היה ניכר כי אי ההתעסקות בפוליטיקה הקלה עליו. בלית ברירה, ובשל היותו מנהיג הציבור הליטאי, אין מנוס מלעסוק מנושאים אלו, אך מדבריו היה משמע כי היה שמח אילולי היה עול זה מוטל על כתפו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות